توصیه رهبر انقلاب به حاج سعید حدادیان

میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 75
:: باردید دیروز : 26
:: بازدید هفته : 2299
:: بازدید ماه : 7631
:: بازدید سال : 45406
:: بازدید کلی : 648890
نویسنده : گمنام
جمعه 20 تير 1393
گفتگو با حاج محمود ژولیده

زبان شعر مناجاتی باید به زبان ادعیه نزدیک باشد/ سایتها و مراکز خبری منتظر موضع گیری حاج منصور هستند/ توصیه رهبر انقلاب به حاج سعید حدادیان

از ویژگی‌ها و بر جستگیهای مجالس حاج آقا سینه زنی است که به قول ایشان نمک مناجات و شب زنده داری شبهای ارک همین روضه و سینه زنی هایش است.
عقیق: گفتگو با حاج محمود ژولیده، که سالهاست برای اهل بیت شعر می گوید و با حاج منصور ارضی انس دیرینه دارد.

 سئوال: از چه زمان باحاج منصور آقای ارضی و مجالسشان آشنا شدید؟

پاسخ:از سال 61 درمسجدجامع بازار تا به الان خدا این لطف را به ما داشته که در ملازمت حاج آقا بودیم البته بعد از دوران جانبازی یعنی سال 68 از نزدیک همراه حاج آقا بوده ایم. ماه مبارک رمضان سال 70 بود که به مسجد ارک آمدیم البته قبل از مسجد ارک در مسجد محله پا چنار در هیئت محبان الزهرا در آن جا مجلس برپا بود و قبل از آن زمانی که آسیدعلی میرهادی رحمة الله علیه زنده بودند در مسجد شب زنده داران یعنی مسجد آیة الله حق شناس رحمة الله علیه بودیم آن زمان قبل از جانبازی اگر تهران بودیم می‌رفتیم یک گوشه کناری استفاده می‌کردیم.

 

- جاذبه‌های مجالس مناجات حاج آقا چیست؟

 - بنده از جوانی در مجالس و محافل مذهبی بزرگ شدم و مداح‌ها و خواننده‌های مذهبی زیادی را دیدم ولی هیچ کدام را مثل حاج منصور ندیدم . سوز و صفایی که داشت بادیگران فرق می‌کرد. طبعاً بنده هم بین مداحانی که دیدم اگر جذب مناجات حاج منصور شدم به خاطر همین است که عرض کردم چرا که بین ده‌ها مداح و مناجات خوان که بنده دیدم ایشان یک برجستگی هایی دارد که امام حسین علیه السلام داده البته ایشان هم ادعایی ندارد ولی ما هم به همین خاطر جذب ایشان شدیم یعنی در واقع ممتاز بودن مناجات است که مستمعین را بیشتر جذب میکند .

حال و هوای مجلس مناجات حاج آقا ، حتی محاوره‌های ایشان در مناجات ، تفسیر و شرح و ترجمه تحت اللفظی فرازهای دعا واقعاً جاذبه والایی دارد . محبوبیت حاج آقا و صادقانه حرف زدن ایشان با خدا بسیار دل نشین است یعنی همان طور که ائمه علیهم السلام دستور دادند حاج آقا اجرا می‌کند یعنی بدون تکلفات و ظاهرسازی . حاج منصورخودش می‌سوزد و مناجات می‌کند و مردم هم با دل سوخته به دنبال او می‌روند. همان طور که امام معصوم با خدا مناجات داشته بعد هم که با روضه و امام حسین و ائمه اطهار  آمیخته می‌شود جلوه آن صدچندان می‌شود.

از علمای طراز اول تا آدم‌های کوچه بازاری و معمولی می‌آیند می‌نشیند وازاین مجلس فیض می‌برند.دردیداری که چندین سال پیش همراه حاج آقاوتعدادی ازدوستان بابرخی ازعلما ومراجع داشتیم یادم هست آیت الله بهجت به حاج آقا فرمود:" شما منصور ارضی نه! منصور عرشی هستید." 

 

 

- شعرهایی که حاج آقا این ایام استفاده می‌کنند باقدیم چه تفاوتهایی پیدا کرده است؟

 - طبعاً زبان در زمانهای مختلف تفاوت پیدا می‌کند . زبان روز شعر با زبان شعری که ما بیست و هفت هشت سال قبل که شروع کردیم؛ زمان مرحوم آرام دل ، مرحوم خرازی ، حاج احمد صالح و دیگر شعرا همین طور که به سالهای اخیر می‌رسیم می‌بینیم زبان شعر بسیار متفاوت شده و اقبال مستمع و منبری‌های جوان حاج آقا هم زبان روز را می‌پسندند. نسل دوم و سوم به بعد زبان روز خود را می‌پسندند و ماهم سعی می‌کنیم به سلیقه و پسند مردم توجه داشته باشیم ولی هر کس برای اهل بیت شعر می‌گویداجرش را می‌برد به قول مرحوم آرام می‌گفت : "هر کسی را اهل بیت سر یک معدن گذاشته اند" ، در کار شعر اینطوری است که زبان شاعر بین دیگر شاعران مشخص است. کسی که اهلش باشد  می فهمد این زبان کدام شاعر است یا این زبان برای فلان شاعر گذشته است بنابراین ما را هم اهل بیت بر سر یک معدنی گذاشتند و ما هم عطایی از اهل بیت داریم واز خودمان چیزی نداریم همان طور که طبع شعر را می‌دهند زبان شعر را هم می‌دهند و البته یک سری کار‌های اکتسابی و جانبی دارد که جای خودش بایدبه آنهاپرداخته شود.

ولی ویژگی شعر حاج آقا به خاطر مناجاتی بودن مجلس،زبان صحبت کردن و مناجات با خداست هر چند زبان مناجات در ادعیه زبان خاصی است و عده ای با آن به سادگی بر خورد می‌کنند ولی زبان شعر مناجاتی باید نزدیک به زبان مناجات ادعیه و زیارات باشد والا ممکن است در شعر، زبانها و سلایق مختلفی وجود داشته باشد که به درد این مجالس نمی‌خورند .

 

- نظرتان در مورد سینه زنی‌های مجلس مناجات چیست؟

 - امام خمینی رحمةالله علیه جمله ای دارند که ما از زمان جبهه تا به حالا با این جمله زندگی کردیم و برای ما خیلی مهم بوده, معظم له فرمودند:" هر مکتبی تاپایش سینه زن نباشدتاپایش گریه کن نباشد تاپایش سروسینه زن نباشد حفظ نمی‌شود."می بینید حضرت امام این سینه زنی را در جملات و اشکال مختلف اشاره می‌کنند و جوانهای زمان جبهه و  جوانان انقلابی ما این را خوب درک می‌کنند و بعد از امام در زمان حضرت آقا هم همین طور است مجالسی که آقا بر پا می‌کنند و بزرگان بر پا می‌کنندهمینطوراست تا می‌آییم برسیم به مجلس حاج آقا که حالا به حمدالله سر آمد مجالسی است که ما در تهران می‌بینیم و از ویژگی‌ها و بر جستگیهای مجالس حاج آقا سینه زنی مجلس است که به قول حاج آقا نمک مناجات و شب زنده داری شبهای ارک همین روضه و سینه زنی هایش است .

 

- نظرتان در مورد صحبتهای پیش از مناجات حاج منصور چیست؟

- چندین سال قبل دریکی از مانورهای بسیج که مقام معظم رهبری  هم حضور داشتند بعدازآنکه حاج سعید حدادیان زیارت عاشورا خواندن، درآن مجلس حضرت آقا با حاج سعید صحبتی داشتند که طی این صحبتها چند نکته به ایشان گوشزد کرده بودند؛ یکی از آن موارد این بود که چرا شما برای این جمعیت که این جا نشسته بودند صحبت نکردید؟ نزدیک به پنجاه هزار بسیجی این جا نشستند؟ منتظرند شما یک نکته و موضوعی را بیان کنید.

 از امتیازات حاج منصور و استثنائات ایشان در مداح‌ها و مخصوصاً مناجات خوان‌ها این است که قبل از مناجات فضای مناجات را فراهم می‌کند . اگر دقت کنید می‌بینید برای شروع مناجات ایشان سعی می‌کنند در فرازهای مناجات و ادعیه مرتبط با آیات قرآن یک غور داشته باشندتا مستمع خود را آماده مناجات کنند بعد ببرند به سوی مناجات  ، این یک کار معرفتی است ولی در این کار بشکل کاملاً مهارتی و حرفه ای حاج آقا استادند و هنگام مناجات می‌بینیم که خود مستمع آمادگی دارد و صاحب حالی می‌شود در واقع بخشی از آمادگی مناجات مستمع برای همین صحبتهای حاج آقا است ، و شما می‌بینید در این خلال صحبتها چقدر زوایا و نکاتی پیرامون مسائل مختلف زندگی اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و حتی اقتصادی جامعه بیان می‌شود که نه تنها در جلسه و افرادی که اینجا هستند موثر است بلکه وقتی شما توجه داشته باشید می‌بینید صحبتهای حاج آقا در سراسر کشور تبدیل به جریانی شده است که در هر مناسبت سیاسی و فرهنگی و اجتماعی حتی موضوعات جهانی خیلی از سایتها و مراکز خبری منتظر یک موضع گیری حاج اقا هستند معلوم است که  این مطلب در جامعه  جا افتاده است.

 




:: بازدید از این مطلب : 1469
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه