چرا ولایت امیرالمومنین (ع) در صحرای عرفات اعلام نشد؟

میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 168
:: باردید دیروز : 258
:: بازدید هفته : 2366
:: بازدید ماه : 7698
:: بازدید سال : 45473
:: بازدید کلی : 648957
نویسنده : گمنام
چهار شنبه 1 آبان 1392

این حرکت به دستور خدا در غدیر خم اتفاق افتاد تا حادثه غدیر بدون تحریف بماند و کسی نتواند آن را زیر سوال ببرد‌‌ همان طور که اهل سنت خبر غدیر خم را در کتب متقن خود روایت کرده‌اند.

یکی از شبهاتی که در مساله غدیر خم و ولایت حضرت امیر(ع) بیان می شود، این است که چرا پیامبر (ص) مساله مهم امامت امیرالمومنین (ع) را در صحرای عرفات که همه مسلمانان تجمع کرده بودند، مطرح نکردند و طرح آن را به سرزمین غدیر خم در جایی که عده ای از مسلمانان از کاروان جلو افتاده یا عقب مانده بودند، مطرح کردند؟ آیا بهتر نبود این مساله در صحرای عرفات جایی که همه مسلمانان در زمانی مشخص کنار هم حضور داشته و کسی عقب یا جلو نیفتاده بود، بیان می شد؟ 
برای پاسخ به این شبهه با دو کارشناس به گفتگو نشسته ایم که در ذیل می آید:
حجت الاسلام مصطفی جمالی، عضو هئیت علمی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم در پاسخ به این شبهه گفت: اولا در پاسخ به این سوال باید گفت اعلام ولایت تنها در غدیر اتفاق نیفتاده بود و پیامبر (ص) از همان آغاز رسالت خویش و دعوت مردم به اسلام، در مکان ها و زمان های مختلف، وصایت حضرت علی (ع) را اعلام می کردند تا جایی که سران قریش به پیامبر (ص) و پدر امام علی (ع) می گفتند از این به بعد باید از علی دستور بگیرید!
وی اظهار کرد: بنابراین اعلام جانشینی و وصایت حضرت علی (ع) در دوره های مختلف و روایات گوناگون از سوی پیامبر (ص) بیان شده و غدیر خم سرآمد این اعلام است.
حجت الاسلام جمالی تصریح کرد: اما نکته دوم اینکه پیامبر (ص) این اعلام را در صحرای عرفات بیان نکرد چرا که احتمال تحریف و شبهه در آن بسیار بالا بود؛ به این معنا که تحریف کنندگان بعدها می توانستند ادعا کنند این تجمعی که در عرفات صورت گرفته بود، تجمعی طبیعی و برای مناسک حج بود نه برای اعلام ولایت حضرت علی (ع) و این مساله ربطی به ایشان ندارد.

وی تاکید کرد: بنابراین به دستور خدا این حرکت در غدیر خم اتفاق افتاد تا حادثه غدیر بدون تحریف بماند و کسی نتواند آن را زیر سوال ببرد همان طور که اهل سنت خبر غدیر خم را در کتب متقن خود روایت کرده اند. البته این دلیل ظاهری قضیه است و دلیل باطنی و عرفانی و تکوینی این رویداد بر ما پوشیده است و تنها رسول خدا (ص) و پروردگار از این فعل باطنی پیامبر(ص) باخبر هستند.
این گزارش می افزاید: محمدصادق کوشکی، عضو هئیت علمی دانشگاه تهران، مدرس علوم سیاسی و کارشناس فرهنگی نیز در این باره گفت: اجتماع در عرفات هدف اصلی و ذاتی دارد و کسانی که این مکان جمع می شوند، فلسفه تجمع آنها برای بجا آوردن مناسک حج با وقوف در عرفات است.

وی تاکید کرد: اما اینکه پیامبر (ص) در جای دیگری امر به توقف مسلمانان می کنند، برای این است که یادآوری کنند ما اینجا (غدیر خم) تنها برای یک امر و رویداد تجمع کرده ایم که حاشیه ای نیست و آن اعلام امامت و ولایت حضرت علی (ع) است. بنابراین اگر این امر در عرفات، منی یا محل دیگری از حج انجام می شد، ولایت حضرت (ع) به مساله ای حاشیه ای، تبدیل می شد چرا که در حج، اولویت با به جای آوردن مناسک و اعمال است. لذا مهم ترین فلسفه تجمع در غدیر خم، مساله مهم اعلام ولایت علی (ع) است که بر پایه اصل بود نه حاشیه و این موضوع خود محوریت بحث و اساسی بودن آن را می رساند.

 

منبع: شبستان

 




:: بازدید از این مطلب : 1370
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه