میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1683
:: باردید دیروز : 1155
:: بازدید هفته : 2838
:: بازدید ماه : 6812
:: بازدید سال : 32397
:: بازدید کلی : 635881
نویسنده : گمنام
جمعه 21 تير 1398
حضور رهبر انقلاب در مرقد مطهر حضرت احمد بن موسی الکاظم (علیهماالسلام). ٨٧/٢/١٣
 

 

رهبر انقلاب در حرم شاهچراغ(ع)

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 669
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 21 تير 1398

جلسه هیأت وزیران سعودی امروز (سه‌شنبه) به ریاست ملک سلمان در کاخ «السلام» در جده برگزار شد و پس از پایان جلسه «ترکی بن عبدالله الشبانه» بیانیه‌ای در خصوص موضوعات طرح شده صادر کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان (واس) در بخشی از این بیانیه آمده است که حجاج باید فضا را برای ادای مناسک حج مهیا کرده و مراعات برادران دینی خود را در اماکن مقدس بکنند و از هر چیزی که «روحانیت و آرامش حج» را مکدر کرده پرهیز کنند و هیچ شعار سیاسی یا مذهبی سر ندهند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «به هیچ وجه انجام این قبیل کارها در هیچ شرایطی پذیرفته نیست و اقدامات لازم در حق هر شخصی که مرتکب آن شود انجام خواهد شد.»

مراسم «برائت از مشرکین» طبق عقاید فرقه وهابیت و فتوای «عبدالعزیز بن باز» بدعت محسوب شده و حرام است. دولت سعودی نیز در طول سالیان گذشته تلاش بسیاری برای ممانعت از برگزاری این مراسم و سر دادن شعار علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی کرده است.

دولت سعودی سابقه سرکوب خونبار حجاجی که در مراسم «برائت از مشکرین» شرکت کرده‌ بودند را در کارنامه خود دارد. ۱۱ مرداد، ششم ذیحجه سال ۱۳۶۶ صدها زائر ایرانی به همراه برخی از زائران دیگر کشورها راهپیمایی را در مکه انجام داده و شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل سر دادند، این راهپیمایی با حمله  نیروهای سعودی همراه شد و در آن ۴۰۲ نفر از جمله ۲۷۵ ایرانی به شهادت رسیدند.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 685
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 21 تير 1398

عقیق:آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی خطیب این هفته نمازجمعه تهران(14تیر) در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه، از خطر فتنه باید برحذر باشیم، گفت: «فتنه» بصورت امتحان به سراغ آدمی می‌‌آید. امتحان گاهی در فکر، گاهی در عمل و گاهی در ثبات قدم پیش می‌‌آید. در این انقلاب خیلی‌ها امتحان شدند و نمره صفر گرفتند که انسان‌های خوبی بودند اما از قطارانقلاب پیاده شدند.

وی افزود: رمز وفاداری مردم ما به اسلام و انقلاب این است که متمسک به ولایت هستند. قبل انقلاب از امام الهام گرفتند، بعد از انقلاب تبعیت از امام و رهبری کردند و این تبعیت از رهبری است که ملت ما را وفادار کرده است. 

خطیب نمازجمعه تهران، با تبریک ایام روز دختر اظهار داشت: توجه به دختران و فرزندان و توجه به نسلی که باید ادامه‌دهنده راه قران و اسلام و انقلاب باشد نیاز به تربیت و تعلیم دارد و نیاز به آگاهی دادن دارد و از مسئولیت‌مان نسبت به فرزندان نباید غفلت کنیم.

آیت‌الله موحدی کرمانی در ادامه خطبه‌ها، با یادآوری سالگرد حمله جنایتکارانه آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران، خطاب به رئیُ جمهور آمریکا گفت: آقای ترامپ، اقتدار آمریکا را با اقتدار ایران مقایسه کنید. در اقتدار ایران، هوش، اخلاق و انسانیت مشاهده کردی اما در اقتدار آمریکا وحشی‌گری و درندگی را دیدید. ایران پهپاد فوق‌پیشرفته رادار گریز را در ارتفاع 65 هزارپایی می‌زند در حالی که سرنوشین ندارد اما آمریکا هواپیمای مسافربری را در ارتفاع 12 هزارپایی عمداً می‌زند در حالی‌که 228 مسافر دارد.

وی افزود: در جایی دیگر آمریکا با بمباران دو شهر بزرگ ژاپن، تعداد 220 هزار کودک و زن و سالخورده را در کوره بمب اتم می‌‌سوزاند، آن‌وقت می‌گوید برای کشته نشدن 150 ایرانی حمله را لغو کرده؛ آقای ترامپ، شما ناگهان جنازه سربازان آمریکایی را در برابر چشمانت دیدی و از حمله صرف نظر کردی. با خودت گفتی وقتی پهپاد رادارگریز را می‌زنند، با ناوی که بر روی آب در مقابل چشانشان قرا دارد چه می‌کنند. 

خطیب نماط جمعه تهران تصریح کرد: ایران برای تامین انرژی به غنی‌سازی ادمه می‌دهد و  این غنی‌سازی برای ساخت بمب اتم نیست، زیرا ایران نه بمب اتم را مشروع می‌داند و نه احتیاجی دارد و اگر بخواهد به کشوری مثل اسرائیل حمله کند، کافی است نیروگاه اتمی اسرائیل را بزند. در این صورت اسرائیل توسط خودش با بمب‌های هسته‌ای که دارد چندبار شخم زده خواهد شد.

آیت‌الله موحدی ادامه داد: ما از 16 تیر اورانیوم را در هر اندازه و درجه‌ای که لازم باشد غنی‌سازی خواهیم کرد و دشمنان ما اگر مایلند رنگ آب‌های خلیج فارس از نیلی به سرخ تغییر کند، به فکر حمله باشند. 

وی با بیان اینکه مسئولان با مردم رابطه پیدا کنند، مردم را ملاقات کنند و جواب نامه‌هایشان را بدهند، اظهار داشت: نباید مسئولان در جایی زندگی کنند و مردم دسترسی به آنها نداشته باشند. اگر خودتان هم نمی‌توانید، یک نفر را تعیین کنید بین مردم بیاید و حرف مردم را بشنود نه اینکه بین خودتان و مردم حجاب قرار دهید. از رئیس محترم قوه قضائیه تشکر می‌کنم که هم بین مردم می‌آید و هم با قاضیان ناسالم برخورد می‌کند و از برنامه‌های ایشان سپاسگزارم.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: مسئولان شاهد این گرانی‌های سرسام آور باشند و ببینند طبقه مستضعف در چه شرایطی است. دولت که دولت «تدبیر و امید» است و کلید هم که دارد! مشکلات قفل‌شده را با کلیدتان باز کنید و اگر با کلید باز نمی‌شود لااقل با چکش قفل را باز کنید. اگر تدبیرتان هم صحیح نیست، با انسان‌های با تجربه مشورت کنید و دولت با مجلس گامی به‌سوی حل معضل بردارد چراکه مستضعفان کارد به استخوانشان رسیده است.

آیت‌الله موحدی درباره افزایش اجازه بها در تهران گفت: مردم نه می‌توانند خانه بخرند و نه رهن و اجاره کنند. وضع اجاره‌بها را حل کنید چراکه مشکل سختی برای جامعه است. آمار طلاق افزایش یافته و خانواده‌ها در حال متلاشی شدن هستند و همه مسئولان و دولت و حتی قوه قضائیه باید دست به دست هم دهند و مشکل را حل کننند.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 645
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 21 تير 1398

استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه 124، 125، 126 و 127 سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

 

- آيه 124

إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنينَ أَ لَنْ يَکْفِيَکُمْ أَنْ يُمِدَّکُمْ رَبُّکُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُنْزَلينَ‏

ترجمه             

و (بیاد آور) هنگامى كه به مؤمنان مى‏ گفتى: آیا شما را كفایت نمى ‏كند كه پروردگارتان شما را به سه هزار فرشته‏ فرود آمده یارى كند؟

- پيام ها                     

1- یكى از وظایف رهبرى، امیدوار كردن مردم و توجّه دادن آنها به امدادهاى غیبى است. «اذ تقول للمؤمنین»

2- امیدوارى به لطف خداوند براى یك رزمنده ضرورى است. «ألَن یَكفیكم»

3- ملائكه به فرمان خداوند در خدمت مؤمنان قرار مى ‏گیرند. «یُمِدّكم ربّكم بثلاثة آلاف من الملائكة»

4- در جهان بینى الهى، زندگى انسان ‏ها با جهان فرشتگان مرتبط است. «یمدّكم...»

5 - امدادهاى الهى، براساس ربوبیّت اوست. «یُمِدّكم ربّكم»

6- یكى از اسباب امدادهاى الهى در جبهه‏ ها، نزول فرشتگان است. «یُمِدّكم ربّكم بثلاثة آلاف من الملائكة»

 

- آيه 125    

بَلي‏ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ يَأْتُوکُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا يُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُسَوِّمينَ‏

- ترجمه                     

البتّه اگر صبر و مقاومت كنید و پرهیزگارى نمایید (گرچه) دشمنان با خشم و خروش بر شما بتازند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته مخصوص مدد مى ‏رساند.

- نکته ها                    

در آیه‏ قبل، سخن از نزول سه هزار فرشته‏ امدادرسان بود و در این آیه، سخن از پنج هزار فرشته‏ مخصوص، و این در صورتِ صبر و تقواى رزمندگان است.

ذكر تعداد فرشتگان، نشان مى‏ دهد كه قدرت آنان محدود است. همان گونه كه از كلمه‏ «مُنزَلین» فهمیده مى ‏شود كه فرشتگان تحت امر خدا هستند و از پیش خود كارى انجام نمى ‏دهند. و از كلمه «مُسَوّمِین» استفاده مى ‏شود كه فرشتگان امدادى، نیروهاى ویژه ‏اى هستند.

در صحیفه‏ى سجّادیه، امام زین‏العابدین‏علیه السلام در سلام خود به فرشتگان، براى هر دسته از فرشتگان، مأموریّت خاصّى را بیان مى‏كند. (1)

- پيام ها                     

1- استقامت و تقوا، عامل نزول فرشتگان و امدادهاى غیبى است. «ان تصبروا و تتّقوا... یمددكم ربّكم»

2- امدادهاى الهى، اختصاص به زمان پیامبر ندارد. «ان ‏تصبروا و تتّقوا... یمددكم ‏ربّكم»

3- مقاومت همراه با تقوا ارزش دارد وگرنه لجاجت و یكدندگى است. «ان ‏تصبروا و تتّقوا»

4- از دشمن غافل نشویم كه هجوم او خشمگینانه و خروشان است. «یاتوكم من فورهم»

5 - هرگاه هجوم دشمن بر اهل تقوا شدید باشد، خداوند نیز برامدادهاى خود مى ‏افزاید. «یاتوكم من فورهم... بخمسة آلاف»

 

- آيه 126

وَ ما جَعَلَهُ اللَّهُ إِلاَّ بُشْري‏ لَکُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُکُمْ بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزيزِ الْحَکيمِ‏

- ترجمه                     

و خداوند این (نزول فرشتگان) را جز مژده و بشارتى براى شما قرار نداد، تا دلهاى شما بدان آرام گیرد و (بدانید كه) هیچ پیروزیى نیست مگر از جانب خداوند عزیز و حكیم.

- پيام ها                     

1- آرامش و امید، نیاز رزمندگان در جبهه ‏هاست. «بُشرى لكم و لتطمئنّ»

2- تمام مقدّمات مادّى، علمى، روانى و انسانى، بدون اراده‏ خداوند كارى از پیش نمى ‏برند. «و ما النّصر الاّ من عنداللّه»

3- قدرت خداوند همراه با حكمت اوست؛ لذا ممكن است در مواردى به دلایل خاصّى مسلمانان نیز شكست بخورند. «اللّه العزیز الحكیم»

 

- آيه 127

لِيَقْطَعَ طَرَفاً مِنَ الَّذينَ کَفَرُوا أَوْ يَکْبِتَهُمْ فَيَنْقَلِبُوا خائِبينَ‏

- ترجمه                     

(امدادهاى الهى براى آن بود) تا بعضى از كفّار را ریشه كن كند یا ناكام و ذلیلشان گرداند كه ناامید برگردند.

- نکته ها                    

كلمه‏ «طَرف» به معناى انتهاى یك چیز است، نه گوشه‏ى آن. بنابراین آیه مى ‏فرماید: امدادهاى غیبى ما براى آن است كه ریشه‏ بعضى از كفّار قطع شود. البتّه بعضى مفسّران، «طَرف» را به معناى اَشراف گرفته ‏اند. یعنى هدف جنگ بدر، نابودى اَشراف كفّار بود. نظیر آیه‏ «فقاتلوا ائمّة الكفر»[2]

ناامیدى بر دو گونه است؛ اگر كسى از اوّل ناامید باشد مى‏گویند: «یأس» دارد، ولى اگر بعد از امیدوارى، ناامید شود مى‏گویند: «خائب» است.[3]

جنگ در اسلام، گاه دفاعى است و براى خنثى كردن تهاجم دشمن و گاه ابتدایى و آغازگرانه است.

- پيام ها                     

1- سران كفر، یا باید به كلّى ریشه ‏كن شوند و یا خوار و ذلیل و مأیوس گردند. با برخوردهاى ضعیف و موسمى و موضعى كه به ریشه‏ كفر لطمه نمى ‏زند، دل خوش نباشید. «لیقطع طرفاً من الّذین كفروا»

2- وحدت و قدرت و سیاست و مدیریّت مسلمانان، باید به نوعى باشد كه دشمن به ناامیدى كشیده شود. «فینقلبوا خائبین»

 

پی نوشت ها:

1. صحیفه سجّادیه، دعاى سوّم

2) توبه، 12

3) تفسیر اطیب البیان و التحقیق فى كلمات القرآن

منبع:حوزه

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 651
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 21 تير 1398

عقیق:در گذشته‌ای نه چندان دور، نه فقط مردم متدین و مذهبی که اغلب ایرانیان، ساعات نخستین تولد یک نوزاد را در هیجان انتخاب فردی بودند که مهم‌ترین شعار اسلام، یعنی اذان و اقرار به یگانگی خدا، نبوت رسول اکرم (ص) و ولایت مولا امیرالمومنین علی (ع) را در گوش نوزادشان قرائت کند. پدربزرگ‌ها، امام جماعت مسجد محل، بزرگان دینی، روضه‌خوان‌های خانگی و سادات، کسانی بودند که توحید، نبوت و امامت را در بدو ورود به دنیای فانی و خاکی به آن نوزاد یادآوری می‌کردند.

سنت گفتن اذان و اقامه به گوش نوزادان از سنن نبوی است که امام چهارم، حضرت سجاد  (ع) را می‌توان یکی از راویان این سنت دانست؛ آن‌جا که در جلد ۴۳ «بحارالانوار» می‌فرمایند: چون پدرم به دنیا آمد پیامبر (ص) در گوشش اذان را تلاوت فرمود.» در جلد ۱۰۴ همین کتاب به نقل از آن حضرت نوشته شده: «زمانی که امام حسن (ع) متولد شد، پیامبر (ص) در گوش او اذان و اقامه را قرائت فرمود.»

علامه حر عاملی هم روایتی به نقل از مادر امام رضا (ع) با این مضمون دارد که «وقتی امام رضا (ع) به دنیا آمد، امام کاظم (ع) در گوش راست او اذان گفت و در گوش چپش اقامه». پیامبر (ص) می‌فرمود: «در گوش راست نوزاد اذان بگویید و در گوش چپش اقامه. زیرا این کار کودک را از شر شیطان حفظ می‌کند. سپس در گوش او آیةالکرسی، سوره‌های فاتحةالکتاب، اخلاص، ناس، فلق و آیات آخر سوره حشر را بخوانید».

این کار، یکی از مستحبات ترک شده یا رنگ‌باخته سبک زندگی اسلامی است که لابه‌لای مشغله‌ها و گرفتاری‌های روزمره یا به فراموشی سپرده شده یا در کم‌تر خانواده‌ای رواج دارد. در حالی که فرد اذان‌گو آن قدر برای خانواده‌ها اهمیت داشت که هر کس می‌دانست اولین بار چه کسی اذان را به گوش او گفته است. به عبارتی خانواده‌ها به فرزند خود در این باره خبر می‌دادند که فلانی اذان و اقامه تو را گفته است. به این وسیله، یک ارتباط قلبی و عاطفی بین آن نوزاد ـ که حالا به سن کودکی، نوجوانی یا جوانی رسیده بود ـ با مؤذن روزهای نوزادی‌اش به وجود می‌آمد.

امام خمینی (ره) در صفحه ۲۰۳ توضیح‌المسائل خود آورده است: در روز اولى که نوزاد به دنیا مى‌آید یا قبل از آن که بند ناف او بیفتد، در گوش راست او، اذان و در گوش چپ او، اقامه گفته شود. برخی روایات نیز نشانگر آن است که این کار باید در اولین فرصت ممکن انجام شود. چنان‌که امام علی (ع) در این باره از رسول خدا (ص) نقل می‌فرماید: «عَنْ عَلِیٍّ (ع) أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ: مَنْ وُلِدَ لَهُ مَوْلُودٌ فَلْیُؤَذِّنْ فِی أُذُنِهِ‏ الْیُمْنَى وَ لْیُقِمْ فِی الْیُسْرَى فَإِنَّ ذَلِکَ عِصْمَةٌ لَهُ مِنَ الشَّیْطَان‏» کسی که صاحب فرزند شد، در گوش راست نوزاد اذان بگوید و در گوش چپش اقامه؛ چرا که این‌کار باعث مصونیت او از شیطان خواهد شد.

 

موضوع اذان و اقامه گفتن به گوش نوزاد در سطح عالمان دینی، فراتر و عمیق‌تر بوده و آیت‌الله میرزاجواد آقای ملکی تبریزی گفته است: پدرم عین چهل روزی که در گوش من اذان و اقامه می‌گفت، تلقین هم می‌خواند، «اسمع افهم یا فلان ابن فلان إنّ الموت حق ...». خیلی عجیب است این تلقین را برای بچّه یک روزه می‌خواندند و تا چهل روز ادامه می‌دادند!

سنت‌های دیگری هم در لحظات تولد فرزندان در خانواده‌های ایرانی جاری بود و آن، نوشتن نام نوزاد نورسیده در صفحه نخست کلام‌الله مجید بود. به این شکل که برای ثبت آن لحظه شکوهمند، نام فرزند و روز و ساعت قدم گذاشتنش به دنیا در قرآن کریم درج می‌شد.

 
 
رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 631
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 21 تير 1398

امام حسن عسکرى علیه السلام:

خَیرُ إخوانِکَ مَن نَسِیَ ذَنبَکَ، وذَکَرَ إحسانَکَ إلَیهِ.

بهترینِ برادرانت، کسى است که خطایت را فراموش کند و از نیکوکارى‌ات در حقّ خود یاد کند.

 

پی نوشت:

[ أعلام الدین: ۳۱۳، بحار الأنوار: ۷۸ / ۳۷۹ / ۴.]

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 624
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 21 تير 1398

عقیق:خداوند وقتی قصد معرفی خوبان درگاه خود در قرآن را دارد، آن‌ها را با صفاتی همچون صالحیت و شاکر بودن معرفی می‌کند. به عنوان نمونه در سوره اسراء آیه3 حضرت نوح را عبد شکور معرفی می‌کند آنجا که فرمود:«إِنَّهُ کانَ عَبْداً شَکُوراً؛ مسلماً او بنده‌‏اى بسیار سپاس گزار بود» و یا در آیه‌ای دیگر  ابراهیم(ع)‌ را شاکر نعمات خود معرفی کرده و می‌فرماید او «شاکِراً لِأَنْعُمِه‏» بود. و به فراخور آن در ادامه آیه می‌فرماید: «اجْتَباهُ وَ هَداهُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیم‏؛‌ خداوند او را برگزید و مجتبی قرار داد و او را به صراط مستقیم هدایت کرد« (121 نحل) اهمیت این صفت به قدری والاست که حتی خداوند ویژگی شکر را در آیات متعدد به صورت مبالغه به خود نسبت می‌دهد به این معنا که خداوند خود در اوج شاکرین است؛ عبارات «إِنَّهُ غَفُورٌ شَکُور»،  «إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکُور» و  «إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ» از جمله این آیات است. از این جهت مقوله "شکر" صفتی از صفات خداوند متعال و از اخلاق انبیاست.

در واقع ویژگی "شکر"  حالتی برخاسته از فطرت انسان است، به این ترتیب که وقتی انسان متوجه می‌شود نعمتی از طرف کسی به او رسیده، حالت تواضع و علاقه نسبت به مُنعم در او پیدا می‌شود که در قلب و زبان و عملش تأثیر می‌گذارد. در قلب به نعمت‌دهنده علاقه‌مند می‌شود و با زبان تشکر کرده و در عمل سعی می‌کند نعمت را در راهی که موجب خشنودی ولی‌نعمت است صرف کند. به مجموع این گونه رفتارها، شکر گفته می‌شود. از این جهت شکر در سه حیطه و سه درجه قرار دارد که شامل شکر قلبی، شکر زبانی و شکر عملی است. افزایش نعمت،‌ مصونیت از عذاب و ایجاد آرامش از ثمرات قرآنی شکر است.

اهمیت شکر به حدی است که خداوند وقتی ماجرای حضرت لقمان را در قرآن می‌آورد، در اولین توصیه‌های خود به لقمان ایشان را دعوت به شکر و سپاس کرده و می‌فرماید: « وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ وَ مَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمید؛به راستى ما به لقمان حکمت عطا کردیم که نسبت به خدا سپاس‏گزار باش و هرکه سپاس گزارد تنها به سود خود سپاس مى‏‌گزارد و هرکه ناسپاسى کند [ به خدا زیان نمى‏‌زند ، زیرا ] خدا بى‌‏نیاز و ستوده است.»

در این آیه پس از آنکه می‌فرماید به لقمان حکمت دادیم، از او رفتاری به نام شکر را طلب می‌کند. یا می‌توان گفت نعمت ویژه، شکر ویژه مى‌‏طلبد همچنان که خداوند در برابر اعطاى نعمت ویژه کوثر به پیامبر اسلام(ص)، از او شکر عملی و ویژه مى‏‌خواهد و می‌فرماید: «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ؛ برای پروردگارت نماز گذار و قربانی بده». این مسئله نشان می‌دهد اگر حکمت، یک ابزار الهی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های خداوند است،‌ بنابراین شکر هم باید ابزاری باشد که در قبال نعمت حکمت صورت می‌گیرد همچنان که نماز ابزاری است که در قبال نعمت کوثر انجام می‌شود.

«مَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ؛ هرکه سپاس گزارد تنها به سود خود سپاس مى‏‌گزارد» به این معناست که ادای شکر اثر وضعی مثبتی برای فرد به همراه دارد. قابل توجه است که "شکر" با صیغه مضارع در عبارت یَشْکُرُ نشانه تداوم و استمرار است  و "کفر" با صیغه ماضى حتى بر یک مرتبه نیز صادق است، اشاره به اینکه کفران حتى براى یک بار ممکن است عواقب دردناکى بار آورد، اما شکرگزارى لازم است مستمر و مداوم باشد، تا انسان مسیر تکاملى خود را طى کند.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 643
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 21 تير 1398

عقیق: تکیه اصلی شیعه، از نظر فکری و عقیدتی بر امام صادق (ع) بوده و بخش بزرگی از احادیث و علوم اهل بیت توسط این امام گسترش یافت. امام جعفر صادق (ع) حد فاصل فرقه‌هایی قرار گرفته بود که در شیعه به وجود آمد و وظیفه مهم حفظ و صیانت شیعه از انحرافات را در رأس برنامه خود قرار داد و آن را از تأثیرپذیری در برابر انحرافات موجود عصر خود که خلوص فکری و عقیدتی و استقلال مکتبی آن را به طور مداوم مورد تهدید قرار می‌داد، بازداشت. این امام همام در روز 25 شوال سال 148 هجری در شهر مدینه منوره در سن 65 سالگی توسط منصور دوانیقی به شهادت رسیدند. به مناسبت سالروز شهادت رئیس مکتب شیعه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین خادمیان خطیب و کارشناس دینی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید:

چگونه گرفتار دام طمع ریاست نشویم؟/ نظر پیامبر (ص) درباره امام صادق (ع)

در ابتدای بحث اشاره‌ای به جایگاه و منزلت امام صادق (ع) می‌کنید؟

درباره مرتبت حضرت صادق (ع)، خاتم الانبیاء (ص) فرمود:  «الرّادُ عَلیه کَالرّادِ عَلَیّ»؛ هر کس او را انکار کند، مانند کسی است که مرا انکار کرده است. باید توجه داشت که محروم از فیض معرفت امامت آن حضرت (ع)؛ نه فقط  محروم از ایمان؛  بلکه تبدیل به شیطان و ابلیس می‌شود. عیص بن قاسم می‌گوید با دایی خود سلیمان بن خالد محضر امام صادق (ع) رسیدم ؛ حضرت پرسیدند: «من هذا الفتی؟» این جوان کیست؟ دایی من پاسخ داد: پسر خواهر من است. حضرت (ع) فرمود: آیا به امر ما معرفت دارد؟(یعنی امامت حضرت). دایی من گفت: بله! امام (ع) فرمود: «الحمد الله الذی لم یَجعَله شَیطانا ...»؛ الحمدلله شیطان نیست.

امام صادق (ع) در تعبد و بندگی چنان استوار بود که حتی مخالفان آن امام (ع) مانند سبط ابن جوزی در وصف ایشان نوشته است: «قد اشتغل بالعبادة عن طلب الرئاسة»؛‌ شدت اشتغال به عبادت او را از طمع در ریاست محفوظ کرد. بنابراین همگان باید بدانند هر چیز که مانع عبادت شود؛ زباله و تفاله زندگی است.آن هنگام که ریاست در محور تعبد ربانی باشد، شرافت است. 

منصور دوانیقی؛ از راوی غدیر تا قاتل امام زمانش/ عالم بی‌معرفت برده شیطان می‌‌‌شود

در منابع تاریخی آمده است که قاتل امام صادق (ع) یکی از روات حدیث غدیر بوده است. چرا چنین شخصی قاتل یکی از فرزندان پیامبر (ص) می‌شود؟ 

طاغوت اصلی زمان آن حضرت (ع)؛ ملعونی به نام عبدالله بن محمد بن عبدالله بن عباس؛ مشهور به منصور دوانیقی ملعون است که یکی روات حدیث غدیر بود. این گونه نیست که دشمن و رهزن همیشه بیگانه باشد، بلکه باید از خودی‌هایی که برده شیطان شده‌اند نیز دوری کرد. بر این اساس با تقابل حضرت (ع) در برابر امثال منصور لعین؛ مشخص می‌شود عالمان بی‌معرفت خطرناک‌ترین موجودات هستند کما اینکه امروز می‌بینیم سازندگان سلاح های کشتار جنگی، همان اندیشمندان بشریت هستند.همان‌ها که ما آنان را نخبگان می‌خوانیم. آن‌هایی که به بهانه کسب علم، ترک وطن ، ترک بندگی و ... می‌کنند. منصور دوانیقی علم داشت تا آنجا که راوی حدیث غدیر بود، اما معرفت نداشت تا آنجا که قاتل امام زمان خود شد. 

در قساوت منصور همین بس که وقتی دختر عبدالله بن حسن با زبان شعر منصور را مدح کرد تا مهربانی کند و پدرش را آزاد کند؛ منصور دستور داد؛ سر پدر را بریدند و در طبقی گذارده و به خانه دختر فرستاد و گفت: این هم مهربانی ما!

در شقاوت منصور ملعون و هتک حرمت آن حضرت (ع) آمده است: «فاخرجته حافیا حاسرا فی قمیصه و ...»؛ منصور نانجیب حضرت را پای برهنه در حالی پیراهن را از تن مطهرش بیرون کشیده بود و برهنه ... به سمت جنایتگاه خود می‌کشاند. 

قطعی‌ترین راه برای استجابت دعا به روایت رئیس مکتب شیعه

آخرین سفارش امام صادق (ع) خطاب به شیعیان چه بود؟

از آخرین سفارش حضرت به اقامه نماز و مراقبت از نماز اول وقت معلوم می‌شود، جامعه را  فقیه‌نمایان و عرفان سوزان مروج بت ، می و... چنان منحرف کرده بودند که «نماز» عمود دین؛ در میان امت،‌ سبک و به استخفاف کشیده شده بود. لذا حضرت (ع) چنین فرمودند: «إنّ شفاعتنا لا تنال مستخفّاً بالصلاة»؛ قطعاً شفاعت ما به کسی که نماز را سبک کند؛ نخواهد رسید. همچنین در اهمیت نماز همین بس که فرمودند: قطعی‌ترین راه برای استجابت دعا است «أنَّ الله فَرَضَ عَلیکُم الصَّلواتِ فِی أحَبِّ الأوقاتِ إلیه، فَاسئَلواالله حَوائِجَکُم عَقیِب فَرائِضَکُم» به درستی که خداوند نمازهای واجب را در بهترین و محبوب‌ترین اوقات واجب کرد، پس حاجات خود را بعد از نمازهایتان بخواهید.

رئیس مکتب شیعه درباره ادراک قبولی نماز فرمودند: «مَن أحَبَّ أَن یَعلَمَ أقبَلت صَلاتُه أَم لَم تَقَبَّل فَلیُنظُر هَل مَنَعتَه صَلاتُه عَنِ الفَحشاءِ و المُنکَر فَبِقدرِ ما منَعتَه قُبِلَت مِنه»؛ هرکس دوست دارد بداند نمازش قبول شده یا نه، ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتی باز داشته یا نه؟ پس به هر قدر که نمازش او را از گناه باز داشته، به همان اندازه نمازش قبول شده است. همچنین حضرت (ع) بهترین طبیب و معالج مشکلات انسان را ؛ تعقیبات نماز و دعای در پایان نماز معرفی فرمودند.

با این وجود از کلام حضرت امام صادق (ع) این استظهار صحیح منتج است که در پایان هر نماز ستمگران را باید لعن کرد و این جزء تعقیب نماز است. لذا خود حضرت (ع)، بنی امیه و بنی عباس را لعن می‌کرد.

ضرب المثلی فارسی از امام صادق (ع) 

به روایتی از امام صادق (ع) متناسب با روز اشاره‌ای می‌کنید؟

عده ای از اهل خراسان بر امام صادق (ع) وارد شدند. قبل از آنکه مسأله‌ای بپرسند. حضرت فرمود: «من جمع مالا من مهاوش أذهبه الله فی نهابر»؛‌ هر کس مالی از راه غیر مشروع به دست آورد، خداوند از آن مال نفعی به او نمی‌رساند. «فقالوا جعلنا فداک لا نفهم هذا الکلام»؛ گفتند: سخن شما را نفهمیدیم. حضرت (ع) به زبان فارسی فرمود: از باد آید بدم شود (باد آورده را باد ببرد). پس اهل اختلاس، رشوه، ربا، غش در معامله، احتکار، گران‌فروشی، تدریس و منبر بی‌مطالعه، کلاهبرداری و ... بدانند این کلام رئیس مذهب امام صادق (ع) است که مال حرام باد آورده‌ای است که بادی آن را می‌برد. وای از آن ساعت که تند باد غضب الهی طوفان برپا کند. این طوفان دنیا و آخرت حرام‌خواران را سیاه می‌کند.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 610
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 21 تير 1398

امام جواد علیه السلام:

الثِّقَةُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِکُلِ غالٍ، وسُلَّمٌ إلى کُلِّ عالٍ.

اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چیز گرانى است و نردبان رسیدن به هر بلندایى.

 

پی نوشت:

[ بحار الأنوار: ۷۸/ ۳۶۴/ ۵.]

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 615
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 21 تير 1398

در آيات 83 تا 98 سوره كهف سخن از ذوالقرنين و كارهاي بزرگ او به ميان آمده است. يكي از كارهايي كه در اين آيات به او نسبت داده شده است، ساختن سدي محكم براي مردمي است كه در خطر هجوم قبائل وحشي (ياجوج و ماجوج) قرار داشتند.
«قَالُواْ يَاذَا الْقَرْنَينْ‏ِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فىِ الْأَرْضِ فَهَلْ نجَْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلىَ أَن تجَْعَلَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُمْ سَدًّا. قَالَ مَا مَكَّنىّ‏ِ فِيهِ رَبىّ‏ِ خَيرٌْ فَأَعِينُونىِ بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكمُ‏ْ وَ بَيْنهَُمْ رَدْمًا. ءَاتُونىِ زُبَرَ الحَْدِيدِ  حَتىَّ إِذَا سَاوَى‏ بَينْ‏َ الصَّدَفَينْ‏ِ قَالَ انفُخُواْ  حَتىَّ إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ ءَاتُونىِ أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا»
(آن گروه به او) گفتند: «اى ذو القرنين يأجوج و مأجوج در اين سرزمين فساد مى‏ كنند آيا ممكن است ما هزينه‏ اى براى تو قرار دهيم، كه ميان ما و آنها سدّى ايجاد كنى؟!» (ذو القرنين) گفت: «آنچه پروردگارم در اختيار من گذارده، بهتر است (از آنچه شما پيشنهاد مى‏ كنيد)! مرا با نيرويى يارى دهيد، تا ميان شما و آنها سدّ محكمى قرار دهم! قطعات بزرگ آهن برايم بياوريد (و آنها را روى هم بچينيد)!» تا وقتى كه كاملًا ميان دو كوه را پوشانيد، گفت: « (در اطراف آن آتش بيفروزيد، و) در آن بدميد!» (آنها دميدند) تا قطعات آهن را سرخ و گداخته كرد، و گفت: « (اكنون) مس مذاب برايم بياوريد تا بر روى آن بريزم!»
طبق اين آيات ذوالقرنين براي ياري رساندن به مردمي كه در معرض هجوم ياجوج و ماجوج قرار داشتند سدي را بنا مي كند. در اينكه اين سد در كجا قرار دارد، ديدگاه هاي مختلفي بيان شده است:
برخي معتقدند اين سد همان سد معروف "مارب" است. اين تفسير مطابق نظريه اي است كه در آن ذوالقرنين يكي از پادشاهان يمن معرفي شده است.[1] اما سد مارب در يمن با ويژگي هايي كه قرآن براي سد ذوالقرنين مي داند مطابقت ندارد، زيرا سد ذوالقرنين با آهن و مس و به منظور جلوگيري از هجوم اقوام وحشي ساخته شده بود. ولي سد مارب با مصالح معمولي و براي جمع آوري آب و جلوگيري از سيلاب ساخته شده است.
برخي معتقدند اين سد همان ديوار چين است. اما بايد گفت ديوار چين نه از آهن و مس ساخته شده و نه در يك تنگه باريك كوهستاني است.[2]
اما در سرزمين قفقاز ميان درياى خزر و درياى سياه سلسله كوه ‏هايى است همچون يك ديوار كه شمال را از جنوب جدا مى‏ كند، تنها تنگه‏ اى كه در ميان اين كوه‏هاى ديوار مانند وجود دارد تنگه" داريال" معروف است، كه در واقع نزديك شهر تفليس پايتخت گرجستان است. اين تنگه تنها راه نفوذ قبايل وحشي بوده است به همين دليل ساكنان آن منطقه از ذوالقرنين تقاضاي ساخت سدي را كردند تا مانع هجوم اين قبايل شوند. اين سد بين سال هاي 539 و 529 پيش از ميلاد ساخته شده است. امروزه در همين مكان ديوار آهنيني به چشم مى‏ خورد. در ساخت اين ديوار تكه هاي بزرگ آهن بكار رفته و برروي آن مس مذاب ريخته شده است. اين همان ويژگي هايي است كه قرآن درباره سد ذوالقرنين بيان كرده است.[3] و به همين جهت بسيارى معتقدند كه سد ذو القرنين همين سد است. جالب اينكه در آن نزديكى نهرى است بنام "سائرس" كه بمعنى "كورش" است (يونانيان كورش را سائرس مى ‏ناميدند) [4]برخي مفسران كه معتقدند ذوالقرنين همان كوروش كبير است، اين ديدگاه را مي پذيرند.[5]


پي نوشت:
[1] . تفسير نمونه، دار الكتب الإسلامية،1374،ج‏12، ص: 543-542
[2] . ترجمه الميزان، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسين حوزه علميه قم،1374،ج‏13، ص: 526؛ تفسير نمونه، ج‏12، ص: 550
[3] .  نقد شبهات پيرامون قرآن كريم، محمد هادي معرفت(ترجمه حسن حكيم باشي و ديگران...)، تمهيد،1388، ص605-616
[4] . تفسير نمونه، ج‏12، ص: 550
[5] .آيه الله معرفت تاكيد زيادي بر اين عقيده داشته و در كتاب خود ثابت مي كنند ذوالقرنين همان كوروش است. اما علامه طباطبايي آنرا تنها قابل قبول تر از ساير ديدگاه ها مي داند.(ترجمه الميزان، ج‏13، ص: 537)

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 617
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 21 تير 1398
رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر می‌گوید: ترور بیولوژیک سابقه طولانی دارد. آیت الله ربانی املشی ترور بیولوژیک شد و حتی به نظر من، آخوند خراسانی و میرزای شیرازی هم توسط دشمنان اسلام ترور بیولوژیک شده‌اند.
 

عقیق:یادمان شهید آیت‌الله محمدمهدی ربانی املشی از موسسان حزب جمهوری اسلامی و از نخستین شهدای ترور بیولوژیک در نشستی با همین عنوان و با حضور آیت‌الله سیدجعفر شبیری زنجانی از مبارزان پیش از انقلاب و استاد حوزه و دانشگاه، نادر طالب‌زاده، تهیه‌کننده سینما و دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو و موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، شب گذشته، هفدهم تیر ماه در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم آیت‌الله شبیری زنجانی، طی سخنانی با ارائه خاطراتی از دوران انقلاب و مبارزاتی که در عرصه فعالیت سیاسی آیت‌الله املشی گفت: او مبارزات خود را در سال ۱۳۳۳ آغاز کرد و همواره در سفرها و کلاس‌های درس، درس‌های زیادی به ما آموخت. آیت‌الله املشی جزو مبارزانی بود که در خط مقدم نهضت امام خمینی (ره) حضور داشت که پس از انقلاب اسلامی دومین دادستان کل انقلاب شد.

وی در ادامه یادآور شد: یکی از آرزوهای شهید املشی شهادت بود. زمانی که او را مسموم کردند کسی تصور نمی‌کرد مسمومیت او از سوی مهدی‌هاشمی باشد، اما بعدها مشخص شد که بر اثر مسمومیت به شهادت رسید. شهادت او نشان‌دهنده این بود که دشمن همواره سراغ افرادی می‌رود که موثر و نقش آفرین هستند و جرمشان تنها دفاع از اسلام و نظام است.

آیت‌الله شبیری با بیان اینکه نظام زمانی از بین می‌رود که مردم از آن بازگردند، گفت: مردم هم زمانی از انقلاب ناامید می‌شوند که انتظارات آنها برآورده نشود.

*طالب زاده: هنوز مستندی درباره شهدای حج تدوین نشده است 

در ادامه همایش نادر طالب‌زاده نیز با بیان این که توفیق نداشته در خدمت آیت‌الله ربانی املشی باشد، اظهار داشت: تنها فردی از قوه قضائیه که من توفیق دیدار او را داشتم، شهید بهشتی بود که به زبان انگلیسی با او مصاحبه کردم. شهید بهشتی روزهای چهارشنبه با خبرنگاران دیدار و گفت‌وگو داشت.

وی با اشاره به ترور بیولوژیک شهید ربانی املشی گفت: این ترور درباره حقیر نیز اتفاق افتاده است که نشان می‌دهد با وقوع انقلاب اسلامی دشمن به طور تمام قد و بدمستانه مقابله با انقلاب ایستاده است؛ به طوری که حتی دشمن حاضر شد تا در یک روز عادی ۳۵۰۰ نفر از مردم خود را در حادثه ۱۱ سپتامبر بکشد تا بهانه‌ای به دست بیاورد و به بهانه مقابله با تروریسم جهانی، جنگ با افغانستان و عراق را ایجاد کند.

طالب زاده در ادامه گفت: اگر کسی در آمریکا روایت رسمی دولت از وقایعی مانند ۱۱ سپتامبر را نپذیرد از گرفتن شغل محروم می‌شود و در گزینش شغلی رد خواهد شد. این امر نشان می‌دهد که آمریکا برای مقابله با انقلاب اسلامی از هیچ چیز کم نمی‌گذارد. یکی از راه‌های مبارزه با انقلاب، بیوتروریسم است که برای نخستین بار از این سلاح صدام با اجازه آمریکا در جزیره مجنون استفاده کرد و اواخر جنگ با ایران، حمله بیولوژیکی را توسعه داد. آمریکا اعتراف کرد که صدام با اجازه آن‌ها از بمب شیمیایی استفاده کرده است. 

وی همچنین اظهار داشت: دومین باری که متحدان آمریکا علیه ملت ایران از سموم شیمیایی استفاده کردند در حج خونین بود. حج، مرکزی برای صدور انقلاب اسلامی بود که توسط استعمار و اقمارش قابل کنترل نبود. به همین دلیل دولت سعودی ۴۰۰ تن از ایرانیان را به شهادت رساند و تا زمانی که امام خمینی (ره) زنده بود، کسی به حج نمی‌رفت.

این مستندساز افزود: پس از گذشت دو سال از رحلت بنیانگذار انقلاب ایرانیان به حج رفتند که بیوتروریسم دیگری نیز توسط عربستان سعودی علیه حجاج به کار گرفته می‌شد و حجاج در ایام  حج دچار مریضی می‌شدند که با هیچ آنتی‌بیوتیکی قابل درمان نبود و یک تا دو هفته می‌بایست تحت درمان بودند؛ در حالی که حال مساعدی برای انجام تکالیف حج نداشتند. این افشاگری نخستین بار توسط حجاج پاکستانی شروع شد که آب زمزم از سوی آزمایشگاهی در انگلستان بررسی شد و مشخص شد که آلوده به آرسنیک است.

طالب زاده با ذکر خاطره‌ای گفت: من خودم یک سالی به اتفاق ۲۰۰ نفر از اهالی رسانه و هلال احمر به حج رفتم که هر دویست نفرمان هم مریض شدیم. وقتی با دکتر هلال احمر صحبت کردم، او به من گفت که آب زمزم آلوده است. به همین دلیل مریض شدید، اما از افشای این حرف خودداری کرد و گفت چون آب زمزم مقدس است نمی‌توانیم آن را افشا کنیم. من در برنامه‌ای از شبکه چهار این مسئله را بیان و افشا کردم. بعد از آنکه این مسئله افشا شد و یک حمله بیوتروریستی علیه مومنین اتفاق افتاد و عربستان سعودی دُز سموم آب زمزم را کم کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز یک مستند قوی درباره شهدای حج وجود ندارد، اظهار داشت: ما در این ۴۰ سال چندین مرتبه حجم حمله بیولوژیک را چشیدیم که مواد اولیه آن را ایالات متحده آمریکا تهیه می‌کند و نخستین کسی که در رسانه آسیب دید، بیژن نوباوه بود که برای دفاع از انقلاب اسلامی از هیچ چیز کم نمی‌گذاشت. 

*حقانی: ترور بیولوژیک روش شناخته شده‌ای در تاریخ معاصر است

در پایان نیز موسی حقانی با اشاره به روش ناجوانمردانه برای از بین بردن جریان حج سابقه طولانی داشته است، افزود: حتی پیامبر اسلام (ص) در معرض ترور قرار می‌گیرد و امامان علی (ع) و امام حسن مجتبی (ع)، موسی کاظم (ع) و رضا (ع) نیز به این روش به شهادت رسیدند. 

وی ادامه داد: آیت‌الله ربانی املشی در سال ۱۳۱۳ مصادف با اوج دوران خفقان رضا خان به دنیا آمد که فشار زیادی روی جریان دینی بود؛ به طوری که موسس حوزه علمیه قم، آیت‌الله حائری یزدی تحت فشار دو جبهه هم از سوی رضاخان و هم از طرف مذهبیون که از او انتقاد می‌کردند چرا نسبت به سیاست‌های رضاخان واکنش جدی ندارد، فوت کرد.

حقانی اظهار داشت: بعد از شهریور سال ۱۳۲۰ ربانی املشی وارد حوزه می‌شود. در سال ۱۳۲۷ درگیر مسائل سیاسی شده و نخستین فعالیت سیاسی او در اعتراض به این بود که محمدرضا شاه پهلوی قصد داشت جنازه رضا خان را در جوار مقبره حضرت معصومه (س) دفن کند. این در حالی بود که مردم مردن رضاخان را جشن گرفته بودند و آیت‌الله بروجردی تهدید کرد که اگر جنازه رضاخان را به قم بیاورند از قم می‌رود و فداییان اسلام به رهبری شهید نواب صفوی حرکت اعتراضی علیه این اقدام شاه انجام دادند که ربانی املشی نیز در این حرکت حضور داشت.

وی ادامه داد: اوایل دهه ۴۰ آمریکا و فرقه ظاله بهائیت یک برنامه ۱۵ ساله تهیه می‌کنند تا بعد از ۱۰ سال این فرقه رسمیت پیدا کند. قرار بود شاه خواسته آمریکایی‌ها را محقق کند. 

حقانی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های آمریکا در ایران اصلاحات از بالا به پایین بود، گفت: حضرت امام وقتی فهمید با اصلاحات ذکر شده اسلام و استقلال ایران از بین می‌رود، مقاومت جانانه‌ای را شروع کرد. افرادی مانند آیت‌الله ربانی املشی، مانند سرباز امام مبارزات را پیگیری کردند و جزو برجستگان نهضت حضرت امام در همه حوزه‌ها بودند.

وی همچنین اظهار داشت: شما اگر تاریخ ایران را مرور کنید، متوجه می‌شوید که سخت‌ترین آسیب‌ها از ناحیه استعمار بوده و امام خمینی (ره) نیز نهضت خود را مقابله با کاپیتولاسیوم آغاز کرد و حتی در برابر تغییر تقویم از هجری به شاهنشاهی اعتراض کرد؛ چرا که این تقویم به نوعی یکی از مظاهر استحاله فرهنگی و باستان‌گرایی غیرقابل احیا بود.

حقانی توضیح داد: شاه با برگزاری جشن دو هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهی قصد داشت باستان گرایی را احیا کند اما این چه احیایی بود که همه وسایل جشن می‌بایست از غرب آورده شود؟!

وی با بیان اینکه آیت‌الله ربانی املشی سمت‌های گوناگونی داشت، اظهار داشت: یکی از آنها عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که امام تنها دو روحانی یعنی شهید باهنر و ربانی املشی را در این شورا منصوب کرد که همین نشانه اعتماد امام خمینی (ره) به وی بود. 

حقانی در پایان گفت: ترور بیولوژیک سابقه طولانی دارد. حتی به نظر من آخوند خراسانی و میرزای شیرازی توسط دشمنان اسلام ترور بیولوژیک شدند؛ چون آخوند خراسانی قصد داشت به ایران بیاید و از انحراف مشروطیت جلوگیری کند که اگر اینگونه می‌شد ایران دوره ۵۰ ساله پهلوی را به خود نمی‌دید.

در پایان همایش علیرضا جقه‌دوست کارگردان مستند «مردی از دیار آفتاب» به تهیه کنندگی علیرضا قریبی نیز در سخنانی گفت: قرار بود مستند ۳۵ دقیقه‌ای از زندگی آیت‌الله ربانی املشی بسازم که این ۳۵ دقیقه به ۷۰ دقیقه تبدیل شد. برای ساخت این مجموعه متوجه شدم که چقدر او در ایران ناشناخته و مظلوم است.

وی ادامه داد: وقتی برای مصاحبه با دادستان کل کشور به قوه قضائیه رفتم، رئیس دفتر دادستان به ما گفت آقای ربانی املشی دادستان گیلان بود. ایشان آنقدر مظلوم هستند که او را در دفتر دادستانی هم نمی‌شناختند. مهدی‌ هاشمی قبل از اعدام اعتراف کرد که آیت‌الله ربانی املشی را به وسیله سم به قتل رسانده اما چون دو بار پیش از آن با اعترافاتش وقت برای خود خریده بود، دیگر به او فرصت بیش‌تری ندادند و به این طریق، شاهد ترور بیولوژیک ربانی املشی از بین رفت.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 648
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 21 تير 1398

:امیرالمؤمنین(ع) در یک روایت ضمن توصیه‌هایی فرمود: شما را به پنج چیز وصیت مى‌کنم که براى به دست آوردن آنها اگر بر شتر سوار شوید و تند بتازید، شایسته است:
1ـ هیچ یک از شما جز به پروردگار خود امید نبندد 2ـ  از چیزى جز گناه خود نترسد 3ـ اگر چیزى که از او پرسند که نداند از گفتن «نمى‌دانم» شرمنده نباشد 4ـ از آموختن چیزى که نمى داند، ننگ نداشته باشد. 5ـ بر شما باد به صبر، زیرا صبر نسبت به ایمان چون سر است نسبت به بدن. در بدنى که سر نباشد، خیرى نیست. همچنین است در ایمانى که با صبر همراه نباشد. (حکمت 82 نهج‌البلاغه)

 أُوصِیکُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَیْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَکَانَتْ لِذَلِکَ أَهْلًا: لَا یَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِلَّا رَبَّهُ؛ وَ لَا یَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ؛ وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یَعْلَمُ أَنْ یَقُولَ لَا أَعْلَمُ؛ وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ یَعْلَمِ الشَّیْءَ أَنْ یَتَعَلَّمَهُ؛ وَ عَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لَا خَیْرَ فِی جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ، وَ لَا [خَیْرَ] فِی إِیمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ.

اول اینکه تعبیر به «ضَرَبْتُمْ إلَیْها آباطَ الاْبِلِ; زیر بغل شتران را بزنید) کنایه از نهایت تلاش و کوشش در این راه است، زیرا هنگامى که مى خواستند شتر را با سرعت به سوى مقصد حرکت دهند به یکى از نقاط حساس بدن او از جمله زیر بغل ضربه مى زدند تا با سرعت حرکت کند.

دیگر اینکه یکی از توصیه‌های امیرالمؤمنین(ع)‌ در این روایت، دعوت به صبر است؛ حضرت در این فراز نسبت صبر به ایمان را همچون سر به بدن معرفی کردند؛ با این توضیح که مغز انسان در واقع اتاق کنترل تمام بدن است؛ اگر سر از بدن جدا شود، انسان دست و پاى مذبوحانه‌اى مى‌زند و پس از چند دقیقه تمام دستگاه‌ها تعطیل مى‌شود. صبر و استقامت نسبت به ایمان نیز چنین است. اگر از ایمان جدا شود دوام و بقایى براى ایمان نخواهد بود، زیرا نه در برابر گناه تاب تحمل ترک دارد، نه در برابر مشکلات اطاعت، توانى در خود مى‌بیند و نه در مصائب صبر مى‌کند. به همین دلیل هنگامى که فرشتگان رحمت به استقبال بهشتیان مى‌آیند به آنها مى‌گویند: «این همه نعمت در برابر صبر و استقامتى است که به خرج دادید؛ وَ الْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ باب * سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدّارِ» (23 و 24 رعد); مؤمنان وارد باغ‌هاى جاویدان بهشتى مى‌شوند و همچنین پدران، همسران و فرزندان صالح آنها و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى‌شوند و به آنها مى‌گویند سلام بر شما (اینها همه) به دلیل صبر و استقامت تان است چه نیکو است سرانجام آن سراى جاویدان».

در نهایت اینکه پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله در روایتی فرمود: «صبر بهترین مرکب راهوار است و خداوند هیچ بنده‌اى را چیزى بهتر و گسترده تر از صبر (و استقامت) نداده است؛‌ الصَّبْرُ خَیْرُ مَرْکَب ما رَزَقَ اللّهُ عَبْداً خَیْراً لَهُ وَ لا أوْسَعَ مِنَ الصَّبْرِ» (الإمامة و التبصرة من الحیرة، ص37)

 

پی نوشت:
شرح : پیام امام امیرالمومنین ( مکارم شیرازی )

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 632
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 21 تير 1398

عقیق:آیتالله شب زنده دار در آیین اختتامیه دوره حفظ قرآن کریم «شباب القرآن» که به همت بیتالاحزان و آموزش و پرورش منطقه یک در تالار همایشهای مجموعه فرهنگی ورزشی مریم در قم برگزار شد، با اشاره به مراحل تاملات قرآنی گفت: سه مرحله تامل در قرآن را باید دسته بندی و طبقه بندی کرد و نسبت به هر کدام از آنها نیز باید مراتب و دقایقی را مورد توجه قرار داد.

وی افزود: اولین مباحث در حوزه فهم قرآن، بحث الفاظ است؛ صرف الفاظ و کلمات قرآنی نیز خود دارای مراتبی است؛ اولین مرحله فهم قرآن، فهم الفاظ قرآن کریم است.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: کربلایی کاظم از جمله معجزات قرآنی بود که به نوعی توانست همین الفاظ قرآنی را بدون اینکه یک روز هم در جلسه سوادآموزی شرکت کند بیاموزد و نورانیت الفاظ قرآن را با معجزه الهی درک می کرد.

وی گفت: الفاظ ظاهری قرآن نیز دارای نورانیت ماهوی است؛ به عنوان مثال الفاظی چون ابولهب هم وقتی در جایگاه یکی از الفاظ قرآن قرار می گیرد هم نورانیت ظاهری را از حیث لفظ بودن قرآنی دارا است.

استاد حوزه علمیه قم اظهارکرد: مرحوم آیتالله بهجت در پیش از انقلاب، زمانی که در منزل شخصی شان نماز جماعت به جا میآوردند در پاسخ به سوال بنده که چگونه میتوان به یقین مطلق رسید فرمودند، اگر کسی در گوشه تنهایی به قرائت قرآن بپردازد، قطعا به یقین میرسد؛ حتی اگر به قرآن و دین هم التزام نداشته به یقین خواهد رسید؛ پس همین الفاظ قرآن هم مسیر رسیدن به حق است.

آیت الله شب زندهدار یادآورشد: دومین مرحله تامل در قرآن را معانی قرآن تشکیل میدهد؛ معانی قرآن نیز دارای لایههای مختلف است؛ اولین معانی قرآن، معانی است که انسان میتوان با اصولی که از سوی منابع اصلی وحقیقی و بزرگان دین وجود دارد به آن برسد؛ مثل تفاسیری که از قرآن ارایه میشود؛ برداشتهای معنوی از آیات الهی میتوان به حدی زیاد باشد که با همین روش و اصول گفته شده به تعداد بی شماری از معانی رسید.

وی گفت: لایه دیگری که در آیات و روایات بیان شده است معارفی است که از لایه بطن قرآن به دست می‎‎آید؛ این معارف هم به حدی بالا است که در محدود فهم افراد در محدودههای تاریخی نیز نمیگنجد؛ به عنوان مثال گفته میشود که فهم آیات سوره توحید تنها با رشد بشر و کمال عقل او در دوران آخرالزمان تا حدی قابل تصور است.

استاد حوزه علمیه  اظهارکرد: آیات و روایات ما را به تامل و تدبر در قرن سوق میدهدند؛ اگر بشر می خواهد که به مسیر صلاح و رستگاری برسد قطعا بدون قرآن،  به این مسیر نخواهد رسید.

عضو فقهای شورای نگهبان یادآورشد: مرحله سوم در تاملات قرآنی نیز مرتبط به تطابق الفاظ و معانی و به کارگیری در زندگی است؛ تحقق معانی قرآن در عالم خارج همان عنصری است که باعث پیروزی اسلام در سخت ترین نقطه جهان از نظر تبلیغی شد.

وی گفت: خداوند قرآن کریم را از تحریف مصون داشت و امروزه با این معارف بلند به بشریت عرضه شده است؛ همه فعالان قرآنی باید این مبانی را به دنیا منتقل کنند.

این استاد حوزه یادآورشد: حافظان قرآن باید زندگی خود را با قرآن پیوند بزند؛ اگر حافظ به معنای واقعی باشند قلب آنها معدن اسرار الهی خواهد بود؛ حتی حفظ همین الفاظ نیز انسان را به درجات عالیه می‏رساند ولی شرط آن عمل به قرآن است.

وی گفت: نورانیتی که این حافظان نوجوان از محل کسب فیض بی نهایت نور قرآن میبرند جامعه را نیز نورانی خواهد کرد؛ ما خاک کف پای حافظان قرآن را توتیای چشمان خود میکنیم.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 596
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 21 تير 1398

امام صادق علیه السلام:

أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا مُوسَى (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) لاَ تَفْرَحْ بِكَثْرَةِ اَلْمَالِ وَ لاَ تَدَعْ ذِكْرِي عَلَى كُلِّ حَالٍ فَإِنَّ كَثْرَةَ اَلْمَالِ تُنْسِي اَلذُّنُوبَ وَ إِنَّ تَرْكَ ذِكْرِي يُقْسِي اَلْقُلُوبَ

خداى عزّوجلّ‌ به موسى عليه السّلام وحى كرد:

اى موسى! به زيادى مال شاد مباش و بر خود مبال و ياد مرا در هرحال كنار مگذار؛ زيرا جمع كردن مال، گناهان را فراموش سازد و رها كردن ياد من دل ها را سخت و تيره كند.

 

پی نوشت:

الکافي، جلد 2، صفحه 497

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 585
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 7 تير 1398

به نقل از شبستان؛حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا عابدینی» استاد حوزه علمیه به مناسبت ایام اعتکاف در مسجد دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: خداوند انسان را با هر نیازی به سمت خود راه داده است و هر حرکت به سوی خدا یک بیدار شدن به دنبال دارد.بدون عکس

وی افزود: همان گونه که خواب دیدن‌های انسان تعبیر می‌خواهد حوادثی هم که در دنیا برای ما اتفاق می‌افتد نیاز به تعبیر دارد، بسیاری که با حوادث حشر دارند ظاهر را می‌بینند اما از حقیقت آن غافل هستند، مردم در دنیا خواب هستند وقتی می‌میرند تازه بیدار می‌شوند و خواب آنها تعبیر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه انسان بیدار با خواب همراه نیست و تعبیر حوادث را می‌فهمد، عنوان کرد: حوادث گسسته نیست کسانی که آن را گسته می‌بینند خواب هستند، عمده ارتباط ما با حوادث گسسته است بنابراین علت و نتیجه آن را نمی‌دانیم؛ قرار نیست خداوند تمام علت تمام حقایق را با ریشه آن نشان دهد اگر قرار بود از ابتدا آتش گناه را ببینید جزا و اختیار معنا نداشت.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما شدیدترین روایات را می‌شنویم خوشمان می‌آید اما یادمان می‌رود به این دلیل که آن را جدی نگرفتیم، ابراز کرد: حوادث تعبیر می‌خواهد اگر تعبیر نکردید در ظاهر آن متوقف شدید؛ شیطان دنبال این است که انسان به ظاهر حوادث سرگرم شده و خواب بماند.

وی با بیان اینکه برخی اولیاء الهی سفارش کردند که سرگذشت هادیان و گمراهان را بخوانید، گفت: در قرآن کریم سرگذشت رویش های پیامبران و اولیاء الهی و ریزش‌های کافران و منافقان بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه بهشت و جهنم بودن افراد همین الان است اما تعبیر آن را در آخرت مشاهده خواهیم کرد، اظهار کرد: هر واقعه یا آیه‌ای در دنیا دنبال این است که ما را با خود ببرد اما ما مقاومت داریم و جذب آن نمی‌شویم امام صادق(ع) فرمودند چیزی نیست که چشم شما می بینند مگر اینکه برای تو پیام ویژه دارد، اگر انسان اینگونه باشد بیدار شده است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه چند مساله است که سبب بیداری انسان می شود، عنوان کرد: نخستین آن نعمت خدا را دیدن است، امام سجاد(ع) فرمودند وقتی نماز می‌خوانید همچون آخرین نماز باشد، به این شکل حال انسان بسیار متفاوت می‌شود.

وی افزود: گاهی خداوند انسان را به سختی‌ها مبتلا می‌کند که او را رشد دهد، جریان تحریم‌ها که پیش آمد دشمن توقع داشت مردم قیام کنند اما مردم صبوری کردند، باران‌های عظیمی که امسال بارید یکی از جهات آن به خاطر صبر مردم بود، اگر ما چنین نگاهی داشته باشیم شاکر درگاه الهی شده و نعمات برای ما افزایش می‌یابد. با این حالت انسان می‌تواند به جایی برسد که همه چیز را اسماالله ببیند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه در آخرت ما مشاهده خواهیم که همه اشیاء اطراف ما شعور دارند، گفت: اگر انسان حال نعمت را ادارک کند به مرور نورانیت را کسب خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه افزود: اگر انسان در ارتباطات خود با دنیا نعمت‌بین شد در وجود او یاس و ناامیدی ایجاد نمی‌شود، حضرت موسی(ع) وقتی در بیابان مانده بود به درگاه الهی فرمودند خدا به هر چه بدهی نیازمند هستم، پس از آن با دختران شعیب و پدر آنها ملاقات کرده و نجات پیدا کردند.

وی با بیان اینکه هر گناهی برای انسان مرضی است که اگر ادامه یابد علاج آن سخت‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: کار شیطان این است که مرز گناه را کم رنگ جلوه دهد اگر انسان بین خود و گناه مرز کشید عبور نخواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه گاهی انسان گناه را محرمیت می‌داند اما گاهی آنر ا چاه می‌داند که خود را در آن نمی اندازد، گفت: ما به اعتکاف امدیم که مرز خود و گناه را پررنگ کنیم، این ایام برای توبه بسیار عظیم است، مجالس امام حسین(ع) تبدیل‌کننده سیئه به حسنه است و زمان بیداری و پررنگ شدن مرزهای گناه است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حسنات اجتماعی آثار بسیار بیشتری نسبت به حسنات فردی دارد، اظهار کرد: حال انسان‌های خوب در نگاه به ثواب و گناه متفاوت است.

وی افزود: شیطان تبعیت از خود را عادی‌سازی کرده و برای روز خاص نگه می‌دارد، علت اینکه اصحاب پیامبر(ص) روز احد ایشان را تنها گذاشتند به علت گناهان سابق آنها بود، باید توبه جانانه کنیم که مبادا روزی ولی فقیه، امام زمان(عج) یا خدا را رها کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه گاهی ابتلا برای ترفیع درجه و گاهی برای تطهیر انسان است، خاطرنشان کرد: توجه به نعمات الهی، پررنگ شدن معاصی، توجه به عظمت حق، شناخت نفس اماره، معادباوری از جمله عواملی هستند که سبب بیداری انسان می‌شود.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 634
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 7 تير 1398

راه رسیدن به برکات آسمان و زمین

استاد انصاریان در پاسخ به اینکه نعمت‌ها برای مؤمنین است یا کفار؟ گفت: بر اثر گناه قحطی برای بنی‌اسرائیل به وجود آمد، باران نیامد و باغ‌ها خشک شد و دیگر محصول نبود، بنی اسرائیل کلنگ برمی‌داشتند می‌بردند قبرستان قبر مرده‌هایشان را می‌کندند و اگر گوشت داشت گوشت مرده‌های خودشان را می‌خوردند، اگر استخوان بود آنها را می‌کوبیدند و می‌خوردند. خداوند می فرماید: فراوانی و ارزانی و باران و زراعت دست ماست. «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكات ٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْض»(اعراف، 96) اگر می‌خواهید درِ برکات آسمان‌ها و زمین را به رویتان باز کنم ایمان و ترک گناه را داشته باشید.

وی ادامه داد: ممکن است کسی بگوید اروپایی‌ها و آمریکا‌یی‌ها تا نوک سر غرق گناه هستند، اما کشورشان بسیار سرسبز است و اوضاع عالی اکثر مردم در این کشورها، خوب و مناسب است، اما باید بدانیم که این گونه نیست، در حال حاضر آمریکا مشکلات انسانی، اجتماعی، خانوادگی و ناموسی بسیار دارد؛ پیغمبر(ص) می‌فرماید: «بالاترین نعمت امنیت و سلامت زندگی است». قرآن نیز می فرماید: «کسانی که ثروت دارند، این ثروت نعمت نیست، اینها یک روی دیگری از عذاب جهنم است، می‌خورند و بیشتر مست می‌کنند».

منبع:حوزه

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: عقــــــــــــایـــد , ,
:: بازدید از این مطلب : 456
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 7 تير 1398

 

«نفس المهموم» یکی از آثار برجسته شیخ عباس قمی است که در 5 باب (بخش) به شرح تفصیلی زندگانی امام حسین(ع) با تمرکز بر وقایع کربلا می‌پردازد. یکی از مترجمانی که این کتاب را به فارسی برگردانده «ابوالحسن شعرانی» است. برخی منابع نام «محمد باقر کمره‌ای» را هم به عنوان دیگر مترجم این اثر آورده‌اند.

در سال جاری انتشارات «یادمان اندیشه» ترجمه‌ای از ابوالحسن شعرانی را با ویرایش و اصلاحات جدید با عنوان «آنچه در کربلا گذشت» منتشر کرده‌ است. در این مقتل نویسنده و مترجم تلاش می‌کنند گوشه‌ای از مصیبت‌های خانواده امام حسین(ع) بعد از وقایع کربلا و همچنین قیام‌های مختلفی که به خون‌خواهی آن امام بزرگوار و یارانش انجام شد را به تصویر بکشند.

کتاب از این جهت که دارای اسناد و ارجاع به منابع مختلف است به طور حتم یک اثر ارزنده محسوب می‌شود اما به دلیل شکل ارائه مطالعه آن با دشواری‌هایی همراه است و حداقل برای خواننده‌ای که بخواهد به یک روایت تصویری یکنواخت از وقایع کربلا دست پیدا کند اثر مناسبی نیست و شایسته است چنین آثاری بعد از انتشار دوباره بازنویسی شوند و حتی قلم آن‌ها به زبان فارسی معیار نزدیک شود.

 در باب اول این کتاب نویسنده تلاش دارد تا ویژگی‌های شخصیتی آن امام بزرگوار را برای خواننده بنمایاند. توصیفی از شجاعت، علم و کرم امام حسین(ع) بخشی از مطالب فصل اول کتاب است که در ادامه به محبت پیغمبر اسلام(ص) نسبت به ایشان ختم می‌شود و با این آمادگی که شیخ عباس قمی در خواننده ایجاد می‌کند به سراغ شرح ثواب گریه‌ کردن برای مصیبت امام حسین(ع) می‌رود.

در باب دوم وقایع به شکل مستند‌گونه از زمان بیعت مردم با یزید بن معاویه تا اتفاقات کربلا و شهادت یاران امام حسین (ع) و خود ایشان دنبال می‌شود و باب سوم که در ادامه بخش قبلی است به شرح اتفاقات بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانش اختصاص دارد.

بابت چهارم کتاب وقایع کربلا را از زاویه‌ای آسمانی و معنوی مطرح می‌کند،‌ به عنوان مثال گریه فرشتگان و جنیان را در مصیبتی که بر اهل بیت پیامبر اکرم(ص) رفته بود یادآور می‌شود.

در باب پنجم این کتاب زندگی خصوصی امام حسین به مخاطب عرضه می‌شود و بعضی مسائل همچون تعداد فرزندان ایشان و همسرانی که اختیار کرده بودند طرح می‌شود. البته در همین باب نویسنده فضیلت زیارت حضرت سید الشهدا(ع) را هم آورده است و به روایت‌های تاریخی ستم خلفای مختلف بر قبر آن حضرت هم می‌پردازد.

در آخرین بخش کتاب،‌ شیخ عباس قمی با تمرکز بر قیام مختار شرحی از انتقام‌گیرندگان کربلا می‌دهد و ماجرای سرنگونی افرادی که به نوعی در واقعه کربلا نقش داشتند را تشریح می‌کند برخی مستندات این بخش از تاریخ طبری نقل شده است.

شیخ عباس در خصوص علت تألیف این کتاب در جایی می‌گوید: «من پیوسته درصدد بودم تا کتابی مختصر در مقتل سرورمان امام حسین(ع) گرد آورم، و آنچه مورد اعتمادم است و از ثقات به من رسیده و سندم از روایات روات به آن متصل می‌گردد، در سلک نظم کشم. ولی پیوسته موانع و مشاغل از رسیدنم به این مقصود مانع می‌شد، تا اینکه مشرف به زیارت امام رضا(ع) و در روضه شریفه آن حضرت دست به دعا برداشتم تا خداوند عالم مرا موفق بدارد و به آرزویم نائل گردم، زیرا رسیدن به آن منتهای آمال و آرزویم بود.»

گفتنی است علت نام‌گذاری اصل این کتاب به «نفس المهموم» به حدیثی از امام صادق(ع) باز می‌گردد که ایشان فرمودند:‌ «نفس المهموم لظلمنا تسبیح و همّه لنا عبادة و کتمان سرّنا جهاد فی سبیل الله؛ نَفَس کسی که به خاطر مظلومیت ما اندوهگین شود تسبیح است، اندوه بر ما عبادت است و کتمان و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست»، امام صادق(ع) سپس فرمود: واجب است که این حدیث با طلا نوشته شود.

 

کتاب «آنچه در کربلا گذشت» به قلم حاج شیخ عباس قمی و ترجمه آیت‌الله میرزا ابوالحسن شعرانی در 587 صفحه (چاپ اول) به قیمت 65 هزار تومان از سوی انتشارات یادمان اندیشه است.

منبع:حوزه

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 612
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 7 تير 1398

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در ویژه برنامه‌های فرهنگی تبلیغی حرم مطهر رضوی که بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور زائران در صحن جامع رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه بی‌‍توجهی به جوان ها یکی از فرهنگ های نامناسب جامعه به شمار می رود، عنوان کرد: متاسفانه خیلی از خانواده‌ها برای نوجوانان برنامه مسئولیت پذیری ندارند و به گونه‌ای آن‌ها را تربیت می‌کنند که انگار نوجوان تا 18 یا 20 سالگی نباید مسئولیت‌پذیر باشد.
خطیب حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام به موضوع مسئولیت‌پذیری بسیار تاکید شده است، تصریح کرد: امام علی(ع) خطاب به مسئولان جامعه بارها توصیه کرده بودند که برای بررسی مشکلات جامعه با جوانان مشورت کنید، چون ذهن جوانان به خاطر دید باز، عدم محدودیت‌های سنتی و عدم تعصب، خلاق و ایده‌پرداز است.
وی ادامه داد: دیر ازدواج کردن علل زیادی دارد یکی از آنها عدم تربیت با برپایه مسئولیت‌پذیری جوان و نوجوان است، وقتی ما نوجوان را تا سن 18 سالگی بدون توجه به فرهنگ مسئولیت‌پذیری تربیت می‌کنیم یقینا این نوجوان به زودی نمی‌تواند ازدواج کند.

فهم راحت‌تر مسائل دینی در سنین نوجوانی
حجت الاسلام پناهیان ابراز کرد: مسائل اعتقادی و باورهای دینی در سنین نوجوانی خیلی راحت‌تر در اذهان شکل می‌گیرید لذا خانوادها در این سنین فرزندان‌شان را با مسائل دینی آشنا کنند.
خطیب حرم مطهر رضوی تاکید کرد: در ابتدای انقلاب همین نوجوانان بودند که پای کار انقلاب آمدن در خیابان‌ها علیه رژیم نظام ستمشاهی ایستادند و در هشت سال دفاع مقدس نیز همین نوجوانان دبیرستانی بودند که زمینه پیروزی¬های‌ پی‌درپی را رقم زدند.
وی گفت: متاسفانه فرهنگ جامعه و نوع تربیتی فرزندان به مرحله‌ای رسیده که جوانان مسئولیت‌پذیر نیستند و نمی‌خواهند مسئولیت پذیر هم باشند.
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه بچه‌ها از 7 تا 14 سالگی باید سختی‌های حساب شده‌ای را تحمل کنند و پس از آن در زندگی قبول مسئولیت کنند، عنوان کرد: متاسفانه اکنون بچه‌ها تا 18 سالگی دست به هیچ کاری نمی‌زنند و اوقات فراغت فراوانی‌ هم دارند، این مبنایی برای پدید آمدن مفاسد مختلف در زندگی فردی و اجتماعی و از دست دادن تاثیر دین در زندگی است.
وی با بیان اینکه اسلام خیلی موافق است که خیلی زود به بچه‌ها بگویند «تو مرد شده‌ای»، اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید: سن کمال برای انسان هجده سالگی است.
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اردوهای جهادی خاطرنشان کرد: اردوهای جهادی اثرات عجیبی در شخصیت جوان‌ها دارد، شاید به مرور مسئولان مشکلات یک منطقه را حل کند اما این جوانان آن کارها را زودتر انجام می‌دهند. مثل همین فعالیت جهادی جوانان در مناطق سیل‌‌زده که بسیار عالی بود.

منبع:آستان نیوز

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 642
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 7 تير 1398
گاهی اوقات ما در تشخیص معیارهای خوب و بد دچار اشتباه و بعضا تناقض می شویم. یعنی آنچه را خوب و پسندیده و مهم بر می شمریم در نظر شرع مقدس آنقدرها هم مهم نیست و برعکس آنچه را ناچیز و بی اهمیت می دانیم جزو نشانه های یک مومن واقعی و شیعه و پیرو حقیقی اهل بیت است! در یک جامعه اسلامی –صرف نظر از اینکه حکومت ها به وظایفشان چگونه عمل کنند- اگر مسلمانان به درستی دستورات دین اسلام را پیاده نمایند هیچ فقر و فقیری یافت نخواهد شد. چطور می شود در دینی که زکات و خمس دارد، به صدقه سفارش اکید نموده و برای قرض و دستگیری مالی از برادران مومن پاداش های چند صد برابری تعیین کرده شخصی نیازمند بماند!؟ اگر ما مسلمانان انطور که باید و شاید به دستورات شرع جامه عمل می پوشاندیم اوضاع جور دیگری می بود.
"در کتاب "صفات الشیعه "شیخ صدوق (ره) منقول است که مردی نزد حضرت امام صادق (ع) وارد شده، سلام و احترام نمود. حضرت از او احوال جامعه اش را جویا شده و پرسید:
«برادران دینی ات را چگونه به سوی ما ترک کردی؟»
آن مرد زبان به ستایش و نیک گویی بسیار از هم مسلکان خویش نموده و مبالغه بسیار کرد.
حضرت به او فرمودند:  «چگونه است عیادت ثروتمندان آنها از فقیرانشان؟»
آن مرد پاسخ داد: اندک و قلیل.
حضرت از او سوال نمودند: «چگونه است دستگیری ثروتمندان آنها از فقراء در تامین معاششان؟»
آن مرد گفت: شما به عملی متذکر می شوید که در نزد ما نیست!
حضرت به او فرمودند: «پس چگونه ایشان می پندارند که از شیعیان ما هستند؟!»
                                                                                                                        ***
سه نکته:
* نام خود را شیعه نگذارید!
امام صادق (ع) در حقیقت تلنگری به شیعیان زمان خویش و به ما زده اند که گمان نکنید ادعای شیعه بودن کافی است، گمان نکنید اگر اهل مسجد و هیات باشید کفایت می کند، گمان نکنید دین فقط به نماز و روزه است. دیندار حقیقی آن کسی است که در کنار عبادات فردی، به فکر رسیدگی به مشکلات برادران دینی اش باشد و در راه حل آنها گام بردارد. اگر اینگونه نیستید نام خود را شیعه نگذارید!

** وقتی هیچ فقیری یافت نشود!
در توصیف شرایط شیعیان در عصر ظهور نقل می کنند که مردم به شدت به دنبال افراد فقیر و نیازمند می گردند تا از ثواب قرض و صدقه برخوردار شوند ولی کسی را نمی یابند! امام صادق(ع) فرمودند: «به یکدیگر صله دهید و نیکی و رحم کنید، به محتاجان شیعه رسیدگی نمایید. سوگند به خدا زمانی می آید که احدی از شما برای خرج کردن فقیری را نمی یابید و آن زمان عصر حکومت حضرت مهدی موعود(ع) است.»

*** پاسخ ما به امام چه خواهد بود!؟
حال این سوال را باید از وجدان خویش بپرسیم که اگر حضرت از ما در خصوص رابطه بین ثروتمندان و فقرای جامعه مان سوال می کردند جوابی جز این داشتیم که: "شما متذکر اخلاقی می شود که در نزد ما نیست"!؟
این روایت در واقع متذکر آفتی شده که دامنگیر جامعه امروز ما نیز هست. آفتی که ادعای تبعیت از مذهب حقه جعفری را در ظاهر و باطن به فساد کشانده و آسیب رسان است:
- آفت غفلت اغنیاء از فقراء.
- آفت دوری بی نیازان از نیازمندان.
- آفت عدم رسیدگی دارا به ندار.
- و آفت عدم انفاق و بخشش ثروتمند به نیازمند.

 

منبع : پایگاه تحلیلی تراز

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 636
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 7 تير 1398

جدیدترین استفتائات از مقام معظم رهبری به همراه پاسخ های ایشان در تیر ماه ۹۸ را می توانید در ادامه مشاهده کنید.

دست کشیدن به صورت بعد از قنوت
سؤال ۱: آیا هنگام نماز دست کشیدن به صورت بعد از قنوت، مکروه است؟

جواب: انجام این کار در نماز‌های واجب مکروه است.

تزریق واکسن هنگام روزه
سؤال ۲: آیا تزریق واکسن که در عضله یا زیر پوست تزریق می‌شود؛ روزه را باطل می‌کند؟

جواب: باطل نمی‌کند.

وارد کردن وسائل غیر خوراکی به داخل دهان
سؤال ۳: آیا بردن وسایل غیر خوراکی مثل وسایل دندانپزشکی و ابزار معاینه به دهان باعث ابطال روزه می‌شود؟

جواب: خیر، مگر آنکه همراه رطوبت ـ که در رطوبت دهان از بین نمی‌رود ـ وارد دهان شود و رطوبت آن را فرو برد.

روزه و خون‌ریزی دهان
سؤال ۴: من روز قبل دندان پُر کردم، امروز که روزه‌ام، کمی خون ریزی دارد؛ آیا فرو بردن آب دهان در این حالت (که با خون دندان مخلوط است) جایز است؟ روزه‌ام چه حکمی دارد؟

جواب: خونی که از لثه می‌آید تا زمانی که عمدا فرو نبرده‌اید، روزه باطل نمی‌شود، اما اگر در آب دهان مُسْتَهْلَک شود (یعنی در آب دهان از بین برود) محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و روزه را باطل نمی‌کند.

مضمضه‌ی آب برای رفع عطش
سؤال ۵: اگر روزه‌دار آب را به قصد رفع عطش در دهان گردانده و بیرون بریزد - به طوری که اندکی از آن هم پایین نرود- چه حکمی دارد؟

جواب: اشکال ندارد.

روزه‌ی حائض
سؤال ۶: اگر زن حائض در ماه رمضان، پیش از اذان صبح از حیض پاک شود، تکلیف او چیست؟

جواب: اگر برای غسل وقت دارد، باید قبل از اذان صبح غسل کند و اگر وقت تنگ است، باید تیمّم کند و روزه‌اش صحیح است و در صورتی که عمدا غسل یا تیمّم نکند، روزه‌اش باطل است و قضای روزه و کفارۀ عمد واجب است.

حجامت در حال روزه داری
سؤال ۷: آیا حجامت در حال روزه جایز است؟

جواب: اشکال ندارد، ولی اگر موجب ضعف شود، مکروه است.

پرداخت فطریه به فقیر غیرشیعه
سؤال ۸: فقیری که می‌توان زکات فطره به او داد، چه شرایطی دارد؟

جواب: باید شیعۀ اثنی عشری باشد، مگر آنکه پرداخت فطره به او موجب اُلفت و جلب نظر او شود.

اجیر گرفتن برای روزه‌های قضا در زمان حیات
سؤال ۹: اگر کسی بیمار و از بهبود حال خود مأیوس است و از زمانی که سالم بوده روزه‌های قضایی بر عهده دارد، آیا می‌تواند در زمان حیات برای روزه‌های قضایش اجیر بگیرد؟

جواب: در زمان حیات نمی‌تواند برای نماز و روزه‌های فوت شده اجیر بگیرد، اما باید وصیت کند تا بعد از مرگ، برای او بجا آورند.

پرداخت لوازم مورد نیاز فقیر به جای پول فطریه
سؤال ۱۰: آیا می‌توان به جای پول فطریه، مواد و لوازم مورد نیاز فقیر را برایش تهیه و به او تحویل دهیم؟

جواب: به صورت مذکور کافی نیست، اما اگر از فقیر وکالت بگیرید که پول فطریه را برای او دریافت کنید و موارد مورد نیاز او را تهیه کنید.

نقل اشتباه فتوا
۱۱: اگر شخصی فتوای مرجع تقلید را اشتباه نقل کند، در صورت امکان واجب است اشتباهِ خود را اصلاح کند.

تفاوت نظر ولیّ فقیه و مرجع تقلید
۱۲: در هر مسأله‌ای که نظر ولیّ فقیه با نظر مرجع تقلید متفاوت است، اگر مربوط به اداره‌ی کشور و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد ـ مثل دفاع از اسلام و مسلمین ـ باشد، باید نظر ولیّ فقیه اطاعت شود و اگر مربوط به مسائل فردی و شخصی باشد، باید طبق نظر مرجع تقلید عمل شود.

پاک­ کنندگی زمین
۱۳: آیا می‌دانید:

زمین یکی از پاک کننده هاست، کسی که بر اثر راه رفتن روی زمین، کف پا یا کفش او با نجاست تماس یافته و نجس شده است، هر گاه حدود ده قدم راه برود با سه شرط کف پا و ته کفش او پاک می‌شود:

اول: آن که زمین پاک باشد.

دوم: آن که خشک باشد.

سوم: آن که اگر عین نجس مثل خون و بول، یا متنجس مثل گِلی که نجس شده در کف پا و ته کفش باشد و به واسطه راه رفتن برطرف شود.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: موضوعات مرتبط: احـــــــــــکـــام , ,
:: بازدید از این مطلب : 665
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 7 تير 1398

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه‌های فرهنگی تبلیغی حرم مطهر رضوی که بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور زائران در صحن جامع رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه در قبر تجسم اعمال وجود دارد، عنوان کرد: هنگامی که جنازه مومن را در قبر می‌گذارند، 6 صورت زیبا با او وارد قبر می‌شوند، یکی از آن‌ها که نماز است در جانب راست او می‌ایستد، زکات در جانب چپ او، روزه روبه رویِ صورت او، حج و عمره در پشت سر او، نیکی و انفاق در کنار پای او و ولایت آل محمد(ص) که از همه زیباتر است، در بالای سرش می‎ایستد.
خطیب حرم مطهر رضوی ادامه داد: این صورت‌ها ثمره اعمال انسان است که در قبر و برزخ به فریادمان می‌رسند، انسان هرچقدر هم اهل زیارت و گریه باشد ولی نماز و زکات و انفاق را به جا نیاورد در برزخ در کارش گره خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین واجب بعد از نماز زکات است، عنوان کرد: اکنون متاسفانه برخی از کشاورزان اهل زکات نیستند در حالی که قرآن بارها به پرداخت زکات و انفاق به دیگر انسان‌ها تاکید کرده است.
رفیعی با تاکید بر اینکه این6 صورت جلوی خطرات مومن در قبر را می‌گیرند، گفت: شکل‌گیری این صورت‌ها(نماز، زکات، روزه، حج، نیکی، ولایت اهل بیت(ع)) در همین دنیا باید اتفاق بیافتد. پس باید این6 کار را در دنیا انجام بدهیم تا بتواند جلوی انحرافات در دنیا را بگیرد و در آخرت سپر ما باشد.
وی ادامه داد: در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است که رسول گرامی اسلام(ص) به جبرئیل فرمود: «مرا موعظه کن» جبرئیل نیز به حضرت عرضه داشت: «ای محمد(ص) زندگی کن هر چه خواهی سرانجام تو می‌میری، دوست داشته باش هر چه را که می‌خواهی که بعد از مدتی از آن جدا خواهی شد، عمل کن آن چه خواهی روزی آن را ملاقات خواهی کرد.»
سخنران حرم مطهر رضوی گفت: این نصایح جبرئیل به پیامبر گرامی به همه انسان‎ها می‎آموزد که دنیا زودگذر است و نباید دلبسته به آن شد. کسی که گرفتار تجملات دنیوی شود یقینا آن 6 صورتی را که در قبر به فریادش می‌رسند از دست خواهد داد و در برزخ و قیامت دچار مشکل می‌شود.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 631
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 7 تير 1398

قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:

مَنْ تَعَلَّقَ قَلْبُهُ بِالدُّنْيَا تَعَلَّقَ مِنْهَا بِثَلاَثِ خِصَالٍ - هَمٍّ لاَ يَفْنَى وَ أَمَلٍ لاَ يُدْرَكُ وَ رَجَاءٍ لاَ يُنَالُ

هر که به دنیا دل بندد، به سه خصلت دچار می شود :

1. اندوهی که پایان ندارد

2. و آرزویی که به دست نمی آورد 

3. و امیدی که به  آن  نمی رسد .

 

پی نوشت:

مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، جلد 1، صفحه 269

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 651
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 7 تير 1398

امام صادق عليه السلام:

عَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّكُمْ لَا تَقَرَّبُونَ بِمِثْلِهِ

شما را سفارش مى كنم به دعا كردن، زيرا با هيچ چيز به مانند دعا به خدا نزديك نمى شويد.

 

پی نوشت:

كافى (ط-الاسلامیه) ج 2، ص 467، ح 6

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 644
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 7 تير 1398

حجت‌الاسلام احمد پناهیان پژوهشگر و مدرّس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگویی

گفت: تقلیل ارزشی مثل حجاب در جامعه به‌صورت عمومی اتفاق نیفتاده است، عده‌ای دلقک‌وار تظاهر به این معنا می‌کنند یعنی قبلاً این عده بودند و با این بدحجابی هم رفت‌وآمد می‌کردند اما الآن به‌نظر می‌رسد این افراد به‌نحوی تقویت شده‌اند.

وی افزود: در این دولت و حاکمیت فعلی این دسته از افراد احساس امنیت کردند و اگر این امنیت را احساس نکرده بودند دست به چنین رفتارهایی در این حد نمی‌زدند، مطمئن باشید کسی که اهل گناه است در عمق وجودش ترس وجود دارد، به‌نظر می‌رسد جریانی این افراد را به اطمینان رسانده و آنها را برای این امر تربیت کرده و آموزش داده است. این افراد می‌خواهند با اصل نظام و حاکمیت دینی مبارزه کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در برخی مواقع افرادی با برنامه ورود کرده‌اند و به ترویج بی‌حجابی پرداخته‌اند، به‌نظر می‌رسد تعلل اصلی را نیروهای امنیتی و نظامی انجام می‌دهند، اگر در حوزه‌های مختلف درست و مرّ قانون را عمل کنیم، خیلی از موضوعات اصلاح می‌شود و این عده اندک دیگر نمی‌توانند این‌گونه فضا را تاریک نشان دهند که دیگر کسی در جمهوری اسلامی عفاف و حجاب را نمی‌خواهد.

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد: افرادی که در جامعه کشف حجاب می‌کنند به‌طور رسمی اعلام می‌کنند که این کار به کسی ارتباطی ندارد، وقتی از آنها علت این کار را جویا می‌شویم و درخواست می‌کنیم که حجابشان را رعایت کنند، هم همین پاسخ را می‌دهند که "به شما چه ارتباطی دارد؟!"، وقتی همگی این پاسخ را می‌دهند متوجه می‌شویم این افراد یک سازمان و آموزش دیده هستند.

مبارزه با بی‌حجابی یک میدان جنگ فرهنگی است

وی گفت: اولین کسی که در این حوزه باید پاسخگو باشد وزیر اطلاعات و وزیر کشور است. چرا شما این‌قدر فضای امنی برای این دسته از افراد آماده کردید تا به آموزش این‌گونه افراد بپردازند؟ امروز مبارزه با بی‌حجابی یک عرصه جنگ فرهنگی است و مسئولان امنیتی و اطلاعاتی باید بسیار جدی‌تر از گذشته در این حوزه ورود پیدا کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر وزارت اطلاعات در این حوزه با قدرت وارد شود موفق خواهد بود، چطور یک شبکه عظیم جاسوسی آمریکایی را شناسایی و بعد با آن برخورد می‌کنند، آیا نمی‌شود این گروهک‌ها و محافل زیرزمینی را شناسایی کنند؟ آیا نیروی انتظامی و آگاهی نمی‌تواند دست‌های پشت‌پرده اینها را شناسایی کند؟

حجت‌الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: مسئولان ما باید طوری رفتار کنند که عده‌ای نیایند این شبهه را مطرح کنند که مردم از دین خسته شدند و میلی به حجاب ندارند، اگر مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران از دین خسته شده بودند، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی کاری می‌کرد که خود مردم ریشه نظام را بکنند اما مردم نشان دادند با وجود همه سختی‌ها و مرارت‌ها هنوز محکم‌ترین افراد در میدان معنویت؛ محرم، عاشورا، ماه مبارک رمضان، اربعین، راهپیمایی 22 بهمن، روز قدس و... هستند. این مردم نشان دادند که پایبند به دین هستند و این مسئولان هستند که باید پاسخگوی مردم باشند.

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 670
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گمنام
جمعه 7 تير 1398

حضرت ابوعبدالله جعفر بن محمد معروف به امام جعفر صادق علیه السلام، رئیس و بنیان‌گذار مکتب شیعه جعفری است. شخصیتی عالم و بزرگوار که در طول عمر 65 ساله خود، شاگردان بسیاری را در علوم و دانش‌های گوناگون فقهی، علمی، کلامی، توحیدی، ولایتی، حدیث نفس، معرفت‌شناسی و ... آموزش دادند به طوری که چهره‌های علمی بزرگی مانند زراره راوی مهم و معتبر، ابان بن تغلب مجتهد بزرگ، مفضل بن عمر که توحید مفضل را مطرح کرده و بسیاری شخصیت‌های شناخته‌شده و مطرح در مکتب آن حضرت علم و دانش آموختند.

در گفت‌وگویی که با آیت‌الله محمد حسن تحریری، کارشناس دینی و پژوهشگر اسلامی، انجام دادیم به بررسی سیره و منش امام صادق علیه السلام در حوزه تربیت شاگرد پرداخته ایم تا بدانیم چطور این امام بزرگوار توانستند تا این اندازه شاگردان برجسته و شاخص علمی تربیت کنند و چه نیاز و دغدغه‌ای موجب گسترش دامنه شاگردان آن حضرت شد. طبق گفته این پژوهشگر دینی، شاگردان امام صادق علیه السلام تنها از میان مردم شیعه‌مذهب نبودند، بلکه حتی مردمی از اهل سنت، یهودیان و مسیحیان هم در مکتب آن حضرت شاگردی کرده و از دانش و علم ایشان بهره می‌بردند، سؤالات خود را می‌پرسیدند و از اینکه شاگرد امام صادق علیه السلام هستند به خود می‌بالیدند. البته این افراد حق شاگردی را در مورد آن حضرت به خوبی ادا نکردند و گروهی از آن‌ها در شیوه فتوا دادن روشی مخالف آن حضرت اتخاذ کردند و با ایشان دشمنی کردند.

گروهی از شاگردان امام صادق علیه السلام به اندازه‌ای در درجات بالای علمی قرار داشتند که افراد وقتی پاسخ سؤال خود را از امام دریافت می‌کردند، از همین شاگردان دانشمند مفهوم کلام را می‌پرسیدند. افرادی مانند زراره و محمد بن مسلم از دانشمندان آن زمان و شاگرد امام صادق علیه السلام بودند.

گفته شده که امام صادق علیه السلام حدود چهار هزار شاگرد داشتند. چطور جمع شدن این همه شاگرد در محضر امام صادق علیه السلام با توجه به شرایط سیاسی و اوضاع آن زمان که دانشگاه و مدارس به صورت امروزی وجود نداشته، متصور است؟

اینکه گفته می‌شود امام صادق علیه السلام چهار هزار شاگرد داشته‌اند، بر اساس اسناد و مدارک مستند عنوان می‌شود. یکی از اسناد معتبر در این رابطه کتاب الارشاد است که شیخ مفید در این کتاب نوشته که نام برخی از شاگردان امام صادق علیه السلام را جست‌وجو ثبت کرده‌اند  و تعداد آن‌ها به چهار هزار نفر رسیده است. بنابراین شکی در این موضوع وجود ندارد که آن حضرت دانشگاه بزرگ اسلامی و فقهی داشتند که افراد زیادی از سرزمین‌های گوناگون از دانش آن حضرت بهره می‌بردند.

البته با توجه به کوچک بودن منزل امام صادق علیه السلام، پرسش شما قابل بررسی است. در عین حال وسایل صوتی و تصویری و امکانات کنفرانس وجود نداشته است. در پاسخ این سؤال دقت داشته باشید که هیچ منبعی ذکر نکرده که همه این تعداد افراد در یک زمان واحد و در یک مکان خدمت آن امام بزرگوار می‌رسیدند و دانش می‌آموختند. درواقع داشتن چهار هزار شاگرد به این معنا است که امام صادق علیه السلام در طول عمر مبارک خود که حدود 65 سال بوده، این تعداد افراد را تربیت کرده‌اند.

در عین حال افرادی از فاصله‌های زیاد به خدمت آن حضرت می‌آمدند و مدتی در مدینه و در خدمت آن حضرت می‌ماندند و با بهره از دانش ایشان کسب فیض می‌کردند. با توجه به این که امام صادق علیه السلام دغدغه ویژه‌ای نسبت به تربیت شاگرد داشته‌اند، شاید در طول روز ده‌ها کلاس درس علمی و فقهی داشته‌اند و این رویداد در طول عمر شریف ایشان قابل درک است.

گسترش علوم اسلامی در دوران شیخ الائمه علیهم السلام

در عین حال امام صادق علیه السلام به عنوان شیخ الائمه علیهم السلام معروف هستند. با در نظر گرفتن عمر نسبتاً بلند آن حضرت نسبت به سایر ائمه اطهار علیهم السلام نیز موضوع تربیت چهار هزار شاگرد قابل درک خواهد بود.

همین طور است. عمر شریف امام صادق علیه السلام از سایر امامان معصوم علیهم السلام بلندتر بود و آن  حضرت در تمام دوران زندگی همت ویژه‌ای برای تربیت شاگرد و ترویج معارف شیعی داشتند. به این صورت مکتب آن حضرت بسیار گسترده بود و افراد از مسیرهای طولانی به مدینه مهاجرت می‌کردند، مدتی در خدمت امام می‌ماندند و بعد از فراگرفتن علوم دینی و فقهی به شهر خودشان برمی‌گشتند. این رویدادی بود که برای بسیاری از مردم معاصر امام جعفر صادق علیه السلام اتفاق افتاد.

این اندازه دغدغه امام صادق علیه السلام برای تربیت شاگردان بر چه اساسی بود؟ چه نیازی موجب شده بود که آن حضرت تا این اندازه عمر خود را صرف تربیت شاگردان کنند؟

این همت عالی از سوی امام صادق علیه السلام بر اساس نیازهای مردم بود. آن حضرت تنها همان برهه تاریخی را نگاه نمی‌کردند. بلکه دید وسیع‌تری نسبت به سرنوشت انسان داشتند و قصد داشتند تا اندازه‌ای که می‌توانند اسلام را در جهان برای همه انسان‌ها در طول تاریخ معرفی کرده و نشر بدهند. به همین دلیل بود که عمر شریف خود را وقف کردند تا ترویج و تبلیغ اسلام به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

در عین حال در دوران ائمه پیشین شاهد نوعی خفقان هستیم که حکومت زمان اجازه و فرصت به امامان معصوم علیهم السلام نمی‌دادند تا معارف و آموزه‌های علمی و اسلامی را به مردم بیاموزند. اما در زمان امام صادق علیه السلام این امکان مهیا شد و آن حضرت از درگیری‌های داخلی دستگاه حکومت برای نشر معارف و آموزه‌های شیعی بهره بردند.

بزرگان و رهبران اهل سنت در جمع شاگردان امام صادق علیه السلام

نکته قابل توجه این است که شاگردان آن حضرت فقط از میان مردم شیعه‌مذهب نبودند، بلکه حتی مردمی از اهل سنت، یهودیان و مسیحیان هم در مکتب آن حضرت شاگردی کرده و از دانش و علم ایشان بهره می‌بردند، سؤالات خود را می‌پرسیدند و از اینکه شاگرد امام صادق علیه السلام هستند به خود می‌بالیدند. البته این افراد حق شاگردی را در مورد آن حضرت به خوبی ادا نکردند و گروهی از آن‌ها در شیوه فتوا دادن هم روشی مخالف آن حضرت اتخاذ کردند و با ایشان دشمنی کردند.

به عنوان مثال یکی از چهره‌های معروف در میان اهل سنت که شاگرد امام صادق علیه السلام بود، ابوحنیفه بود که رهبر و پیشوای معروف گروه حنفی است. او آن‌قدر از محضر امام صادق علیه السلام بهره برده بود که خودش درباره مدت شاگردی‌اش مقابل همه می‌گفت: «لو لا السنتان لهلک النعمان» یعنی اگر آن دو سال شاگردی در محضر امام صادق علیه السلام نبود، نعمان ابوحنیفه هلاک می‌شد. تا جایی که اعلام کرد: «دانشمندتر از جعفر بن محمد (امام صادق علیه السلام) ندیدم.»

یکی دیگر از چهره‌های اهل سنت، مالک بن انس است که رهبر گروه مالکی‌هاست. او هم شاگرد امام صادق علیه السلام بود و درباره علم و دانش آن حضرت اعتراف کرد: «در علم و عبادت و پرهیزکاری، برتر از جعفر بن محمد (امام صادق علیه السلام) هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به هیچ قلبی خطور نکرده است.» با این وجود او هم به دلیل کوردلی جزء دشمنان امام صادق علیه السلام شد.

افراد زیاد دیگری مانند سفیان ثوری، سفیان بن عیینه، ابن جریح و قطان شاگرد امام صادق بودند که خود اهل سنت بودند ولی از دانش آن حضرت بهره بردند.

درجه علمی شاگردان امام

درجات علمی شاگردان امام چگونه بود؟ آیا همه در یک سطح بودند و در مکتب امام صادق علیه السلام به یک اندازه دانش و علوم را درک کرده و می‌فهمیدند؟

از میان این چهار هزار نفر شاگرد، چهارصد نفر افرادی بودند که قلم به دست بودند و کتاب می‌نوشتند. در گذشته افرادی که اهل علم بودند و کتاب می‌نوشتند، آستین‌های گشادی داشتند و در زمان امام صادق علیه السلام عرف این بود که افراد قلم به دست چنین آستین‌هایی داشتند تا قلم و کاغذ را در آن بگذارند. کسی که سوادی نداشت آستین تنگی داشت ولی افراد دانشمند آستین‌های گشاد داشتند تا ابزار نوشتن را با خود حمل کنند. حتی همین آستین نشانی از اهل بودن افراد بود. در آن دوران، افراد صاحب علم که به خدمت امام می‌آمدند، همیشه قلم و کاغذ در آستین داشتند و به محض اینکه آن حضرت مطلبی را می‌فرمودند آن‌ها ثبت می‌کردند.

حتی گروهی از شاگردان امام صادق علیه السلام به اندازه در درجات بالای علمی قرار داشتند که افراد وقتی پاسخ سؤال خود را از امام دریافت می‌کردند، از همین شاگردان دانشمند مفهوم کلام را می‌پرسیدند. افرادی مانند زراره و محمد بن مسلم از دانشمندان آن زمان و شاگرد امام صادق علیه السلام بودند.

حضور مجتهدان در دوران امامان معصوم علیهم السلام

یکی از دیگر از چهره‌های دانشمند در محضر امام صادق علیه السلام فردی به نام ابان بن تغلب است که اتفاقاً یکی از مجتهدان زمان خودش بود و البته به طور خودخواسته دربان خانه امام بود. با وجود اینکه امام صادق علیه السلام زنده بودند و مردم می‌توانستند به خدمت ایشان رفته و سؤالات خود را بپرسند، اما به ابان فرمودند: «در مسجد بنشین و فتوا بده.»

با این توضیحات، وقتی امام زمان علیه السلام هم ظهور کنند باز هم توضیح المسائل و مجتهدان به قوت خود باقی خواهد ماند؟

بله. وجود امام نافی فعالیت مجتهدان نیست. همان طور که امام صادق علیه السلام به ابان فرمودند که فتوا بدهد و به سؤالات شرعی مردم پاسخ بدهد. در دوران ظهور امام زمان علیه السلام نیز همین طور خواهد بود و توضیح المسائل‌ها و مجتهدان کنار نخواهند رفت. در عین حال شرح و تفسیر کلام اما معصوم علیه السلام نیز همچنان وجود خواهد داشت.

آموزش‌های تخصصی در مکتب اهل بیت علیهم السلام

از طرف دیگر این افراد در محضر امام صادق علیه السلام چه علومی را فرامی‌گرفتند که ما در مکتب آن حضرت علاوه بر چهره‌های اسلامی و فقهی شاهد حضور شخصیت‌هایی مثل جابر بن حیان شیمیدان بزرگ تاریخ، هستیم؟

درست است. شاگردان امام صادق علیه السلام متخصصین در رشته‌های گوناگونی بودند. یعنی امام صادق علیه السلام افرادی را به عنوان متکلم تربیت کرده بودند که فقط حدیث را در مباحث اعتقادی نقل می‌کردند. گروهی را تنها در بحث تفسیر قرآن آموزش داده بودند، عده‌ای را در علوم فقه تربیت کرده بودند.

البته افرای مانند زید شحام هم جزء شاگردان امام صادق علیه السلام هستند که معمولاً احادیث او از امام در حوزه علم است. یعنی این فرد متخصص علم و معرفت‌شناسی بود. پس در گروه شاگردان امام افرادی در تخصص‌های فقه، معاد، معرفت‌شناسی، علم، کلام، تفسیر قرآن، توحید و غیره وجود داشتند و آن حضرت هر شخصی را به فراخور استعداد، ظرفیت و توانایی‌های او آموزش تخصصی می‌دادند.

این نوع شیوه آموزش، در سیره همه امامان معصوم علیهم السلام وجود داشت؟ درواقع می‌خواهیم بدانیم آموزش تخصصی منش و روش همه ائمه اطهار علیهم السلام بوده و یا تنها امام صادق علیه السلام چنین روشی داشتند؟

برای جواب این سؤال باید به شاگردان سایر امامان معصوم علیهم السلام مراجعه کنیم. به عنوان مثال کمیل بن زیاد که دعای مشهور کمیل را از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام نقل کرده، شاگرد آن حضرت بود. وقتی احادیث و روایت‌هایی که کمیل عنوان کرده را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم روایت‌های او در زمینه قلب، عبادت، مسائل درونی و حدیث نفس است.

از این نکته و بررسی روایت سایر شاگردان مکتب اهل بیت می‌توان نتیجه گرفت که ائمه اطهار علیهم السلام موضوعات علمی و معرفتی را برای هر کسی عنوان نمی‌کردند. بلکه برای فردی مثل حشام بن سالم موضوعات مربوط به امامت ولایت، برای زید شحام موضوعات علمی و معرفت‌شناسی، برای فردی مانند کمیل مسائل قلبی و حدیث نفس و برای سایرین به فراخور علاقه، استعداد و ظرفیت آن‌ها و نیاز جامعه آموزش می‌دادند.

در صحبت‌هایتان اشاره کردید که بعضی از شاگردان امام صادق علیه السلام اهل مدینه نبودند، بلکه برای مدتی از شهرهای دیگر به مدینه هجرت می‌کردند و بعد از علم‌آموزی و بهره بردن از دانش امام به شهر خودشان برمی‌گشتند. فرهنگ هجرت برای کسب علم و دانش از محضر امام معصوم در کدام شهرها رواج بیشتری داشت؟

توجه داشته باشید که امام صادق علیه السلام اکثر دوران زندگی خود را در مدینه زندگی می‌کردند، اما حدود یک سال هم در کوفه زندگی کردند. موقعیت سیاسی و فرهنگی کوفه در آن زمان بسیار مهم بود، به طوری که کوفه مرکز تشیع بوده و اکثر راویان شیعه از کوفه هستند. از یک سو امام مدتی در آن شهر زندگی کردند و از سوی دیگر مدتی که در آن حضرت در مدینه بودند، راویان کوفه به خدمت ایشان می‌آمدند. بنابراین یکی از مهم‌ترین شهرهایی که دانشمندانی در آن زندگی می‌کردند و شاگرد امام صادق علیه السلام بودند، شهر کوفه بود.

یکی از نکات ظریف و دقیقی که آیت‌الله بروجردی نسبت به آن توجه ویژه داشتند آن بودند که قومیت راویان حدیث را در نظر می‌گرفتند و می‌گفتند باید بدانیم هر راوی اهل کدام شهر بوده تا بدانیم احادیث امام بنا به نیاز همان شهر عنوان شده است. ازجمله در مورد تلاوت قرآن کریم سؤالاتی مطرح می‌شود. می‌دانیم که قرآن هفت قاری و چهارده راوی دارد و اینکه حافظ شیرازی می‌گوید: «قرآن ز بر بخوانی با چهارده روایت» اشاره به همین چهارده راوی قرآن است.

امام صادق علیه السلام به مردم کوفه می‌فرمودند شیوه حفص به روایت عاصم را بخوانند. درواقع آن حضرت برای مردم کوفی چنین روشی را اعلام فرمودند و راوی برای منطقه کوفه بود که این شیوه را به طور مستقیم از آن حضرت آموخته بود.

مردم ایران در خدمت امام صادق علیه السلام

گروه دیگری از شاگردان امام صادق علیه السلام از مردم اهواز بودند که برای کسب علم از آن حضرت راهی مدینه می‌شدند، دانش مورد نیاز خود را می‌آموختند وقتی به شهر خود برمی‌گشتند، آن دانش را به مردم دیگر آموزش می‌دادند. حتی حاکم اهواز مردی شیعه بود که نسبت به امام صادق علیه السلام ارادت و ادب داشت و خودش افراد زیادی را به خدمت آن حضرت می‌فرستاد تا معارف شیعی در میان مردم گسترده شود.

حتی از مرکز ایران و به خصوص قم و کاشان هم افرادی زیادی به خدمت امام صادق علیه السلام می‌رفتند و دانش می‌آموختند. از مناطقی مثل بخارا و سمرقند که شمال شرقی استان خراسان است، هم افرادی به مکتب علمی آن حضرت می‌رفتند و برای آن‌ها هم خوشایند بود که راه طولانی را طی کنند تا بتوانند امام زمان خود را زیارت کرده و از ایشان دانش بیاموزند. البته آن مناطق در آن دوران شیعه‌نشین بود و دانشمندان و عالمان زیادی داشتند که مهم‌ترین کتاب‌های شیعه مربوط به آن دوران در همین مناطق نوشته شد. از یمن، مکه، مدینه، بصره، بغداد و بسیاری شهرها و مناطق دیگر هم افرادی به عنوان شاگرد امام به حضور آن حضرت می‌رفتند.

 

منبع:تسنیم

رایةالهدی ، تارنمای هیئت کربلای بیت المهدی(عج) ، کــــــرج

:: بازدید از این مطلب : 649
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه