پنج شاخصۀاخلاق اداری دربرخورد با ارباب رجوع

میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 141
:: باردید دیروز : 258
:: بازدید هفته : 2339
:: بازدید ماه : 7671
:: بازدید سال : 45446
:: بازدید کلی : 648930
نویسنده : گمنام
جمعه 14 فروردين 1394

نوشتار زیر بخشی دیگر از بایدها و نبایدها در محیط اداری با موضوع باید های اخلاقی به قلم آقای علی اصغر ملک احمدی را منعکس می کند.

*انضباط کاری

انضباط کاری؛ یعنی سامان پذیری، آراستگی، نظم، ترتیب و پرهیز از هرگونه سُستی و بی سامانی در کار، این امور از عمده ترین آداب اخلاق اداری است و هیچ سازمان و نظامی بدون رعایت این امور راه به جایی نخواهد برد.

بهترین سازمان ها و نظام ها با زیرپا گذاشتن اصل انضباط کاری به تباهی کشیده می شوند و وجهه مثبت آنها نیز بی ارزش می گردد. تواناترین مدیران، کارگزاران و کارکنان در یک مجموعه اداری که اصل انضباط کاری برآن حاکم نیست، توفیقی کسب نخواهند کرد و جز اتلاف نیرو بهره ای نخواهند برد.

امام علی علیه السلام می فرماید: «وَ أَمْضِ لِكُلِّ يَوْمٍ عَمَلَهُ فَإِنَّ لِكُلِّ يَوْمٍ مَا فِيه» کار هر روز را در همان روز انجام ده، زیرا هر روز کاری مخصوص به خود را دارد. (نهج البلاغة، ص: 440)

*پیگیری

امور اداری و پیشبردن اهداف سازمانی جز با پیگیری جدی کارها تحقق نمی یابد و هر کاری نیازمند پیگیری جدی و تلاش اساسی است تا به نتیجه مطلوب برسد و بدون روحیه پیگیری در کارها، هیچ کاری به درستی صورت نمی پذیرد.

امیرمؤمنان علی علیه السلام در فرمان ها و دستورالعمل های حکومتی و اداری خود، کارگزاران و کارکنانش را به پیگیری امور سفارش نموده و از آنان خواسته است که در خدمتگزاری مردمان پیگیرانه عمل کنند.

آن حضرت در دستورالعملی چنین فرموده است: «وَ لَا تُحْشِمُوا أَحَداً عَنْ حَاجَتِهِ وَ لَا تَحْبِسُوهُ عَنْ طَلِبَتِهِ» کسی را از درخواستش به خشم نیاورید و حاجت کسی را روا ناکرده نگذارید و کسی را از آنچه مطلوب اوست باز ندارید.

(نهج البلاغة، ص: 425)

نظام اداری نباید به گونه ای باشد که مردم سردرگم شده، کارشان معطل و به سرگردانی گرفتار آیند.

حبس کردن امور و متوقف ساختن کارها از بزرگ ترین آفات نظام اداری است که جز با روحیه پیگیریِ جدی رفع نمی گردد.

*مهرورزی

انجام دادن کارها و خدمت‌گزاری از روی مهرورزی والاترین هنر در اخلاق است. اگر انجام دادن امور با مهرورزی توأم شود، صورتی زیبا و کاملاً انسانی می یابد و پیوند جان ها و الفت قلب ها را به دنبال می آورد و در رفتار و مناسبات اداری، انقلابی معنوی به وجود می آورد.

حضرت علی علیه السلام در حکمتی والا فرموده است: «قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْه» دل هاى آدمیان رمنده است؛ پس هر كس با آن الفت برقرار سازد، روى به سوی او می آورد. (نهج البلاغة، ص: 477)

نیروی محبت از نظر اجتماعی، نیروی عظیم و مؤثری است و بهترین اجتماع، اجتماعی است که با نیروی محبت اداره شود.

محبت دوطرفه، محبت زعیم و زمامدار به مردم و محبت و ارادت مردم به زعیم و زمامدار را در بردارد.

علاقه و محبت زمامدار، عامل بزرگی برای ثبات و ادامه حیات حکومت است.

اگر عامل محبت نباشد، رهبر نمی تواند یا بسیار دشوار خواهد بود، اجتماع را رهبری کرده و مردم را افرادی منضبط و قانونی تربیت کند و لو این که عدالت و مساوات را در اجتماع برقرار کند.

قرآن کریم یکی از خصوصیات بارز پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم را به آن جناب یادآور شده و می فرماید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ» به (بركت) رحمت الهى در برابر آنان‏ [مردم‏] نرم (و مهربان) شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى از اطراف تو، پراكنده مى‏شدند. پس آنها را ببخش و براى آنها آمرزش بطلب! و در كارها با آنان مشورت كن. (آل عمران 159)

قرآن در این آیه شریفه، علت گرایش مردم به پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله را علاقه و مِهری دانسته که نبیّ مکرّم اسلام صلّی الله علیه وآله به آنان مبذول می داشت و باز دستور می دهد که آن ها را ببخش، برای آن ها استغفار کرده و با آنان مشورت کن.

سیره و رفتار رسول اکرم صلی الله علیه وآله در این آیه از آثار محبت و دوستی است، همچنانکه رفق، حلم و تحمل همه از شئون محبت و احسان می باشد.

*بردباری

هر کس که در هر مرتبه ای از مراتبِ نظام اداری قرار می گیرد، باید با بردباری تمام امور را پیش بُرده و در برابر خواست مردم و احتیاجات آنان کم حوصلگی نداشته باشد و با تحمل فراوان خدمت‌گزاری نماید.

امام علی علیه السلام در دستورالعمل های حکومتی و اداریِ خود، کارگزاران و کارکنان را به چنین بردباری ای فراخوانده و می فرماید: «وَ اصْبِرُوا لِحَوَائِجِهِمْ» و در برآوردن نيازمنديهاى مردم بردبار باشيد. (نهج البلاغة، ص: 425)

امیرمؤمنان علیه السلام بردباری را در کنار دانش در رأس ارزش ها معرفی کرده و در پاسخ شخصی که دربارۀ خیر از ایشان پرسیده بود، فرمودند: «لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ»

خير آن نيست كه مال و فرزندت بسيار شود، بلكه خير آن است كه دانشت فراوان و بردبارى‏ات بزرگ‏مقدار گردد.

(نهج البلاغة، ص: 484)

بنابراین نظام اداری ارزشمند، نظامی است که بر اعمال و رفتار کارگزارانش بردباری حاکم باشد.

*دادورزی

رعایت عدل و انصاف در روابط، مناسبات اداری و خدمت‌گزاری مردم، اصلی است که بدون آن نظام اداری از صورت انسانی بیرون رفته و فساد و تباهی گریبان گیر آن می شود.

حاکمیت عدالت در نظام اداری و پاسداشت حقوق دیگران، همانند حقوق خود و رعایت داوریِ یکسان بین طرفین، مهم ترین قاعده ای است که حافظ سلامت، قوت نظام اداری و مایۀ پیوند دل هاست.

اگر این قاعده در نظام اداری رعایت شود، رابطۀ کارگزاران و کارکنان با مردم درست سامان می یابد و عدل و احسان جلوه پیدا می کند.

امیرالمؤمنین علیه السلام ذیل آیۀ 90 سورۀ نحل: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» می فرماید: «الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّل» عدل، انصاف و احسان، نيكويى كردن می باشد. (نهج البلاغة، ص: 509)

خداوند به نیکویی کردن و انصاف فرمان داده و این فرمان شمول دارد؛ نظام اداری آن گاه نظام اخلاقی خواهد شد که تمام روابط و مناسبات آن براساس دادورزی باشد.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام بر همین مبنا، کارگزاران دستگاه اداریِ خود را پیوسته به دادورزی فراخوانده است.

 




:: بازدید از این مطلب : 1475
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه