میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 632
:: باردید دیروز : 1155
:: بازدید هفته : 1787
:: بازدید ماه : 5761
:: بازدید سال : 31346
:: بازدید کلی : 634830
نویسنده : گمنام
سه شنبه 22 اسفند 1396
آیت الله العظمی مظاهری با تأکید بر استفاده از ظرفیّت فضای مجازی برای توسعه سبک زندگی اسلامی گفت: پرداختن به این موضوع، در سطوح مختلف تعلیم و تربیت، اعمّ از آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیّه و سایر نهادهای آموزشی و تعلیمی، مورد توجه برنامه‌ریزان و تدوین‌کنندگان کتب درسی و نیز معلّمان و اساتید گرامی باشد.
آیت الله العظمی حسین مظاهری، از مراجع تقلید برای جشنواره «کتاب سال سبک زندگی اسلامی» پیامی صادر کرد که در ادامه متن آن را ملاحظه می فرمایید؛

 

بِسْمِ  اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

قال‌الله سُبحانَه و تَعالی: «مَنْ‏ عَمِلَ‏ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُون»

برگزاری جشنوارۀ کتاب سال سبک زندگی که با هدف ترویج گفتمان حیات طیّبه، طراحی و اجرا گردیده است، حرکتی شایسته و درخور تقدیر است؛ هم از آن جهت که به آگاهی‌بخشی جامعه در موضوع بسیار مهم و بنیادین سبک زندگی اسلامی، کمک می‌کند، و بی‌هیچ تردیدی ما در این حوزۀ با اهمیّت، به ارتقاء سطح آگاهی‌ها و تعمیق دانسته‌ها و یافته‌ها، همواره و به شدّت محتاجیم؛ و هم از آن حیث که فعّالان و پدید‌آورندگان این عرصه باید به طور خاصّ، تشویق گردند، و این جشنواره، زمینۀ مناسب این اکرام را فراهم می‌سازد.

مسألۀ سبک زندگی اسلامی با منطق قرآنی حیات طیّبه، از مسائل ویژه‌ای است که توجه و اهتمام به آن، چه از حیث نظری و علمی و چه از بعد عملی و رفتاری، باید جزء نیازهای ضروری و دارای اولویّت ما و جامعۀ اسلامی، تلقی شود و رشد اعتلای آن در همۀ فضای زندگی فردی و اجتماعی، وجهۀ همّت همه‌جانبه قرار می‌گیرد.

در این راستا باید:

اولاً: پرداختن به این موضوع، در سطوح مختلف تعلیم و تربیت، اعمّ از آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیّه و سایر نهادهای آموزشی و تعلیمی، مورد توجه برنامه‌ریزان و تدوین‌کنندگان کتب درسی و نیز معلّمان و اساتید گرامی باشد.

ثانیاً: رسانه‌ها عموماً و رسانۀ ملّی خصوصاً دربارۀ این موضوع، به نحو علمی و جذّاب و با بهره‌گیری از ابزار هنر و ظرفیّت‌های مثبت رسانه‌ای، تلاش و کوشش نمایند و به طور خاصّ، تولیداتی را که به تعمیق و ارتقای سطح اخلاقی و رفتاری مخاطبان می‌انجامد و هنر زندگی را در ابعاد گوناگون، بدان‌ها آموزش می‌دهد، وجهۀ اهتمام جدّی قرار دهند.

ثالثاً: از ظرفیّت فضای مجازی که تأثیر و تسلّط آن، در دوران ما، بر اقشار گوناگون اجتماع، محل تردید نیست با برنامه‌ریزی و هنرمندی استفاده شود و سبک زندگی اسلامی با تکیه بر تعالیم حیات‌بخش قرآن کریم و عترت طاهره«علیهم‌السّلام» در قالب‌های مناسب به مخاطبان خصوصاً نسل جوان، از دختران و پسران، القاء گردد.

مجموعۀ این کارها در کنار سایر اقداماتی که در این راستا می‌باید طراحی و اجراء شود، می‌تواند به تدریج، به نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی در جامعۀ بزرگ ما، کمک نماید؛ و مسلّماً اگر از این‌گونه برنامه‌ریزی‌های علمی و اقدامات عملی، به هر دلیل، غفلت شود، در فضای آشفتۀ روزگار معاصر، اندیشه‌ها و برنامه‌های دیگری بر ذهن و ضمیر و کردار و گفتار جامعۀ ما، غلبه و تسلّط خواهد یافت و آنگاه، هم ذائقۀ فرهنگی ملت ما، به کلّی تغییر خواهد نمود و هم اتّکاء و اعتماد آنان به باورها و ارزش‌های دینی، تضعیف خواهد شد.

از این‌رو رسالت همۀ فعّالان در عرصۀ فرهنگ، اعمّ از فرهنگ علمی و فرهنگ هنری و فرهنگ عمومی، رسالتی بسیار خطیر و با اهمیّت و در عین حال، ظریف و شکننده است که باید با دقت هرچه تمام‌تر و توجه کامل به ابعاد مختلف، در این ساحت و میدان جهادآمیز، حرکت نمایند و به امید خداوند زمینه‌های رشد و گسترش و تعمیق هرچه بهتر و بیشتر سبک زندگی اسلامی بر منطق حیات طیّبه را با تکیه بر آموزه‌های انسان‌ساز و جامعه‌پرداز قرآن کریم و روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت«علیهم‌السّلام» و با به‌کارگیری علوم مختلف، فراهم سازند. ان‌شاء‌الله.

جشنوارۀ کتاب سال سبک زندگی نیز برای پیشبرد این هدف متعالی، جایگاهی مناسب و شایسته است و ابتکار سازنده‌ای است که می‌تواند در این راستا به یک اتفاق فرهنگی تأثیرگذار تبدیل گردد. از همۀ مسئولان و متصدّیان این جشنواره و از تمام پدیدآورندگان آثار، صمیمانه تشکر و قدردانی کرده و توفیق همگان را مسألت می‌کنم.

حسین‌المظاهری

21 / جمادی‌الثّانی / 1439

19 / اسفند / 1396



منبع:حوزه
رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 1153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
سه شنبه 22 اسفند 1396
این برخوردها، نشانه‏ ى معرفت هر كس نسبت به فلسفه‏ ى مصایب و سختى‏هاست. همانگونه كه كودك، از خوردن پیاز تند، بى ‏تابى مى‏كند و نوجوان تحمّل مى‏ كند، ولى بزرگسال پول مى‏ دهد تا پیاز خریده و بخورد.
 
 
استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 156 سوره بقره پرداخته است.

آيه:                 

الَّذِينَ إِذَا أَصَبَتْهُمْ مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ‏

ترجمه:            

(صابران) كسانى هستند كه هرگاه مصیبتى به آنها رسد، مى‏گویند: ما از آنِ خدا هستیم و به سوى او باز مى‏گردیم.

* نکته ها                     

صابران، به جاى خود باختگى و پناهندگى به دیگران، تنها به خدا پناه مى‏برند؛ زیرا از دید آنها، تمام جهان كلاس درس و میدان آزمایش است كه باید در آن رشد كنیم.

دنیا جاى ماندن نیست، خوابگاه و عشرتكده نیست و شداید و سختى‏ هاى آن نیز نشانه‏ى بى‏مهرى خداوند نیست. ناگوارى‏ها براى آن است كه زیر پاى ما داغ شود تا تندتر و سریعتر حركت كنیم، بنابراین در تلخى‏ها نیز شیرینى است. زیرا شكوفا شدن استعدادها وكامیابى از پاداش‏هاى الهى را بدنبال دارد.

مصیبت‏ هایى كه از طرف اوست، تصرف مالك حقیقى و خداوند در مملوك خود است. اگر انسان بداند كه خداوند حكیم و رحیم است و او نیز بنده‏اى بوده كه قبلاً هیچ نبوده؛ «لم یك شیئاً» [مریم، 67] و حتّى بعد از مراحلى هم چیز قابل ذكرى نبوده است؛ «لم یكن شیئاً مذكورا» [انسان، 1] خواهد پذیرفت كه من باید در اختیار او باشم. او مرا از جماد به نبات، و از نبات به حیوان و از مرتبه‏ى حیوانیّت به انسانیّت سوق داده و این حوادث را براى رشد و ارتقاى من قرار داده است. همانگونه كه ما دانه‏ى گندم را زیر فشار، آرد مى‏كنیم و بعد نیز در آتش تنور، تبدیل به نان مى‏كنیم تا مراحل وجودى او را بالا بریم.

شعار صابران «انّا لِلّه و انّا الیه راجعون» است. در حدیث مى‏خوانیم: هرگاه با مصیبتى مواجه شدید، جمله‏ى «انّا لِلّه و انّا الیه راجعون» را بگویید. [درّالمنثور، ج‏1، ص‏377]

گفتن «انّا لِلّه» و یاد خدا به هنگام ناگوارى‏ها، آثار فراوان دارد:

الف: انسان را از كلام كفر آمیز و شكایت باز مى‏دارد.

ب: موجب تسلیت و دلدارى و تلقین به انسان است.

ج: مانع وسوسه‏ هاى شیطانى است.

د: اظهار عقاید حقّ است.

ه : براى دیگران درس و الگو شدن است.

مردم در برابر مشكلات و مصایب چند دسته‏اند:

الف: گروهى جیغ و داد مى‏كنند. «اذا مسّه الشّر جزوعاً» [معارج، 20]

ب: گروهى بردبار و صبور هستند. «و بشّر الصابرین»

ج: گروهى علاوه بر صبر، شكرگزارند. «اللّهم لك الحَمد حَمد الشّاكرین لَك على مُصابهم» [فقره آخر زیارت عاشورا]

این برخوردها، نشانه ‏ى معرفت هر كس نسبت به فلسفه‏ ى مصایب و سختى‏هاست. همانگونه كه كودك، از خوردن پیاز تند، بى‏تابى مى‏ كند و نوجوان تحمّل مى‏ كند، ولى بزرگسال پول مى‏دهد تا پیاز خریده و بخورد.

* پيام ها                      

1- ریشه‏ ى صبر، ایمان به خداوند، معاد و امید به دریافت پاداش است. «الصّابرین الّذین ... قالوا انّا للّه و انّا الیه راجعون»


منبع:حوزه
رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 1033
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
سه شنبه 22 اسفند 1396

امام علی (ع) می فرمایند:

قَليلُ الحَقِّ يَدفَعُ كَثيرَ الباطِلِ كَما اَنَّ القَليلَ مِنَ النّارِ يُحرِقُ كَثيرَ الحَطَبِ

اندكى حقّ، بسيارى باطل را نابود مى‏ كند، همچنان كه اندكى آتش، هيزم‏هاى فراوانى را مى‏ سوزاند.

 

پی نوشت:

غررالحكم، ح 6735 

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 1200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
سه شنبه 22 اسفند 1396

مرور زندگی اسوه اخلاق آیت ­الله میرزا باقر زنجانی که با اخلاص و ساده ­زیستی­ خود، خاطرات خوشی را بر جا نهاده و صفابخش دلهای بااراده است.

او در سال ۱۳۲۱ قمری در زنجان متولد شد. خواندن و نوشتن را در مکتب‌خانه آموخت وپس از آن به حوزه زنجان رفت. محمدحسن زنجانی(سعید)، میرزا عبدالرحیم­ طارمی زنجانی، خوئینی زنجانی و شیخ زین العابدین زنجانی از جمله اساتید ایشان در حوزه زنجان بودند و او را چنان در اخلاق و دانش تربیت نمودند که خود مدرس کتب سطح گردید.

سفر به عتبات

در سال ۱۳۳۸ قمری و پس از وفات پدر با فضیلتش به عراق رفت. درکربلا ساکن شد و تا زمان وفات آیت­ الله میرزا محمدتقی شیرازی در آنجا مشغول فراگیری علم بود. سپس به حوزه کهنسال نجف رفت و در جوار امام متقیان خوشه­ چین خرمن فضل اکابری چون آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاء عراقی، میرزا محمدحسین غروی، شیخ اسماعیل غروی محلاتی و میرزای نائینی شد.

سیمای تدریس میرزا

آیت الله میرزا باقر زنجانی تا آخر عمر شریفش مشغول تدریس خارج­ فقه و اصول بود. صاحب گنجینه دانشمندان می‌نویسد: مرحوم آیت­ الله زنجانی، متجاوز از چهل سال در حوزه نجف تدریس داشتند و صدها مجتهد و فاضل و نویسنده از حوزه ه­اش بیرون آمدند.

یکی از شاگردان ایشان آیت ­الله یحیی عابدی می‌نویسد: "از آنجا که ایشان شهریه پرداخت نمی‌کرد، شاگردانش فقط برای درس می‌آمدند؛ یعنی تنها غرض شاگردان، کسب علم وتحصیل بود. محبت ایشان به شاگردان نیز فراوان بود." از شاگردان برجسته ایشان می‌توان به حضرات آیات سیدمرتضی نجومی کرمانشاهی، میرزا جواد تبریزی، شیخ حسین وحیدخراسانی، سیدمصطفی خمینی و سیداحمدمُهری زنجانی اشاره نمود که برخی از آنها بعدها خود عَلم مرجعیت را به دست گرفتند.

اخلاق حسنه

میرزا قامتی بلند وقیافه­ای موزون و نورانی داشت. عالمی با صفا وسلیم النفس و رقیق القلب بود. او روزهای پنجشنبه روضه داشت و خود برای حاضران چای می­آورد.

زندگی اش بسیار زاهدانه بود و در این رابطه استاد یحیی عابدی می­نویسد: "تا این اواخر خانه‌ای از خود نداشت. از طنزهای علمی ولطیف خوشش می‌آمد و اخلاقی خودمانی داشت و ملاقات بااو آسان بود."

امتناع از مرجعیت

او پیوسته از مرجعیت گریزان بود و هیچ‌گاه نپذیرفت که فتواهایش منتشر شود. پس از وفات آیت ­الله العظمی حکیم بسیاری از علما و فضلای نجف خواستار انتشار رساله عملیه ایشان بودند که آیت ­الله زنجانی قبول نفرمود وگفت: من توانایی اداره حوزه را ندارم.

در ملاقات دیگری که در صحن مطهر حضرت امیرالمومنین (علیه­السلام) انجام شد با ناراحتی به شخص داعی گفته اند: فلانی دست از سر من پیرمرد بردارید که من آفتاب لب بام هستم.

آثار مکتوب

از قلم آن فرزانه جامع­ الاطرف آثار فاخری در علوم مختلف بخصوص فقه و اصول به­ ظهور رسیده که "تنقیح القواعد در اصول، حاشیه بر عروه الوثقی، حاشیه بر فرائدالاصول و مکاسب شیخ انصاری، رساله در نیت، کشکول در هشت جلد و رساله‌ای در حکمت و فلسفه از جمله آثار آن بزرگوار است.

عروج ملکوتی

این عالم ربانی در صبح روز دوشنبه بیستم ماه رمضان ۱۳۹۴ قمری، پس از ادای نماز صبح و خواندن تعقیبات و ادعیه به خواب می‌رود. اهل خانه نزدیک ظهر متوجه می‌شوند که میرزا در همان حال جان به جان‌آفرین تسلیم نموده ­است. پیکر مطهر آن مرحوم پس از انتقال به کربلا و غسل باآب نهر علقمه، در نجف ­اشرف به خاک سپرده شد.

روحش با اولیاء الهی محشور باشد.

 

پی نوشت:

گلشن ابرار،ج۷

منبع:حوزه

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 1092
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
سه شنبه 22 اسفند 1396

حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی، رئیس موسسه صدرا در گفتگویی گفت: شیعه ای که آقای سیدصادق شیرازی آن را نمایندگی می کند یک فرقه جعلی است که به جز برخی ظواهر، با مذهب شیعه و عقلانیت حاکم بر آن هیچ نسبتی ندارد و تداوم آن می تواند به ظهور یک فتنه تازه منجر شود.
وی افزود: لذا از علماء و بزرگان حوزه های علمیه و شاگردان مکتب اهل بیت(ع) در قم و نجف توقع می رود در برابر این عناصر و تفکر پوچ و گمراه کننده آنها که با اساس و روح تعالیم اهل بیت(ع) مغایر است محکم بایستند و مرز شیعه حقیقی با شیعه قلابی که لقب انگلیسی یا اسرائیلی حقیقتاً برازنده آن است، را روشن و متمایز کنند.
حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه در گذشته بعضی از دلسوزان نسبت به این شجره خبیثه هشدارهای صریحی دادند، اظهار داشت: اما متأسفانه به این هشدارها توجه کافی نشد، لذا آنها به ویژه در قم و کربلا رشد کردند و امروز کارشان به جایی رسیده که با حمایت پلیس انگلیس به سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در لندن حمله می کنند.
وی ادامه داد:فرقه شیرازی که شکم های خود را به دیگ پلوی انگلیس چسبانده اند، در ماجرای دفاع از حرم اهل بیت(ع) در عراق و دمشق و مبارزه با داعش جزو کم کارترین ها محسوب می شدند که بزدلانه صحنه را خالی کرده و جنایات داعش را به تماشا نشستند، این در حالی بود که فحاشی و هتک حرمت آنها به مقدسات مسلمین همواره بهانه تروریست های داعش برای جنایت علیه شیعیان معرفی می شد.
رییس موسسه صدرا خاطرنشان کرد: گرچه من در گذشته معتقد بودم مقابله فکری و فرهنگی با این فرقه ننگین مقدم بر برخوردهای امنیتی است لکن امروز دیگر دیر شده و اگر با این عناصر یاغی و مزدور برخورد قاطع نشود، ماجرای دراویش گنابادی که در خیابان پاسداران تهران روی داعش را سفید کردند تکرار می شود.
وی گفت: بنابراین، جا دارد نیروهای امنیتی با افرادی از این فرقه که حاضر به توبه واقعی نیستند و اصرار بر یاغیگری دارند قاطعانه برخورد کنند.
حجت الاسلام غلامی ابراز داشت: البته ظهور فرقه های ضاله ای مانند فرقه سیدصادق شیرازی نشان دهندۀ کم کاری حوزه های علمیه در معرفی و جا انداختن اسلام ناب و شیعه واقعی و معرفی ناخالصی ها است و امیدوارم این کم کاری ها بر اساس یک آسیب شناسیِ روشن در کل جهان تشیّع جبران شود.

منبع:فارس

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: عقــــــــــــایـــد , ,
:: بازدید از این مطلب : 1322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
سه شنبه 22 اسفند 1396

استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 157 و 158 سوره بقره پرداخته است.

آيه 157:         

أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوتٌ مِّنْ رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ‏

ترجمه:

آنانند كه برایشان از طرف پروردگارشان، درودها و رحمت‏هایى است و همانها هدایت یافتگانند.

* نکته ها                     

كلمه «صلوات» از واژه‏ى «صلو» به معنى ورود در نعمت و رحمت است، برخلاف واژه‏ى «صلى» كه به معناى ورود در قهر و غضب است. مانند: «تصلى ناراً حامیة»

خداوند بر مؤمنانى كه در مشكلات، صبر و مقاومت كرده‏اند، خود درود و صلوات مى‏فرستد؛ «صلوات من ربهم» [غاشیه، 4] ولى درباره مؤمنان مرفّه كه زكات اموالشان را مى‏پردازند، دستور مى‏دهد پیامبر صلى الله علیه وآله درود بفرستد. «صلّ علیهم» [توبه، 103]

* پيام ها                      

1- خداوند، صابران را غرق در رحمت خاصّ خود مى‏كند. «علیهم صلوات»

2- تشویق صابران از طرف خداوند، به ما مى‏آموزد كه باید ایثارگران و صابران و مجاهدان، در جامعه از كرامت و احترام خاصّى برخوردار باشند. «علیهم صلوات من ربّهم...»

3- تشویق، از شئون ربوبیّت و لازمه تربیت است. «صلوات من ربهم»

4- هدایت صابران، قطعى و مسلّم است. با آنكه در قرآن، هدایت یافتن بسیارى از انسان‏ها، تنها یك آرزو است؛ «لعّلهم یهتدون» ولى در مورد صابران، هدایت آنان قطعى تلقّى شده است. «اولئك هم المهتدون»

5 - هدایت، مراحلى دارد. با اینكه گویندگانِ «انّاللّه‏وانّاالیه‏راجعون» مؤمنان و هدایت‏شدگان هستند، ولى مرحله بالاتر را بعد از صبر و دریافت صلوات و رحمت الهى كسب مى‏كنند. «اولئك هم المهتدون»

آيه 158:

إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَآئِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ

ترجمه:            

همانا صفا ومروه، از شعائر خداست. پس هر كه حج خانه‏ى خدا ویا عمره به جاى آورد، مانعى ندارد كه بین صفا ومروه طواف كند و (علاوه بر واجبات،) هر كس داوطلبانه كار خیرى انجام دهد، همانا خداوند سپاسگزار داناست.

* نکته ها                     

«شعائر» جمع «شعیرة» به نشانه‏هایى كه براى اعمال خاصّى قرار مى‏دهند، گفته مى‏شود و «شعائراللَّه» علامت‏هایى است كه خدا براى عبادت قرار داده است. [تفسیر مجمع‏البیان]

صفا و مروه نام دو كوه در كنار مسجدالحرام است كه با فاصله تقریبى 428 متر، روبروى یكدیگر قرار دارند و امروزه به صورت خیابانى سرپوشیده درآمده است. زائران خانه خدا، وظیفه دارند هفت مرتبه فاصله میان این دو كوه را طى كنند. این كار یادآور خاطره‏ى هاجر، همسر فداكار حضرت ابراهیم است كه براى پیدا كردن جرعه آبى براى كودك خود اسماعیل، هفت بار فاصله این دو كوه را با اضطراب و نگرانى و بدون داشتن هیچگونه یاور و همدمى طى كرد. امام صادق علیه السلام فرمود: در روى زمین، مكانى بهتر از میان این دو كوه وجود ندارد، زیرا هر متكبّرى در آنجا سر برهنه و پابرهنه و كفن پوشیده بدون هیچ امتیاز و نشانه‏اى باید مسافت بین دو كوه را طى كند، گاهى با دویدن و گاهى با راه رفتن. كوه صفا علاوه بر اینها خاطره‏هایى از دعوت پیامبر اسلام دارد كه چگونه كفّار مكّه را به توحید فرامى‏خواند و آنها گوش نمى‏دادند. [تفسیر نورالثقلین، ج‏1، ص‏145]

در عصر جاهلیّت، مشركان در بالاى كوه صفا، بتى بنام «اُساف» و بر كوه مروه، بت دیگرى بنام «نائله» نصب كرده بودند و به هنگام سعى، آن دو بت را به عنوان تبرّك، با دست مسح مى‏كردند. مسلمانان به همین جهت از سعى میان صفا و مروه كراهت داشته و فكر مى‏كردند با توجّه به سابقه قرار داشتن بت بر بالاى دو كوه، نباید سعى كنند. آیه فوق نازل شد كه صفا و مروه از شعائر الهى است و اگر مردم نادان آنها را آلوده كرده‏اند، دلیل بر این نیست كه مسلمانان آن را رها كنند. [تفسیر تبیان، ج‏1، ص‏44]

حج و عمره، گاهى در كنار هم، مانند اذان و اقامه بجا آورده مى‏شوند، و گاهى اعمال عمره، جداگانه و به تنهایى انجام مى‏شود.

در عمره پنج عمل واجب است: 1- احرام 2- طواف 3- نماز طواف 4- سعى بین صفا و مروه 5 - كوتاه كردن مو یا ناخن. حج علاوه بر اینها، چند عمل دیگر دارد كه در جاى خود بدان اشاره شده است. به هر حال سعى بین صفا و مروه، هم در عمره مطرح است و هم در حج.

دیدن صفا و مروه، حضور در صحنه تاریخ است تا اینكه تصدیق به جاى تصور، و عینیّت به جاى ذهنیّت قرار گیرد. در صفا و مروه، كلاس خداشناسى است كه چگونه اراده او این همه انسان را با آن همه اختلاف، در یك لباس و یك جهت جمع مى‏كند. كلاس پیامبر شناسى است كه چگونه ابراهیم، آن پیامبر الهى، براى انجام فرمان خداوند، زن و فرزند خویش را در آن بیابان تنها گذاشت و هم كلاس انسان‏شناسى است كه مى‏آموزد چگونه انسان مى‏تواند در لحظاتى اعمالى را انجام دهد كه تا ابد آثار آن باقى بماند. سعى صفا ومروه، یاد مى‏دهد اگر همه با هم حركت كنیم، روح الهى را در جامعه خود مى‏بینیم. سعى صفا و مروه، یاد مى‏دهد كه باید تكبّر را به دور انداخته و همراه دیگران حركت كنیم. سعى صفا و مروه، به ما مى‏آموزد كه در راه احیاى نام خداوند، زن و كودك هم سهم دارند.

در آیات قبل، سخن از بلا و آزمایش بود، در این آیه نمونه‏اى از آزمایش هاجر، كودك، پدر او و سایر مسلمانان مطرح است. اثر كار خدایى و اخلاص تا آنجا پیش مى‏رود كه همه‏ى انبیا و اولیا، موظّف مى‏شوند به تقلید از هاجر همسر ابراهیم و با قیافه‏اى مضطرب و هروله كنان همچون او، این مسافت را هفت بار طى كنند و این فرمان، تشكر خداوند از رنج هاى حضرت هاجر است. «فانّ اللّه شاكر علیم».

با اینكه سعى صفا ومروه واجب است، لكن مى‏فرماید: «فلاجناح علیه»، این لحن بخاطر همان نگرانى از وضع پیشین است كه جایگاه بت ومحلّ عبور مشركان بود.

طواف، به معناى گردش دائره‏اى نیست، بلكه به هر حركتى كه انسان دوباره به جایگاه اوّلیّه برگردد، خواه به صورت دورى باشد یا طولى، طواف گفته مى‏شود؛ لذا كلمه طواف، هم در مورد طوافِ دور كعبه كه حركت دایره‏اى است گفته شده؛ «و لیَطّوَّفوا بالبیت العتیق» [حج، 29] و هم درباره حركت طولى بین صفا ومروه آمده است.

* پيام ها                      

1- توجّه خاصّ خداوند به برخى مكان‏ها یا زمان‏ها یا اشخاص، موجب مى‏شود كه آنها از شعائر الهى گردند. «انّ الصفا و المروة من شعائر اللَّه»

2- نیّت، به كارها ارزش مى‏دهد. مشركان براى لمس بت‏ها، سعى مى‏كردند، ولى اسلام مى‏فرماید: براى رضاى خدا سعى كنید. [483] «فلاجناح علیه ان‏یطّوف بهما»

3- اگر مراكز حقّ، توسط گروهى با خرافات آلوده شد، نباید از آن دست كشید، بلكه باید با حضور در آن مراكز، آنجا را پاك‏سازى نموده و دست گروه منحرف را از آن كوتاه كرد. «فلا جناح علیه ان یطّوف بهما»

4- عبادت باید عاشقانه و داوطلبانه باشد. «فمن تطوّع»

5 - خداوند در برابر عبادات بندگان، شاكر است. «فان اللَّه شاكر» این تعبیر، بزرگترین لطف از جانب او نسبت به بندگان است.

483) بسیارى از كارها ظاهرى یكسان دارد، امّا انگیزه‏اى متفاوت. نظیر دویدن یوسف و زلیخا به سوى درهاى بسته، یوسف مى‏دود تا آلوده نشود، ولى زلیخا مى‏دود كه آلوده شود. «فاستبقا»


منبع:حوزه

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 1080
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
سه شنبه 22 اسفند 1396
بانکها باید طوری برنامه ریزی کنند تا سود روی سود نیاید، اگر کسی وام گرفته و نتوانست پرداخت کند، به آن فرد مهلت دهند تا از این طریق، مردم از گرفتاری بیرون بیایند.
 
حضرت آیت الله علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار مدیر شعب بانک تجارت استان قم گفتند: خدای متعال فرمودند« هر انسانی مسئول عمل خودش است، بنابراین اگر کسی اهل تقوا باشد، سعادتمند و اگر اهل دیانت نباشد، گرفتار ضلالت خواهد شد.  

معظم له بیان داشتند: اگر به این بیان نورانی خدای متعال  توجه کنیم، باید اهل خدمت به مردم و نیازمندان باشیم و در هر مقامی که هستیم تنها هدف ما رفع مشکلات مردم باشد.  

ایشان افزودند: بانک ها باید برای رفع نیازهای مردم  مستضعف وام های بلند مدت و زمان دارد بدهند، تامشکل از بین برود.

حضرت آیت الله علوی گرگانی گفتند: اما اگر هدف این باشد که برای وام و دیرکرد آن، سود روی سود بیاید، این بیچارگی برای مردم است. بانک ها نبایدبرای باز پرداخت وام  آن قدر از مردم سود بگیرند که مردم نتوانند آن را پرداخت کنند.

معظم له بیان داشتند: بانکها باید طوری برنامه ریزی کنند تا سود روی سود نیاید، اگر کسی وام گرفته و نتوانسته پرداخت کند، به آن فرد مهلت بدهند تا از این طریق، مردم از گرفتاری بیرون بیاید.

استاد خارج فقه حوزه علمیه بیان داشتند: سود زیاد بانکها برای گرفتن وام از مردم نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه مردم را هم بیچاره کرده است.

ایشان افزودند: باید طوری برنامه ریزی کرد که هم وام دهنده و وام گیرنده نیازشان برطرف شود. بهترین راه برای رفع نیاز این است که  بانک برای باز پرداخت وام به  مردم مهلت دهد و همچینن این دیکرد سود، طوری نباشد که  سود روی سود بیاید.



منبع:حوزه
رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: اجـــتماعــــــی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
سه شنبه 22 اسفند 1396
سال گذشته در چنین روزهایی دو عارف و سالک الی الله دیداری با یکدیگر داشتند که در قاب دوربین ثبت شد و هم اینک در عالم باقی سفره‌ خوان کرم الهی هستند.

آیت‌الله سیدحسین یعقوبی قائنی که پس از 93 سال مجاهدت در مسیر حق روز جمعه 20 بهمن ماه گذشته دعوت حق را لبیک گفت،‌ این عارف وارسته در قائن به دنیا آمد و تحصیلات حوزوی را در حوزه‌های علمیه سامرا، نجف، کربلا و قم سپری کرد. وی از محضر علمای عارفی چون شیخ محمدجواد انصاری همدانی و سیدجمال‌الدین گلپایگانی و آیت‌الله قاضی بهره فراوان برده بود، سفینة الصادقین و انیس الصادقین دو اثر زیست نامه و اذکار وی است که همه اذکار برگرفته از ماثورات اهل بیت(ع) در این مجموعه گردآوری شده است.

یکی از شاگردان ایشان مرحوم آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی امام جمعه فقید شهر شیراز بود، ارادت و ارتباط خاصی فراتر از شاگردی و استادی بین این دو عالم جلیل‌القدر برقرار بود و تا آخرین روز حیات ارزشمند مرحوم آیت‌الله حائری این پیوند مستحکم بود، ولو به صورت قلبی و غیر حضوری به لحاظ بعد مسافت و کهولت سن و بیماری هر دو بزرگوار، اینکه مرحوم آیت‌الله حائری در شیراز مستقر بوده و آیت‌الله یعقوبی قائنی در مشهد سکونت داشت.

آیت‌الله حائری شیرازی نیز پس از تحمل یک دوره بیماری ظهر چهارشنبه 29 آذر ماه گذشته تقریباً 51 روز زودتر از استادش در سن 81 سالگی به دیار حق شتافت، در ادامه عکسی از ملاقات مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی با عالم ربانی آیت‌الله یعقوبی قائنی می‌آید، این عکس در تاریخ 15 اسفند سال 95 در دوربین ثبت شده است:

 

 

آیت‌الله یعقوبی قائنی در پیامی به مناسبت درگذشت شاگردش آیت‌‌الله حائری شیرازی نوشت: ایشان در طول آشنایی و مراوده پنچاه ساله‌اش با حقیر به خوبی به وظیفه سلوکی خویش عمل نمود و با الطاف خاصه خداوند و اولیایش توانست از حجاب خودیت بگذرد و تمام قوایش را به کار گرفته، شجاعانه پای آنچه دیده و شناخته بود بایستد و هیچ گونه کوتاهی ننماید، وی از مسیر دوستی و وفاداری و اخلاص منحرف نگشت و به خوبی از آزمایش‌های سخت، سربلند به درآمد و سرانجام با عمری پر برکت بدون اینکه دامنش به زخارف دنیا و عوارض مقامات صوری آلوده گردد، به لقای حق‌تعالی شتافت.

منبع:فارس

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: اخلاق و عرفان , ,
:: بازدید از این مطلب : 1188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
سه شنبه 22 اسفند 1396

حجت الاسلام والمسلمین نبویان معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در گفت و گویی با اشاره به فرقه شیرازی ها نکاتی را بیان داشته است  که در ادامه می آید:

چند روز پیش ما شاهد اشغال سفارت ایران توسط فرقه شیرازی ها بودیم، اینها جلوی چشم پلیس لندن و بدون هیچ مانعی سفارت ایران را اشغال نمودند و البته مردم مطلع شدند که چند روز پیش فردی که قصد تعرض به سفارت ایران در اتریش را داشت توسط پلیس کشته شد اما چرا در لندن فرقه شیرازی به راحتی به سفارت ایران حمله می کنند؟

در اینجا باید به چند نکته توجه کرد:

1_ فرمایش مقام معظم رهبری که گفتند اینها شیعه لندنی هستند به خوبی ثابت شد؛ حمایت پلیس لندن از این فرقه، اهدای ساختمان به این فرقه و ... همه بیانگر همین نکته است. البته برای انگلستان هم سود دارد و فایده اش ایجاد تفرقه بین مسلمانان است.

2_پرچم ایران توسط این فرقه پایین کشیده شد؛  معنایش این است که این فرقه دشمن ملت ایران است و فقط با نظام ایران مشکل ندارد.

3_ در زمانی این اشغال صورت می گیرد که بن سلمان پادشاه عربستان در لندن حضور دارد؛ این به این معناست که این امر با رضایت بن سلمان انجام شده و این فرقه مورد حمایت عربستان و لندن هستند.

4_ این فرقه به مقدسات اهل سنت توهین می کنند؛ برادران اهل سنت ایران و جهان باید بدانند تنها توهین کنندگان، همین فرقه خاص هستند و هیچ شیعه ای توهین به مقدسات اهل سنت را جایز نمی داند همان طور که مقام معظم رهبری توهین به مقدسات اهل سنت را حرام دانستند. ما هم  اعلام می کنیم این فرقه که مورد حمایت لندن و عربستان است از جانب ما مطرود است.

5_ این فرقه ادعا دارد که از اهل بیت(ع) دفاع می کنند!  سوال ما این است. اگر راست می گویید برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) چند شهید دادید؟ در کدام جبهه حضور داشتید؟ در عراق وقتی داعش به حرم اهل بیت (ع) نزدیک شد کجا بودید؟

پس در شعارهایتان صداقت ندارید.

اما سوال ما این است؟ عربستانی که وهابیت را پدید آورده است و شیعیان را تکفیر کرده و سر می برد و گروهای تکفیری را ایجاد نموده است، چرا از یک فرقه خاص از شیعه دفاع می کند؟؟

ملت ایران اعم از شیعه و اهل سنت باید بدانند آنهایی که حرفهای وحدت شکن می زنند مورد تایید نظام ایران و مردم ایران نیستند.

این فرقه که مورد حمایت عربستان و لندن است و به مقدسات اهل سنت توهین می کنند ضد اسلام هستند. پس کسانی که از عربستان تغذیه می شوند چه در داخل چه در خارج خائن هستند.

نکته پایانی این که ملت های مسلمان دنیا بدانند که منادیان تفرقه عمال و دست نشاندگان کفار هستند و به قول مقام معظم رهبری تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی هیچ کدام مسلمان نیستند.


منبع:حوزه

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 1023
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
سه شنبه 22 اسفند 1396
فرمانده کل سپاه انقلاب اسلامی از امید خسروی بسیجی جانباز حادثه آشوب خیابان پاسداران عیادت کرد و دست این بسیجی را بوسید.
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه عده‌ای با انواع سلاح و امکانات مختلف در نقطه‌ای از پایتخت قلعه‌ای برای خود بنا کرده بودند و با سستی‌ها و کاستی‌هایی که در مراحل قبلی ایجاد شده بود فکر می‌کردند می‌توانند به قلدری خود ادامه دهند، گفت: با همت جوانان مومن، غیور و انقلابی و شهدایی که در راه امنیت و مقابله با فتنه تقدیم کرده‌ایم دشمنان به جایی نخواهند رسید.

وی تاکید کرد: همه این جانفشانی‌ها در دل صحنه‌های پرخطر برای حفظ انقلاب، اسلام و ایران عزیز ماست.
سرلشکر جعفری با بیان اینکه امنیت بالاترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: همه این امنیت را مدیون غیرت و مردانگی جوانان کشورمان هستیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: مخالفان و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران پی در پی درحال توطئه علیه کشورمان هستند و تجربه ثابت کرده است در همه فتنه‌ها به خصوص از ۲۰ سال پیش به بعد اغتشاش‌ها دلایل مختلفی داشته و معاندین با تعداد اندکی فرصت طلب در پی آشوب و بهم ریختگی کشور بودند.

وی گفت: متاسفانه در این میان مخالفان نظام فرصت سازمان دهی، آموزش و دسترسی به فضای مجازی بدون کنترل پیدا کردند که اگر این کنترل‌ها محکم بود و نیرو‌های امنیتی و بسیجی دستشان این طور بسته نبود و محدودیت نداشتند، این شیطنت‌ها بسیار زودتر در نطفه خفه می‌شد.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه هر حادثه‌ای که با برخورد قاطع جوانان غیور این مرز و بوم روبرو شد به سرعت پایان یافت، افزود: سال ۷۸ دشمنان با زمینه‌های سیاسی وارد معرکه شدند که با بصیرت مردم انقلابی نقشه آن‌ها نقش بر آب شد و این بار به بهانه نابسامانی‌های اجتماعی و اقتصادی به دنبال اغتشاش و سوء استفاده بودند که آن هم با حضور جدی مردم انقلابی و جانفشانی شهدایی مانند شهید حدادیان چه در فتنه دی ماه و چه در غائله خیابان پاسداران آن هم به جایی نرسید، اما باید مردم بصیر باشند و بدانند دشمن دست از کار نمی‌کشد و به سرعت و به هر بهانه‌ای برای ناامنی ایران اسلامی زمینه‌سازی می‌کند.

وی تاکید کرد: باید با اقدام به‌موقع و هوشمندانه جلوی همه زمینه‌های ناآرامی را گرفت و به راحتی می‌توان زمینه‌ها را مدیریت کرد و از بین برد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: از بین بردن زمینه‌های سوء استفاده دشمنان وظیفه مسئولان و نهاد‌های اجرایی کشور است و باید در این باره اقدامات جدی را عملی کنند.

سردار سرلشکر جعفری در پایان با بیان اینکه باید مردم غیور ایران اسلامی قدردان خون شهدا و ایثار جانبازان و خانواده‌های آنان باشند، گفت: امید خسروی برای امنیت این مرز و بوم تا مرز شهادت رفت و او از این پس جزء ایثارگران عزیز ایران اسلامی است.

امید خسروی نیمه شب یکم اسفند امسال در اغتشاشات فرقه‌ای خیابان پاسداران توسط آشوبگران از ناحیه سر آسیب جدی دید که به بیمارستان منتقل شد و از همان لحظه اقدامات درمانی بر روی وی آغاز شد.
این بسیجی دلاور ۷ روز در حالت کما بود که روز گذشته به لطف خدا و کوشش پزشکان به هوش آمد و علایم حیاتی وی هم اکنون ثبات لازم را دارد.
 


 
رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: ایثـار و شهادت , ,
:: بازدید از این مطلب : 1197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
سه شنبه 22 اسفند 1396
در همایش «سوختگان وصل» مطرح شد
آیین اختتامیه شانزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل با عنوان «سلام سردار» پاسداشت حاج قاسم سلیمانی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

گزارش تصویری

 


عقیق: آیین اختتامیه شانزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل با عنوان «سلام سردار» پاسداشت حاج قاسم سلیمانی عصر دیروز در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

*مفتخریم به برگزاری چنین مراسمی در دانشگاه تهران

حجت‌الاسلام محمدمهدی کرمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در این مراسم گفت: تجلیل از سردار سلیمانی تجلیل از شخص نیست بلکه تجلیل از راست قامتان تاریخ است، تجلیل از همه ولایت‌مداران و خانواده شده است. بزرگداشت خون‌هایی است که این راه را هموار کردند.

وی افزود: سردار سلیمانی و همه مدافعان حرم تمام معادلات بین‌المللی را برهم زدند و نقش جمهوری اسلامی را در جایگاه رفیعی رقم زدند. افتخار می‌کنیم که چنین جلسه‌ای با اجازه سردار آن هم در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

*توصیه رهبر انقلاب به ساخت چند فیلم مانند «به وقت شام»

سعید حدادیان مسئول دفتر هنر و ادبیات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران ضمن خوش‌آمدگویی به شرکت‌کنندگان گفتسوختگان وصل حاصل فعالیت این دفتر است که با محوریت ادبیات مقاومت  16 سال است که برگزار می‌شود. شهدای تفحص، مفقودین، مناطق جنگی، جانبازان و ... موضوعاتی بودند که طی این سال‌ها به آنها پرداخته شد و به اقتضای اتفاقات منطقه برخی موضوعات نیز با محوریت آنها برگزار شده ا ست.

وی افزود: در این دوره به واقع من خطر کردم و سراغ چنین موضوعی رفتم زیرا سردار چنین مراسم‌هایی نیستند و در جست‌وجوی خلوت آخرین لحظات شهدا هستند اما با این حال حدود هزار اثر به دفتر هنر و ادبیات رسیدکه حدود 20 درصد آنان داستان و 80 درصد آن را شعر تشکیل می‌دهد.

حدادیان با اشاره به اینکه در فرصت‌هایی که گاهی به دست می‌آورد گزارش‌هایی از همایش سوختگان وصل خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه می‌کند، بیان داشت: در رابطه با این برنامه چندی پیش خدمت ایشان گزارشی ارائه کردم که علاوه بر استقبال از برگزاری آن فرمودند؛ «برگزاری چنین برنامه‌هایی خوب است اما یکی کم است و حتی باید از زندگی سردار سلیمانی فیلم ساخته شود مثل فیلم «به وقت شام»‌ که آن را دیده‌‌ام و خوب است و البته همین یکی هم کم است. برای قاسم سلیمانی هم باید چند فیلم ساخته شود».

*تجلیل از تمام خدمات قاسم سلیمانی بعید است

در بخش دیگری از این مراسم پیام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که نتوانسته بود در این برنامه شرکت کند برای حاضرین قرائت شد: «سال‌های طولانی است با سردار سلیمانی حشر و نشر داشته‌ام و با خدمات او آشنا هستم. امروز از انسانی دردمند و آشنا به مصالح کشور و خوش‌فکر و دوراندیش تقدیر می‌شود اما بعید می‌دانم که از تمام خدمات او تجلیل شود».

*دلم می‌خواست که عزیزِ دلْ قاسم سلیمانی را ببینم

علیرضا افتخاری پیش از اجرای دو قطعه موسیقی برای شرکت‌کنندگان گفت: من از اصفهان آمده‌ام و دلم می‌خواست که عزیز دل قاسم سلیمانی را ببینم ولی خوب چنین نشد و چاره‌ای نیست. 

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: ایثـار و شهادت , ,
:: بازدید از این مطلب : 1211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
سه شنبه 22 اسفند 1396
شب ها تقریبا تا نزدیکی های اذان صبح بیدار بودم . مخصوصا هر چه به زمان مراسم نزدیک تر می شد ، وسواس و دقت بنده به نسبت به شعر بیشتر می شد.علاوه بر مقام ولایت و مرجعیت ایشان ، می خواهیم محضر کسی شعر بخوانیم که از همه کس شاعر تر و به فنون ادبی شعر آشناتر و به همه محتوای آن داناتر است.

عقیق: تب و تاب بین هیئتی ها و مداحان از چند روز مانده به مراسم شروع می شود. قراری هرساله در روز میلاد مادر در حسینیه امام خمینی (ره). این که آیا امسال هم کارت حضور در مراسم دریافت می کنند یا نه ؛ اینکه قرعه مداحی در آن روز به نام کدام یک از مداحان زده خواهد شد  و اینکه امسال کدام مداح ویژه ترین اجرا را در حضور آقا خواهد داشت.

از چند سال قبل که حاج احمد واعظی با آن مداحی پرشور و حالش در حسینیه امام خمینی(ره) حاضرین را به وجد آورد ، هر سال اجرای یک یا دو نفر از مداحان بیشتر از بقیه مورد تشویق و تمجید حضار و آقا قرار می گیرد . البته انتخاب درست شعر ، ارتباط صحیح بین مفاهیم اعتقادی و تاریخی با موضوعات سیاسی روز و همچنین اجرای هنرمندانه از بارزترین مشخصه های همه این مداحی ها بوده است.

کسانی که در روز میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها در حسینیه امام خمینی(ره) حضور داشتند وحتی کسانی که بعد از مراسم فیلم مداحی های امسال را مرور کرده اند  ، بدون شک چهره ویژه امسال را کسی نمی دانند جز یک ذاکر آذری اهل اردبیل به نام " حاج محمد باقر منصوری"

لبخند های گاه و بیگاه آقا همراه با سرتکان دادن به نشانه تایید ، صلوات ها و شعارهای حضار و ایستادن جمعیت  هنگام مداحی ، تشویق های حاضرین و در خواست تکرار بعضی ابیات ، بخشی از شور حالی بود که این مداح آذری در حسینیه امام خمینی (ره) ایجاد کرد.

چند روز پس از دیدار ، گپ و گفت کوتاهی با حاج محمد باقر منصوری درباره حال و هوای آن روز داشته ایم که در ادامه می خوانید:

*به عنوان مقدمه دوست داریم بدانیم ساعت و لحظه ای که با خبر شدید برای مدیحه سرایی در حسینیه امام خمینی (ره) دعوت شدید؛ چه حس و حالی داشتید؟

خیلی خوشحال شدم و خدا را شکر کردم که این توفیق شامل حال حقیر شده که در محضر نائب امام زمان(عج) قرار است مداحی کنم.

*اولین بار بود در حضور ایشان می خواندید؟

بله

*مداحی در محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) چه حال و هوایی داشت؟

خواندن در محضر ایشان سخت است ، چون علاوه بر مقام ولایت و مرجعیت ایشان ، می خواهیم محضر کسی شعر بخوانیم که از همه کس شاعر تر و به فنون ادبی شعر آشناتر و به همه محتوای آن داناتر است. به همین خاطر بنده حدود یک ماه برای انتخاب آن شعر وقت گذاشته بودم .

شب ها تقریبا تا نزدیکی های اذان صبح بیدار بودم . مخصوصا هر چه به زمان مراسم نزدیک تر می شد ، وسواس و دقت بنده به نسبت به شعر بیشتر می شد.

استاد عزیزم جناب آقای کلامی در جریان هستند ، حدود هفت بار با ایشان تماس گرفتم و حال و هوای مداحی در بیت رهبری را از ایشان پرسیدم . اشعار را نیز چندین  برای ایشان خواندم و  اشکالات را تصحیح کردند . در کل به ایشان هم خیلی  زحمت دادم.

*اشعاری که خواندید سروده چه کسی بود؟

شعر فارسی از مرحوم سید حسن خوشزاد و شعر آذری از شاعر جوان و ولایی کشورمان آقای فیروز دولتی اردبیلی از شاگردان استاد کلامی بود. البته بیت اول شعر آذری از خود استاد کلامی و بیت آخرش هم از آقای رجبی اردبیلی بود.

*زمانی که این اشعار را انتخاب می کردید، فکر می کردید تا این حد مورد استقبال حضار قرار بگیرد؟

تصورم این بود که اگر امام زمان(عج) لطف کنند و اجرا خوب باشد حتما شعر جواب خواهد داد.

*پس از آن مداحی پرشور ، زمانی که خدمت حضرت آقا رسیدید، به آقا چه گفتید ؟ گویا چفیه هم از ایشان گرفتید ؛  ایشان چه نکته یا نکاتی فرمودند؟

به آقا عرض کردم مداحی در محضر ایشان یکی از آرزوهای قلبی من بود که به آن رسیدم . ایشان با بزرگواری تمام بنده را مورد لطف وعنایت خودشان قرار دادند و تشویق و تحسین فرمودند. بعد هم چفیه ایشان را خواستم که خواسته حقیر را اجابت کردند که ان شاءالله تا عمر دارم از این هدیه گرانبها نگهداری خواهم کرد.

* شعری بود که دوست داشتید در محضر رهبر معظم انقلاب بخوانید و نخواندید؟

از اشعار آذری آن هایی که دلم می خواست و مناسب آن روز بود در حد وقت برنامه خواندم ، اما به خیلی از اشعار زیبای فارسی وقت نرسید.

*مراسم دیدار سالیانه مادحین و اهالی هیأت های مذهبی با رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین ستایشگری در محضر ایشان، چه تاثیراتی در بین خواص و عموم مردم دارد؟

ببینید ایشان به عنوان رهبر جامعه اسلامی ، رفتارشان و منشی که دارند الگوی خواص و عموم جامعه است.دیدار سالیانه ایشان با مداحان  ، علاوه بر اینکه نقش مدیریتی و نظارتی نسبت به کیفیت مراسمات و هیئات مذهبی و چگونگی اجرا و نگارش مداحان و شعرای آئینی کشور دارد ، می خواهند به مردم این نکته ار متذکر شوند که هرچه هست در خانه اهل بیت (ع) است و به قول شاعر « در دیگر زدن از بی خبری است» ضمنا اهمیت شرکت در محافل حسینی به وضوح دیده می شود.

نکته قابل توجه دیگر که به خواص و آحاد جامعه گوشزد می شود این است که همه بدانند خط ومشی این انقلاب ، خط و مشی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) یعنی همان اسلام ناب محمدی است و بس و ایشان اگر به مداحی و ستایشگری بها می دهند صرفا به دلیل آن است که باید در این مسیر قدم بردارند.

*به نظر شما، چقدر مطالبات و منویات رهبری در خصوص مداحان و بانیان هیئت های مذهبی و نیز شعر و شاعران آیینی محقق شده است؟

انصافا اکثر قریب به اتفاق مادحین و شعرا فرمایشات سالیانه حضرت آقا را نصب العین قرار می دهند اما پیشنهاد این است که همه ساله بعد از مراسم ، دوره آموزشی متناسبی برای مداحان و شعرای کل کشور توسط کانون مداحان استان ها برگزار شود و با حضور کارشناسان ضمن طرح جزئیات منویات ایشان ، با آسیب شناسی و بحث و گفت و گو به خواسته های ایشان جامه عمل پوشانده شود.

*با توجه به اینکه آقا، بارها بر اصول و شاخص های هیئت ها و مداحان تأکید کرده اند؛ جناب عالی برای رسیدنِ ستایشگران و هیئات، به این تراز مورد تاکید معظم له، چه راه کارها، شاخصه ها و ویژگی هایی مد نظر دارید؟

در پاسخ به سوال قبل به راه کار ها و پیشنهادت اشاره شد اما در مورد شاخصه ها و ویژگی ها باید گفت هیئتی موفق است که خروجی داشت باشد. مداحی موفق است به قول حضرت آقا معرفت به اهل بیت(ع) را در قلب مستمع افزایش بدهد، ایمان واخلاص ایشان را افزون کند و این در صورتی انجام می گیرد که مسئولین و خادمین هیئت مخصوصا مادحین ، خود اهل عمل باشند و بالاخره به قول استاد حاج منصور ارضی مبنای کار در تشکیلات اهل بیت(ع) اخلاص است و به اصطلاح خود مداح باید مخلص باشد تا مخلص تربیت کند.

*به نظر شما امروز هیئت های مذهبی با چه آفات و آسیب هایی مورد تهاجم و تهدید هستند؟

بزرگ ترین آفت و آسیب که هر چند اندک اما گاها دیده می شود متاسفانه عدم تقوا در برخی عزیزانی است که در این دستگاه معنوی خدمت می کنند . بعد از آن روضه های بی سند و روضه هایی است که هیچ مطابقتی مقاتل ندارند و نکته بعدی عدم بصیرت انقلابی در برخی عزیزان.

*و نکته پایانی؟

امیدورام روزی فرا برسد که مداحی به عنوان یک رشته تحصیلی در دانشکده های معارف اسلامی کشورمان قرار گیرد و فارغ التحصیل آن با گذراندن دوره هایی وارد این عرصه خطیر گردد.

در پایان برای همه عزیزان آرزوی سلامتی و تندرستی داشته و از خداوند منانطول عمر با عزت برای رهبر عزیز و فرزانه مان و فرج و ظهور حضرت بقیة الله الاعظم (عج) را مسئلت دارم.

 

فیلم مداحی حاج محمد باقر منصوری در حضور رهبر معظم انقلاب

 

دریافت

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 986
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
سه شنبه 22 اسفند 1396
حاج سعید حدادیان عصر امروز به همراه فرزندانش محمد حسین و مهدی حدادیان در منزل شهید محمد حسین حدادیان حضور پیدا کرد و با خانواده این شهید دیدار و گفت و گو کرد. د این دیدار این ذاکر اهل بیت(ع) رباعی تازه سروده خود را در قالب یک تابلو به خانواده این خادم هیئت رایة العباس(ع) اهدا کرد.
عقیق: حاج سعید حدادیان عصر امروز به همراه فرزندانش محمد حسین و مهدی حدادیان در منزل شهید محمد حسین حدادیان حضور پیدا کرد و با خانواده این شهید دیدار و گفت و گو کرد. د این دیدار این ذاکر اهل بیت(ع) رباعی تازه سروده خود را در قالب یک تابلو به خانواده این خادم هیئت رایة العباس(ع) اهدا کرد.

رباعی سروده حاج سعید حدادیان به این شرح است:

بر شیفتگان آل عصمت صلوات
بر دلشدگان این محبت صلوات

حالا که شده است بوسه گاه رهبر
بر پیرهن خادم هیئت صلوات

حاج سعید حدادیان و فرزندان پیش از حضور در منزل شهید محمد حسین حدادیان ، بر سر مزار وی در آستان امام زاده علی اکبر (ع) چیذر حاضر شدند.

شهید محمدحسین حدادیان بسیجی جوانی بود که روز ۳۰ بهمن امسال در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها به دست دراویش اغتشاشگر در خیابان پاسداران تهران به شهادت رسید.








.





رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: ایثـار و شهادت , ,
:: بازدید از این مطلب : 1180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه