عادات صحیح غذاخوردن در نگاه امام رضا(ع)

میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 220
:: باردید دیروز : 258
:: بازدید هفته : 2418
:: بازدید ماه : 7750
:: بازدید سال : 45525
:: بازدید کلی : 649009
نویسنده : گمنام
جمعه 14 فروردين 1394

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان کار، تماشای فیلم و ... احساس گرسنگی کرده و غذا را با عجله خورده و نه تنها طعم غذا را حس نکرده باشید بلکه در مدت زمانی کوتاه حجمی از مواد را وارد معده کرده و یا آن قدر فکر شما مشغول بوده که متوجه سیری خود نشده‌اید.

در این حالت مشکلات گوارشی است که به سراغتان آمده بدون اینکه به علت آن یعنی خوب نجویدن غذا فکر کرده باشید زیرا برخی اوقات بدون اینکه علت را بدانیم، به بیماری و یا دل درد دچار می‌شویم این در حالی است که همین نجویدن‌های نادرست غذا چه بلاهایی را بر سرمان می‌آورد در حالی که معده انسان نیاز به استراحت و هضم درست غذا دارد.

بر اساس این گزارش، غذا خوردن آرام و به دور از استرس باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج می‌شود لذا باید دید عادات صحیح غذاخوردن و ضامن سلامتی و طول عمر از دیدگاه اهل بیت(ع) چه مواردی است.

عادات غذایی نادرست؛ عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها

 امام رضا(ع) در این زمینه در رساله ذهبیه می‌فرمایند: «فالجسد بهذه المنزلة و بالتدبیر فی الا غذیة و الا شربة یصلح و یصح و تزکو العافیة فیه؛ پس بدن به منزلت یک قطعه زمین است و با تدبیر عاقلانه‌ای که در خوراک و نوشاب به‌کار می‌رود صحیح و سالم می‌ماند و نیروی سلامتی در آن زیاد می‌گردد.» این امر مبین آن است، مردمی که زندگی معقولی از نظر خوراک و تدبیرعاقلانه داشته باشند نه تنها پیر و ناتوان نمی‌شوند بلکه هر چند در امتداد زمان جلوتر بروند، نیروی صحت و عافیت آن‌ها بیشتر می‌شود از این رو برنامه غذایی هر فرد باید متناسب با وضع بدن، حسب سن، طرز زندگی، شغل و زمان وی باشد.

محمدرضا کلیمی، پزشک و متخصص طب سنتی با بیان اینکه امام هشتم(ع) همواره قبل از غذا دست‌های خود را می‌شستند، بیان کرد: در طب اسلامی توصیه شده که غذا را با بسم الله شروع کنیم، با آرامش غذا بخوریم، قبل و بعد غذا کمی نمک مزه کنیم، همچنین شستن دست‌ها قبل از غذا، خشک نکردن دست‌های شسته شده و بسم الله و الحمدالله گفتن در قبل، حین و بعد از غذا از آداب غذا خوردن است.

وی با بیان اینکه فردی که دارای اضافه وزن، چاقی شکم و یا عادت زشت پرخوری است باید عادات تغذیه خود را عوض کند، عنوان کرد: این فرد قبل از غذا ماست شیرین کم چرب(و یا دوغ) بخورد، با این کار ضمن اینکه بخشی از فضای معده خود را پر کرده است، معده را برای ورود غذاهای سنگین آماده می‌کند.

کاهش فشارخون با مصرف انگور

در این زمینه امام رضا(ع) در رساله ذهبیه دستوراتی آورده‌اند مبنی بر اینکه خوب است غذا با سرکه آغاز شود، ضمن اینکه همواره غذای خود را با طعام سبک و ساده شروع می‌کردند تا فشار اضافی به دستگاه گوارش وارد نشود.

کلیمی با اشاره به اینکه خوردن نمک و آویشن در ابتدا و انتهای غذا مفید است، بیان کرد: تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به فشارخون بالا باید مصرف سدیم را کاهش دهند که در این زمینه پتاسیم و کلسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند، همچنین افرادی که دارای بیماری‌های متابولیک و یا فشارخون بالا هستند، در ابتدا و انتهای غذا یک تا دو گرم سرکه انگور عسکری میل کنند زیرا در کاهش فشارخون بسیار مؤثراست.

در این‌باره امام رضا(ع) نیز به نکاتی اشاره کردند «در هنگام غذاخوردن سبزی‌های مفید همانند «کاسنی»، «خرفه»، «جعفری» و «هویچ زرد» بخورید؛ این نوع غذا خوردن، سلامتی بدن را حفظ می‌کند».

 نوشیدن آب در حین غذا؛ اختلال در دستگاه گوارش 

این پزشک و متخصص طب سنتی با بیان اینکه نوشیدن آب در هنگام غذا خوردن باعث رقیق‌شدن آنزیم‌های گوارشی و اختلال در عمل هضم و جذب موادغذایی می‌شود، اظهار کرد: نوشیدن آب بین غذا سبب رقیق‌شدن شیره معده شده و در نتیجه کندشدن و‌ اختلال در هضم و جذب مواد غذایی، ایجاد نفخ و سنگینی در دستگاه گوارش و در نهایت سوء هاضمه و التهاب معده را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: تغدیه درست و مناسب ضامن سلامتی و افزایش طول عمر افراد خواهد شد بنابراین با تغدیه صحیح و حفظ آداب غذایی مناسب می‌توان سلامتی خود را تضمین کرد.

اما کسی که نمی‌خواهد معده‌اش آزار و آسیب ببیند، موقع غذاخوردن آب ننوشد، کسانی که توأم با غذاخوردن آب می‌نوشند، دستگاه هاضمه را از ابتدای کار، از فعالیت باز می‌دارند، امام رضا(ع) برای جذب مواد غذایی به بدن و بهره حداکثری بدن از غذاها، نوشیدن آب در بین غذا را نهی کرده و می‌فرمایند «هرکس بخواهد که معده‌اش ناراحت نشود، در بین غذا آب نیاشامد تا وقتى که خوردن غذا پایان پذیرد، هرکس در هنگام خوردن طعام آب بخورد، بدنش مرطوب و معده اش ضعیف گردد و رگ‌ها جوهر و قوت غذا را نمى‌گیرند».

 

منبع:ایکنا




:: بازدید از این مطلب : 1434
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه