چگونه در نماز حضور قلب پیدا کنیم؟

میعادگاه : کـــرج . محمدشهر . ابتدای عباس آباد.بیت المهــــــــدی (عج

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 3414
:: کل نظرات : 51

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 7
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :
نویسنده : گمنام
یک شنبه 24 ارديبهشت 1391

چگونه در نماز حضور قلب پیدا کنیم؟

جواب:

باید عبادت را به سوی حضور قلب سیر داد. البته پیدا کردن حضور قلب مشکل نیست. گاهی باید امری را آموخت، اما بعضی از امور نیاز به آموزش ندارد. در جايی خواندم که در یکی از مناطق وقتی جوانی از دنیا می‌رود، زن هایی را دعوت می‌کنند که با خود زنی و گریه، مجلس عزا را گرم کنند! این خانم ها حتماً دوره‌ي این کارها را دیده و آموخته اند، اما مادر آن جوان، هیچ‌گاه نیاز به تعلیم گریستن ندارد. چون توجه و حضور در او تجلّی یافته است. همواره با او زندگی می‌کند و نمی‌تواند آن را فراموش نماید.

اگر این گونه جذب خداوند شدیم و خدا ما را جذب کرد، دیگر نیاز به آموختن نداریم. در این صورت، انسان از خود بی خود می‌شود و حتی اگر در حال کسب و کار باشد، باز به یاد خدا خواهد بود. از همین رو، گفته شده است:

«جَذْبةٌ مِنْ جَذَباتِ الرَّحْمانِ خَیْرٌ مِنْ عِباَدَةِ سَبْعینَ سَنَة؛ یک جذبه از جذبه‌های خدا از هفتاد سال عبادت بهتر است. »1 و یا در جای دیگر آمده است: «جَذبَه‌ مِن جَذَباتِ الحَقِّ تُوازی عَمَل الثَقَلَینِ؛ یک جذبه از جذبه‌های خدا با عمل جن و انس برابری می‌کند. »2

پس سعی کنیم اندکی به جملات نماز دل دهیم و توجه داشته باشیم که چه می‌گويیم و با چه کسی سخن می‌گوییم؟ اگر خداوند نعمت هایش را یک لحظه بگیرد، چه خواهیم کرد؟ آیا نباید در برابر این همه نعمت شکر گزاری کرد؟ آیا نباید به خواست نعمت دهنده نیز توجه داشت؟ اگر اندکی دل را گرو بگذاریم، جذبه نیز حاصل می‌شود.

حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) می‌فرماید: « اولین مرتبه‌ي حضور قلب تفصیلی توجه به معانی الفاظ است در مثل نماز و دعا» در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) نیز آمده است: مَنْ صَلّی رَکَعَتَینِ یَعْلَمُ ما یَقُولُ فیِهما اِنْصَرَفَ وَلَیسَ بَیْنهُ وَ بَیْنَ اللهِ ذَنْبٌ اِلاّ غُِفرِ لَهُ.3 کسی که دو رکعت نماز بخواند در صورتی که بداند چه می‌گوید، نمازش به پایان مي رسد، در حالي كه بین او و خداوند گناهی نیست، مگر آن که آمرزیده شده است. آری، کسی که چنین نمازی بخواند، گويی پس از نماز از حضور خدا برگشته است و برای نماز بعدی می‌خواهد دوباره به حضور خدا برسد، چنین کسی، دیگر گناهی نخواهد کرد. (اِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاِء وَالَمُنْکَرِ)4 پس نماز، شروع خوبی برای سیر الی الله است.

------------------

1. تفسیر کبیر، ج29، ص143

2. کشف الخفاء، ج1،ص332؛ مصباح الانس،ص59؛ تفسیر کبیر،ج4،ص176

3. اصول کافی،ج3،ص266

4. عنکبوت، آیه 45
 



:: موضوعات مرتبط: اخلاق و عرفان , ,
:: برچسب‌ها: نماز , حضورقلب , رایه الهدی , رایه الهدی البرز ,
:: بازدید از این مطلب : 2421
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
مطالب مرتبط با این پست

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
شکر ،خدارا که درپناه حسینم(ع)،گیتی ازاین خوبتر،پناه ندارد........................... ....هرکسی با شمع رخسارت به وجهی عشق باخت/ زان میان پروانه را در اضطراب انداختی / گنج عشق خود نهادی در دل ویران ما / سایه دولت بر این کنج خراب انداختی.../ اللّهم عجّل لولیّک الفرج........ ...با عرض سلام و تحیّت خدمت شما بازدید کننده گرامی به اطلاع می رساند که """برنامه ی هفتگی هیئت کربلا (محمدشهر- عباس آباد - کرج ) به شرح ذیل می باشد: پنجشنبه شب ها ساعت21 با مداحی " حاج رحمــــــــان نـوازنـــــــی "/ لازم به توضیح است مراسماتی که بصورت مناسبتی برگزار می گردد از طریق سامانه پیام کوتاه به اطلاع عموم بزرگواران می رسد. سامانه پیام کوتـــــــــاه این هیئت نیز با شماره 30008191000002 پل ارتباطی بین ما و شما می باشد.لطفا نقدها و پیشنهاد های خود را و همچنین پیامک های مهـــــــــدوی و دلنوشته هایتان را جهت انعکاس در این تارنما برای ما ارسال نمایید.ضمنا جهت عضویت در این سامانه عبارت * یازهرا * را به شماره فوق پیامک نمایید. التماس دعا.
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه