سخنراني استاد پناهيان در جمع دانشجويان حاضر در طرح ولايت91

میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 112
:: باردید دیروز : 258
:: بازدید هفته : 2310
:: بازدید ماه : 7642
:: بازدید سال : 45417
:: بازدید کلی : 648901
نویسنده : گمنام
چهار شنبه 28 تير 1391
به گزارش خبرنگار «خبرگزاري دانشجو» از مشهد، حجت‌الاسلام پناهيان روز گذشته با حضور در جمع دانشجويان حاضر در طرح ولايت سال 91 در مسجد امام رضا (ع) فردوسي مشهد، ضمن تأكيد بر بدست آوردن حكمت در دوران غيبت خطاب به جوانان و دانشجويان تصريح كرد: خداي متعال در آيات قرآن كريم خطاب به پيامبر اكرم (ص) فرموده كه آيات قرآن را ابتدا براي مردم تلاوت كن سپس آنان را تزكيه كن بعد به آنان مفاهيم را تعليم بده و در نهايت به آنان حكمت اعطا كن و اين مأموريت و مسئوليت كلي انبيا و اوصيا الهي است كه كاملا حساب شده و از پيش طرح‌ريزي شده است.
 
وي افزود: البته خود تلاوت قرآن پيش از آنكه تزكيه و تعليم دهد بدون كار آموزش برخي دل‌هاي آماده‌تر را آماده تر مي‌كند و عده‌اي با نفس تلاوت قرآن الهام مي‌گيرند و دل‌هاي آنان آماده، و كافي است اشارتي شود تا معرفتي عظيم بدست آورند و رشد كنند و اين افراد به علم تزكيه‌اي اوليا و اوصيا الهي كاري ندارند و كار هدايت آنها در همان مرحله تلاوت قرآن پايان مي‌يابد و نيازي نيست كه تزكيه‌اي را از پيامبران ببينند اين افراد از معاني ظريف به سرعت استفاده مي‌كنند و با يك اشاره كلي معرفت كسب مي‌كنند؛ چرا كه اين افراد گيرايي بالايي دارند.
 
اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بنابراين اولين گام هدايت تلاوت كردن و قرائت آيه‌ها و نشانه‌هاست و تزكيه كه تلاش براي ايجاد محيط و يا تعاملي مناسب است تا به ارواح صفا بخشد گام بعدي هدايت است و پس از آن آموزش و نهايتا دريافت حكمت مراحل بعدي اين مسير‌اند.

پناهيان بيان كرد: با سه روش ايجاد فضاي مناسب، ارتباط مناسب و تعاملات مناسب مي‌توان صفاي دل پيدا كرد، پيامبر خدا طوري با مردم رفتار مي‌كردند كه حتي قبل رسالت ايشان مردم لقب محمد امين را به ايشان داده بودند و معلوم است كه پيامبر اسلام (ص) كاري انجام مي‌دهد كه از مردم دلبري كند و اين ارتباط با مردم ثمره همان رفتار نيك خود ايشان است، بايد در ارتباطات توجه كرد ارتباط و همنشيني با افراد خوب انسان را متحول مي‌كند به قولي اگر كسي با افراد خوب و صالح رابطه داشت و اصلاح و متحول نشد با تعليم وآموزش هم آدم نمي‌شود، حتي ارتباط برقرار كردن با برخي از مفاهيم از جمله صدقه دادن و يا زكات دادن خودش عاملي است براي ايجاد تزكيه در انسان.

وي تصريح كرد: علمي ديگري كه در تزكيه بايد بدان توجه شود داشتن و يا ايجاد فضاي مناسب است پيامبر اكرم(ص) شهري را ايجاد كرد كه هر كس در آن تنفس كند تزكيه مي‌شود يا حتي فضاي ماه رمضان خودش يك فضاي تزكيه كننده است و در كل بايد شخصيت پيامبر را به عنوان يك شخصيت تزكيه كننده كه قطعا در انسان تأثير مي‌گذارد، بشناسيم.
 
 
بهترين كلاس اخلاق از منظر آيت الله بهجت

اين استاد حوزه و دانشگاه تصريح كرد: آيت الله بهجت مي‌فرمايند؛ هيچ كلاس اخلاقي مانند شنيدن و خواندن داستان زندگي اوليا خدا كلاس تزكيه كننده نيست وقتي انسان به مرحله‌اي از تزكيه رسيد آن گاه مرحله آموزش آغاز مي‌شود تا انسان از لحاظ عقلاني رشد پيدا كند و به استدلال‌هاي قوي دست يابد و با اين جزئيات اندكي از دين باخبر شود تا بتواند در سطحي هر چند اوليه از دين دفاع كند.

پناهيان افزود: پس از گذراندن اين مرحل انسان نياز به حكمت دارد و بايد به حكمت برسد اين بدان معناست كه انسان خودش بايد توليد كننده باشد اين مسيري است اجمالي كه ابتدا قرآن را بايد تلاوت كرد سپس بايد تعليم ديد و نهايتا به حكمت رسيد.

وي ادامه داد: پيامبر اكرم (ص) اين مراحل را در دوران حكومت خود داشت و در آن زمان هم تلاوت قرآن وجود داشت و هم به مردم آموزش داده مي‌شد و هم آنان را به دريافت حكمت ترغيب مي‌كرد؛ اما غالب عملكرد پيامبر (ص) تلاوت قرآن بود.

اين استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان كرد: در دوران سه امام اول شيعيان دوران تزكيه و در نگاهي كلان‌تر در دوران سه امام بعدي دوران تعليم آموزش و در دوران امامان آخرين و در دوران غيبت حكمت لازمه دريافت هدايت است.
 
 
بايد علم از خود انسان بجوشد تا حكمت بدست آورد

پناهيان بيان كرد: در واقع بايد علم از خود انسان بجوشد تا حكمت بدست آورد تا انسان تشخيص دهد عالم خوب كيست عالم بد كيست در زمان غيبت بايد از حكمت برخوردار باشيم تا اين مفاهيم را تشخيص دهيم.

وي تصريح كرد: بايد توجه كرد كه در زمان پيامبر اكرم (ص)بيشتر كار دولت اسلامي تلاوت و قرائت بود؛ اما در دوران سه امام اول شيعيان تمام دغدغه‌ اين معصومين (ع) براي تشكيل حكومت اسلامي بود كه بتوانند از آن طريق فضاي مناسب ايجاد كنند.

اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اين درگيري‌ها جدايي از درگيري‌هاي امام باقر (ع) و امام صادق (ع) است درگيري سه امام اول شيعيان درگيري حكومتي محسوب مي‌شود بايد تأكيد داشت كه سياست، حكومت و تشكيل حكومت اسلامي مقدم بر تعليم است؛ چرا كه بايد ابتدا حكومت تشكيل شود تا بعد در بدنه آن تعليم صورت گيرد.

پناهيان بيان كرد: بنابراين وظيفه سه امام اول ما كاملا اجتماعي بود كه در پس آن تاريخ شاهد است كه چرا امام حسين (ع) در اين راه تن به شهادت مي‌دهد.

وي افزود: امام حسين (ع) متوجه شدند كه وضعيت جامعه بدتر و بدتر مي‌شود و ديگر اميدي به اصلاح جامعه نيست و نهايتا با توجه به خواسته‌هاي حكومت تن به ذلت نداد و با آنان مخالفت كرد.

اين استاد حوزه و دانشگاه تصريح كرد: در آنجا نيز حكمت بسيار جايگاه داشت؛ اما مسئوليت و مأموريت سه امام اول ما پرداختن به همان موضوعات اجتماعي و استقرار حكومت اسلامي بود.
 
دوران غيبت دوراني است كه شعيه بايد از سر حكمت مسيرش را تشخيص دهد
 
پناهيان ادامه داد: دوران غيبت دوراني است كه شعيه بايد از سر حكمت مسيرش را تشخيص دهد حتي در جريان انقلاب اسلامي اطلاعيه‌هاي حضرت امام همان تلاوت‌ها و قرائت‌ها بودند و دفاع مقدس نيز دوران تزكيه و خودسازي بوده است.

وي بيان كرد: در آن زمان كساني كه تلاوت‌ها و قرائت‌ها در همان گام اول در آنها تأثيرگذاشته بود اولين شهداي جبهه بودند تا نور راه جوانان پس از خود باشند.

اين استاد حوزه و دانشگاه تصريح كرد: پس از آن وارد دوران تعليم شديم دوراني كه بايد معارف به مردم آموزش داده مي‌شد هيجانات و شور و نشاط دفاع مقدس جاي خود را به فرصت‌هاي علمي داد كه اين موضوع با افزايش سطح دانش و شاخص‌هاي علمي در دانشگاه‌ها كاملا محسوس است.
 
 
 
در دوران حكمت تشخيص سره از ناسره بسيار سخت‌تر از هر زمان ديگري است

پناهيان افزود: هر آنچه امروز جوانان ما انجام مي‌دهند ثمره دانش و آگاهي است كه بدست آوردند وگرنه ما هنر تبليغ نداشته و نداريم اينكه دانشجويان در دانشگاه هيئت تشكيل مي‌دهند و در برنامه اعتكاف شركت مي‌كنند ثمره جبهه نيست قطعا از سر معرفتي است كه كسب كرده ‌اند؛ چرا كه ما نه تنها تبليغي در اين راه نداريم، بلكه حتي فيلم يا موسيقي برجسته‌اي هم در اين راستا توليد نكرده‌ايم كه از آن طريق جوانان را راغب به عزاداري سيدالشهدا كنيم. در واقع ما در دوران تعليم و آموزش درگيري‌هاي علمي بسياري داشتيم، اغلب اين درگيري‌ها به درگيري‌هاي خارجي مي‌رسيد؛ اما در دوران حكمت كه آخرين مرحله از مراحل هدايت است درگيري‌ها داخلي مي شود و كار انسان براي تشخيص سره از ناسره بسيار سخت‌تر از هر زمان ديگري است.

وي بيان كرد: اكنون ما در مرحله حكمت قرار داريم موضوع اين نيست كه با چند كلاس آموزش راه را تشخيص دهيم؛ چرا كه مرز بندي هاي ظرفيت‌تر شده و واقعيت‌هاي افراد مشخص نيست در چنين شرايطي بصيرت است كه شاخه‌هاي مختلف حكمت را به دست مي‌دهد و راه را مشخص مي‌كند حتي نمي‌شود به عالمي كه چند درس را گذرانده اعتماد كرد و او را الگو قرار داد، شايد همين كسي كه الگوي ماست در امتحاني كوچك مردود شود.

 
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: داشتن علم براي چنين مرحله‌اي لازم است؛ اما كافي نيست و اين حكمت است كه علم را كامل مي‌كند و در شرايط امروز حكمت سياسي ارجح بر هر نوع حكمت ديگري است.

پناهيان بيان كرد: پس از اينكه تلاوت انجام و انسان به صفاي دل رسيد بايد تبليغ كند و بايد به ديگران تعليم دهد و ديگران را تزكيه كند و حكمت را به آنان بفهماند صرفا اوليا و اوصياي الهي تزكيه كننده نيستند يك شهيد پاي ركاب امام خميني (ره) هم عنصر تزكيه كننده محسوب مي‌شود، پس تعليم دادن و تزكيه كردن و حكمت دادن به ديگران از وظايف اصلي ماست و در دفاع مقدس هر كسي يك مسئوليت خاص داشت گاهي در وصيت‌نامه‌ها نقش تعليمي هم در بر مي‌گرفتند؛ اما معمولا هر كس يك وظيفه بيشتر نداشت، ولي امروز جوانان هر چهار مسئوليت را برعهده دارند و بايد براي دل‌هاي آماده تلاوت كنند، عنصر تزكيه كننده باشند به ديگران تعليم دهند و به آنها حكمت بياموزند.
 
 
شما دانشجويان چقدر محيط تان را تزكيه مي‌كنيد؟

وي خاطرنشان كرد: شما دانشجويان چقدر محيط تان را تزكيه مي‌كنيد؟ مسئوليت تعليم و تزكيه برعهده شماست و بايد در اين راه حكمت را نيز آموزش دهيد و آن را به بحث بگذاريد كرسي‌هاي آزادانديشي كه يكي از مراحل حكمت است و رهبر معظم انقلاب نيز بر آن تأكيد بسيار دارند بايد راه‌اندازي شود و پيگيري شود.
 
 
تنها فاصله ما با ظهور كمبود مبلغان است

اين استاد حوزه و دانشگاه تاكيد كرد: تعليم پس از آن صورت مي‌گيرد كه فضا آماده و مناسب باشد فضاسازي يكي از زيرمجموعه‌هاي تعليم است و جامعه جهاني امروز آماده شنيدن آيات قرآن و آرمان‌هاي انقلاب است حتي جهان امروز با يك اشاره نيز گيرايي كامل دارد؛ اما متأسفانه مبلغان مناسب و كافي نداريم و تنها فاصله ما با ظهور كمبود مبلغان است كه بتوانند اين چهار عمل را در جهان پياده كنند.
 
 
چهار «چرا» ي پناهيان خطاب به دانشجويان

پناهيان گفت: چرا در مورد قتل‌عام مسلمانان ميانمار احساس مسئوليت‌ نمي‌كنيد؟ چرا نسبت به قتل 70 نفر زن و بچه در سوريه حساس نيستيد؟ چرا براي كشته شده‌هاي بحرين و عربستان هيچ‌ حركتي نمي‌كنيد؟ چرا در خصوص جنبش وال‌استريت روشنگري نمي كنيد.

وي ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر مردم اروپا بفهمند تمام بلايايي كه مي‌كشند زير سر صهيونيست‌هاست آن وقت جنبش اصلي شروع مي‌شود

اين استاد حوزه عنوان كرد: امروز جامعه جهاني درگير فضاهاي مجازي است هر چند جامعه ما كامل درگير اين موضوع نشده است؛ اما به آينده كه بنگريم موقعيت فضاي مجازي موقعيتي برتر است بايد براي گفته‌هايمان و براي آشنايي ديگران هم كه شده از اين فضا استفاده كنيم، معنا ندارد نيروي بسيجي و انقلابي وبلاگ نداشته باشد اينترنت و همچنين تلفن‌هاي همراه يك شبكه ارتباطي جديد خلق كرده‌اند؛ چرا نبايد از اين فضاها استفاده كنيم.

پناهيان ادامه داد: در دوران دفاع مقدس رزمنده‌ها هنگامي كه براي دفاع مي‌رفتند تا راه انقلاب را روشن كنند ابتدا خودشان روشن مي‌شدند، نمي‌شود قبول كرد كه كسي انقلابي باشد؛ اما اثر تزكيه‌اي نداشته باشد قدرت تحليل نداشته باشد و نتواند به ديگران آموزش دهد تك تك اعضاي بسيج بايد قدرت تحليل داشته باشند و همه آنها بايد صاحب فكر و انديشه باشند؛ چرا كه بايد با ‌آزادانديشي از حق دفاع كرد.
 
 
شهيد آويني داراي حكمتي والا بود

وي ادامه داد: بايد اين را بدانيم كه علم به همه داده مي‌شود؛ اما حكمت به همه داده نمي‌شود به قولي انسان حكيم نزديك است كه پيامبر (ص) باشد و به جرئت مي‌توان گفت كه شهيد آويني داراي حكمتي والا بود، حضرت امير المومنين در جايي مي‌فرمايند كه اگر مالك‌اشتر به تنهايي فكر كند، نتيجه‌اش همان چيزي است كه من در نظر دارم.

اين استاد حوزه و دانشگاه تصريح كرد: اين يعني حكمت؛ اما مي‌بينيم در جايي ديگر اميرالمومنين علي (ع)خطاب به كميل مي‌فرمايد: تو نبايد بدون اجازه من كاري انجام دهيم حكمت مالك اشتر و كميل يكسان نيست در زمان حكومت امام علي (ع) كميل والي يك شهر بود قرار بود كه معاويه به آن شهر حمله كند كميل تصميم گرفت پيش از حمله معاويه به يكي از شهرهاي تحت سلطه معاويه حمله كند تا حمله معاويه را دفع نمايد اين نقشه را عملي كرد و طي نامه‌اي خبر آن را به اميرالمومنين رساند در اينجا بود كه امام علي (ع) خطاب به كميل فرمود:‌ كار تو اشتباه بوده، و نبايد بدون مشورت من اين كار را انجام مي‌دادي چنين انسان‌هاي نياز دارند كه حكمتشان كامل شود چه تصميم درست بگيرند چه نادرست و رسالت جوانان ما امروز اين است كه از راههاي مختلف بخصوص فضاهاي مجازي براي ثبت رويدادهاي زندگي خود استفاده كنند تا گامي در راه شناساندن آرمان‌هاي انقلاب و آيات قرآن بردارند.

پناهيان تاكيد كرد: اين رسالت به عنوان يك فوق برنامه‌ نيست و نبايد به صورت تفنن و سرگرمي دنبال شود به عنوان مثال چفيه جزو اصلي زندگي رهبرانقلاب است و بايد حركت انقلابي رسانه‌اي ما به اندازه چفيه رهبر انقلاب جدي باشد؛ چرا كه بايد در قبال اين موضوع پاسخگو باشيم.

وي گفت: خداوند متعال به هيچ عنوان گوهر دينش را به دست كسي ارزان نمي‌دهد و بايد در اين راه كشته شويد تا تزكيه كننده باشيد.

اين استاد حوزه ودانشگاه افزود: چند وقت پيش در لبنان با جواناني روبه رو شدم و به نكته‌اي جالب برخوردم كه آنها بيش از خود ما نسبت به رويدادهاي داخلي كشورمان توجه دارند و در مورد جريانات انقلاب مستند مي‌سازند، اين به آن دليل است كه آنها نگاه از بيرون دارند؛ اما ما به اين موضوع توجه نمي‌كنيم، رهبر معظم انقلاب در راس كساني است كه نگاه از بيرون را براي بررسي جامعه خود در نظر دارند و به همين دليل است كه وضع اجتماع امروز ايران را بهتر مي‌دانند.

پناهيان ادامه داد: بايد توجه كرد كه همه ما نگاه از بيرون به جامعه داشته باشيم تا بتوانيم تبليغ كنيم. آيا تبليغ وظيفه مومن است تبليغ وظيفه نيست، بلكه غريزه است؛ يعني اگر كسي نمي‌تواند تبليغ كند نبايد در اين راه گام بردارد.
 
وي تصريح كرد: فردي به امام موس بن‌جعفر (ع) گفت كه ‌ياران شما در يك گپ و گفت ساده خودشان را لو مي‌دهند، امام در پاسخ گفتند: به خاطر شدت محبتشان است كه نمي‌توانند جلوي زبانشان را بگيرند امروز جوان سنگ است و نبايد در جمعي از ولايت دفاع كند امروز عده اي فكر مي‌كنند كه بسيج مربوط به دوران جنگ است شكل گرفتن بسيج بسيار سخت بود؛ اما اين تشكل شكل گرفت، نبايد رسالت‌هاي بين المللي و ملي را فراموش كنيم از اين فرصت استفاده كنيد به حرم امام رضا (ع) برويد و بخواهيد كه زندگيتان تغيير كند و براي ظهور امام زمان به دردبخور باشيد. بايد التماس كنيد تا اجازه دهند كه در راه ظهور امام زمان (عج) گام برداريد و البته حضور شما در چنين حركتي خودش از علائم ظهور است.


:: موضوعات مرتبط: مــهـــــدویــــت , اجـــتماعــــــی , ,
:: برچسب‌ها: استادپناهیان , رایه الهدی , هیئت منتظران مهدی(عج) ,
:: بازدید از این مطلب : 2535
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
مطالب مرتبط با این پست
بزرگترین کمبود فرهنگی از دید آیت الله مصباح
بخش مهمی از مطالب ابن عربی در "فتوحات مکیه"مربوط به حضرت حجت (عج) است
25 نکته که هر شیعه درمورد امام زمان باید بداند...
مرگ سرخ
رحیم‌پور ازغدی:از مدارس ما مدیران رشوه‌گیر بيرون مي آيند
رایة الهدی
آیت الله جوادی آملی: چیزی بنام مکتب ایرانی نداریم - رایة الهدی
آقاي بهجت گفتند:ولایت آقا روح‌الله این‌ها را می‌کشاند-رایة الهدی
استخاره در امر ازدواج
ماجرای قرآنی به خط امام حسین(ع) که به دست رهبر انقلاب رسید

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه