فقر و نداری نبايد مانع ازدواج جوانان و يا باعث تأخير آن گردد!

میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 100
:: باردید دیروز : 11
:: بازدید هفته : 1040
:: بازدید ماه : 9020
:: بازدید سال : 46795
:: بازدید کلی : 650279
نویسنده : گمنام
سه شنبه 17 دی 1392

اشتباه بيشتر خانواده‌ها اين است كه مي‌پندارند جوانانشان بايد به غنا و بی‌نيازی مادی برسند تا شايستگی ازدواج را پيدا كنند؛ در حالی كه پروردگار.......

 

 

"وَ أَنكِحُواْ الْأَيَامَى‏ مِنكمُ‏ْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكمُ‏ْ وَ إِمَائكُمْ إِن يَكُونُواْ فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيم" [1]

بی‌‌همسرانتان و غلامان و كنيزان شايسته خود را همسر دهيد. اگر نادار و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود بی‌نيازشان گرداند و خداوند گشايشگر داناست.

 

«اَيامی» جمع «اَيِّم» بر وزن «قَيِّم»، يعنی كسی كه همسر ندارد است؛ خواه پسر باشد يا دختر، مرد باشد يا زن، باكره باشد يا بيوه.

خانواده و جامعه، در قبال ازدواج بی‌همسرانی كه شايستگی و صلاحيت ازدواج را دارند، مسؤولند و بايد دست در دست هم، آنان را در مسير ازدواج‌های موفق و بهنگام، كمك و راهنمايی نمايند.

در اين ميان، داشتن شايستگی و صلاحيت، شرط ازدواج است: «وَ الصَّالِحِينَ»؛ يعني بايد طرفين صلاحيت اداره زندگی مشترك را داشته باشند. اقدام خانواده و جامعه برای عروس و داماد كردن افراد صالح، تشويقی است كه جوانان لااُبالي و هرزه نيز خود را در مدار صالحان قرار دهند.

در صورت نياز به ازدواج و وجود صلاحيت و شايستگی برای اداره زندگی، ديگر فقر و ناداری نبايد مانع ازدواج يا باعث تأخير آن گردد؛ بلكه خانواده و جامعه وظيفه دارند كه بدون واهمه از فقر و تنگدستي و با توكل و اعتماد كامل به تضمين قطعی الهی، در به ازدواج رسانيدن بی‌همسران اقدام نمايند: "...إن يَكُونُوا فُقَراءَ يُغنِهِمُ‌ اللهُ مِن فَضِلهِ"؛ اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود بي‌نيازشان گرداند.

مهم‌ترين نكته در اين آيه همين است كه شرط قرارگيری در فرآيند «بی‌نيازسازی الهی» اقدام متوكلانه و بی‌واهمه از فقر و ناداری به ازدواج است. توصيه الهی اين است كه به ازدواج بی‌همسرانتان اقدام نماييد تا در فرآيند «غنی‌سازی الهی» قرار گيرند: "وَ اَنكِحُوا الأَيامي ... يُغنِهِمُ‌اللهُ مِن فضِلهِ"

اشتباه بيشتر خانواده‌ها اين است كه مي‌پندارند جوانانشان بايد به غنا و بی‌نيازی مادی برسند تا شايستگی ازدواج را پيدا كنند؛ در حالی كه پروردگار نه تنها فقر و ناداری را مانع اقدام در امر ازدواج بی‌همسران نمی‌داند، بلكه اقدام متوكلانه در امر ازدواج را شرط قرارگيری در فرآيند غنی‌سازی الهی معرفی می‌كند و بی‌نيازسازی بی‌همسران تنگدست را در سايه‌سار ازدواج به طور قطعی تضمين می‌فرمايد.

آری، ازدواج مقدمه رهايی از ناداری و قرار گرفتن در فرآيند تدريجی بی‌نيازی به فضل الهی است. برای عروس و داماد عيب نيست، بلكه تجربه نشان داده است كه بيشتر ازدواج‌ها با قناعت و تنگدستی آغاز می‌گردد، اما در بستر تدريجی زندگی به رشد و تعالی و بی‌نيازی نايل می‌شوند.

 

پی‌نوشت:

1. نور (24)، 32.

دکترآقاتهرانی

 

 

 




:: بازدید از این مطلب : 2020
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه